User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Tricilve - Lojalisternas tid

Tue 13 Aug 2013, 20:53

Den andra modulen till rollspelet Svavelvinter, Tricilve - Lojalisternas tid, är på väg ut till förbeställare och butiker. I denna tråd är ni välkomna att dryfta era funderingar kring modulen och hur den kan användas. För saker som spelare inte bör läsa innan de spelar finns en separat tråd, i berättaravdelningen av forumet.
Fria Ligan
 
brynolf
Posts: 7
Joined: Fri 16 Aug 2013, 16:39

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Fri 16 Aug 2013, 16:41

Välfylld brevlåda idag. Tack för det. Har bara kommit till sida 22 än så länge, men stående ovationer till språket. Det är som poesi!
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Fri 16 Aug 2013, 17:00

Jag har bara hunnit ögna boken och mitt första intryck är att alla inblandade verkligen har överträffat sig själva! :shock:

Det kommer att ta lång tid att plöja igenom hela boken, på lediga stunder här och där...
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Fri 16 Aug 2013, 19:04

Yippey! Även jag fick boken idag. Precis som Baldyr blir det att läsa på lugna stunder, men äventyret har jag lovat att avvakta med då en vän eventuellt skall spelleda det för oss om några veckor.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 09:12

Har läst första halvan av modulen, det vill säga beskrivningen av slummen. Mycket inspirerande! Börjat läsa persongalleriet (hoppade över äventyret) och fastnade direkt för "Lovensberg" - lysande! :D (Grälmakaren borde verkligen ha förmågan Intrigmakare, förresten.)

edit: Stegjunkare Movias "hemlighet" var också roande! :lol:

edit, igen: Uppfriskande med ett utilitaristisk demon!
 
brynolf
Posts: 7
Joined: Fri 16 Aug 2013, 16:39

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 14:08

Har nu läst igenom hela alltet. En riktig guldgruva av inspiration. Kul idé att göra äventyret till en del av romansviten, även om det nog kan behövas en del trixande för att anpassas till befintliga kampanjer.

Detta är nog det bästa jag läst i rollspelsväg på jag vet inte hur länge. Språket är helt otroligt. Varannan mening är ett äventyrsuppslag. Kul och annorlunda scenario. Fantastiskt persongalleri. Det blir tveklöst fem tumme-upp-försedda disnidervantar! :mrgreen:
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 14:39

Har nu läst igenom hela alltet. En riktig guldgruva av inspiration. Kul idé att göra äventyret till en del av romansviten, även om det nog kan behövas en del trixande för att anpassas till befintliga kampanjer.

Detta är nog det bästa jag läst i rollspelsväg på jag vet inte hur länge. Språket är helt otroligt. Varannan mening är ett äventyrsuppslag. Kul och annorlunda scenario. Fantastiskt persongalleri. Det blir tveklöst fem tumme-upp-försedda disnidervantar! :mrgreen:
Kul att du gillar modulen Brynolf! Sprid gärna omdömen också till andra platser på nätet.

Vad gäller anknytningen till romanerna så kan man ju göra vad man vill av den. Det var mest en list från min sida att kunna planera romanskrivandet samtidigt som jag gjorde ett äventyr till rollspelet. Sedan vill jag åter framhålla Jerry Lasotas många underfundiga inpass i boken. Han har en aldrig sinande uppsjö av udda idéer.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 15:32

Måste säga att jag är mycket förtjust i att en viss svensk rapartist har ett stritsnackande alterego i Tricilve :D
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 20:43

En fråga: Beskrivningen av Edellu på sid 21-22 saknar speldata. Måhända borde alltsammans ha hamnat sist i boken, tillsammans med övriga bifigurer? Fast jag kan samtidigt se hur personen hör hemma i avsnittet om att hyra råskinn. (Som i sin tur torde vara mera allmängiltig för att ligga under just Gimorra?) Kanske har han typiska speldata för råskinn?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 17 Aug 2013, 21:24

Japp, och samma sak gäller flera bifigurer i kapitlet om Mäktiga grupper. Vi hade det uppe för diskussion, men fick avstå av utrymmesskäl. Förslagsvis använder man, eller utgår från och modifierar, speldata för typiska medlemmar av respektive organisation (eller typiskt råskinn, i fallet Edellu.

De viktigaste bifigurerna har speldata sist i boken, som bekant.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests