Baldyr
Topic Author

Re: Äventyr som anknyter till romanerna

Fri 16 Aug 2013, 21:39

Varför kan inte mina drevkarlar, efter alla sina vedermödor, ramla in på en pågående fest på Gatves klippa? Remuntra är också inbjuden! ;)

Henke

Fri 16 Aug 2013, 21:43

Kanske kommer de för att de inte fått betalt för oraklet de fångat? Kanske även en delegation Vargmän dyker upp som en tempohöjare?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 21:45

Man kan annars tänka sig att Fundibera har någonting alldeles speciellt i åtanke för de sent anländande "gästerna"... Kanske får man stå för "underhållningen"?

Henke

Fri 16 Aug 2013, 21:52

Ett annat alternativ är att man är tjänstefolk i paviljonen (bybor). Kan tänka mig att en hel del hysteriska situationer kan uppstå och befallningar delas ut från värdparet. Här dyker återigen möjligheten upp till hets över ett stundande vargfolksanfall.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke

Sat 17 Aug 2013, 07:16

Ett annat alternativ är att man är tjänstefolk i paviljonen (bybor). Kan tänka mig att en hel del hysteriska situationer kan uppstå och befallningar delas ut från värdparet. Här dyker återigen möjligheten upp till hets över ett stundande vargfolksanfall.
Funderar på vilka större händelser som skall kunna inträffa under scenariot. Vargmän som anfaller är en händelse som säkert skulle röra om i grytan, men det kanske blir konstigt om det sker innan avslutningen? Drevkarlar som anländer med den fångade Raoga skulle kunna vara en annan. En ritual för att offra vargkvinnan är en tredje. Möjligtvis skulle även Xellimogga&co ankomst vara en sådan.

Ungefär såhär:
Akt1 - öppnar med en fest i paviljongen. Där finns både tjänstefolk, livvakter och artister som bjudits in som underhållning (någon är av vargfolk (fd. snapphane?), förskjuten från Onda Bettets stam). Mitt under spektaklet anländer drevkarlarna med Raoga. En Remunta-sjuk person (en av artisterna?) har smugit sig in på festen och galenskapen sprider sig (Raoga smittas).

Akt2 - Kamalkus utser några (alla?) RP till att hjälpa till i offerritualen. Ryktet sprids om vargmännens anfall. De som är öbor måste kanske tänka om. Skall de försöka fly med sina familjer eller hjälpa till att frita Raoga. Alternativet är att man litar till Kamalkus. Pressa stämningen genom ylanden och ilskna vargvrål från fastlandet. Avslutningen kanske ändå isåfall skulle bli Vargmännens anfall mot ön. Vissa RP kanske har satt sig i säkerhet och flytt (stoppats av Vargmännen på vägen?), Andra allierar sig med Vargmännen om det är möjligt och ytterligare ett alternativ är att man försvarar Kamalkus i kastellet.

Kul även om man kunde få in Fundibera i spel. Hon bör ju ha målsättningen att reta sin bror (som knappast bryr sig om anfallet då han är odödlig) genom att ge RP kontraorder och ställa till annat djävulskap.

Tomas
Site Admin

Sat 17 Aug 2013, 19:45

Massor av kul idéer här!

Att använda festpaviljongen är kul och att starta scenariot kunde absolut funka! Möjligen blir det lite för likt Arhems sista dagar som också börjar på en fest och slutar med en invasion?

Personligen tycker jag nog fortfarande att det vore coolast att karaktärerna är en patrull vargfolk med uppdraget att frita Raoga. Man skulle kunna se det som en alternativ historia - vad hade hänt om Xelimogga och kompani inte ha dykt upp just före vargfolkets anfall?

Det blir lite av ett mer klassiskt "raid"- eller grottkrälsscenario, men jag tror ändå att det går att göra kul karaktärsdriv av det. Jämför typ med Mouse Guard där alla RP är medlemmar i samma muspatrull och har ett gemensamt uppdrag men samtidigt individuella drivkrafter. Man kan tex tänka sig:
  • En ledare för expeditionen, som anar att Raoga blivit galen och tvivlar på uppdraget.
  • En ung hetssporre som vill bevisa sig.
  • En siare som i hemlighet vill ta Raogas plats.
  • En utstött (likt Grisselhår) som får följa med för att han/hon känner till Gatves klippa väl.
Man kunde absolut tänka sig att ett gästabud - med Fundibera närvarande - pågår när karaktärerna kommer fram. De måste lägga upp en strategi för fritagningen av Raoga, men samtidigt sträva efter sina egna mål. Och i slutändan välja mellan att rädda Raoga eller rädda världen - om de nu tror på Kamalkus ord. :)

Som bonusmaterial skulle ett sådant scenario innehålla:
  • Karta + kort beskrivning av Gatves klippa och citadellet.
  • Speldata för Kamalkus och Fundibéra.
  • Kort beskrivning av vargfolk och deras kultur (men mer än vad som finns i regelboken).
En bonus i sammanhanget är att det redan finns bilder från regelboken som kunde användas - på vargmannen, på Gatves klippa och på Kamalkus. :)
Fria Ligan

Henke

Sat 17 Aug 2013, 19:58

Ja, det där låter schysst! Fick också Mouseguard-vibbar när du nämnde vargmännen. Kanske Fundibera hjälper dem (någon av dem) för någon form av motprestation (gillar som sagt tanken med att Fundibera ger tillbaka den utfryste vargmannen sin doft).

Baldyr
Topic Author

Sat 17 Aug 2013, 20:34

Jag tycker också att Tomas satte bollen. :mrgreen:

Fast jag tror fortfarande att jag vill kolla in såväl romantexten som originaläventyret innan jag kan komma med förslag på någon detaljnivå. I äventyret står nog också en del matnyttigt om just vargmännen i Vulferveden.

Tomas
Site Admin

Sat 17 Aug 2013, 21:18

Låter fint!

Så får vi bara hitta/utse en skribent sen också. Själv har jag tyvärr händerna fulla med Mutantskrivande. :)

Hur ser det ut för er?
Fria Ligan

Henke

Sun 18 Aug 2013, 08:39

Låter fint!

Så får vi bara hitta/utse en skribent sen också. Själv har jag tyvärr händerna fulla med Mutantskrivande. :)

Hur ser det ut för er?
Som jag nämnt tidigare är jag gärna med och bollar, men hinner tyvärr inte skriva något just nu.