Brior

Re: Äventyr som anknyter till romanerna

Fri 16 Aug 2013, 16:53

Kanske finalen blir en ritual (typ som i boken) fast där Raoga ska dödas? RP kan rädda henne - eller välja att avstå? Kanske Kamalkus berättar samma historia om Shagul som i romanen - Raoga måste dö för att Shagul ska kunna bekämpas? Kan bli ett kul dilemma. :)
Jag vet inte om ni andra spelar TV-spel, men det här påminner ganska mycket om slutet på "The Last of Us" - ett av de bästa spel jag spelat, dvs "ska man rädda mänskligheten eller den person men värnar om?" Insatserna kunde höjas genom att rollspersonerna har familjeband till Raoga, övertygelser om att "ingen vargman får dödas av en pälslösing" och liknande. Kunde blir riktigt bra tror jag och Gatves klippa är ju perfekt som begränsad miljö.

Henke

Fri 16 Aug 2013, 18:25

Mycket bra idéer här. Gillar speciellt tanken med ritualen som dilemma. Enda nackdelen är väl att dilemmat inte hinner få någon konsekvens om det blir scenariots avslutning. Kanske är ritualen avslutning på Akt 1 eller början på Akt 2? Ser fortfarande Vargmännens eventuella anfall som klimax i slutskedet och som får konsekvenser beroende på hur man ställt sig i ritual-dilemmat.

Hade nog kunnat tänka mig vargmän (iaf Grisselhår) som RP och varför inte även Fundibera som har sin egen personliga agenda, kanske Xellimogga och Didra? Frågan är vad de olika figurerna vill.

Xellimogga vill bara tjäna berömmelse och pengar på sitt besök och kanske struntar i vargkvinnan?
Grissehår vill rädda Raoga
Didra... ?
Fundibera lura övriga på något sätt (lura på dem Nekromorbens amulett?)

Annars gillar jag tanken att en Vargman vill ta över klanens ledarskap.

Påtal om dilemma (och lite off-topic) så saknade jag ett dilemma i Döds Ände. Jag hade velat se officiellt Trakoriskt besök från Arhem som Shaguliterna skulle hålla fasaden för och händelsen att den besökande av misstag fick se något som fick fasaden att krackelera (en förrymd slav, något fasansfullt experiment etc). Dilemmat blir om man lyckas övertala, muta, hota eller kanske till och med avliva gästen med konsekvenser beroende på de val man gör.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 19:22

Jag är skeptisk till att ha Kamalkus och/eller Fundibera som spelarkaraktärer. Det känns som att det skulle krävas ganska mycket förberedelser för att en spelare ska kunna göra dem rättvisa. Deras mål och motiv är exempelvis allt annat än lätta att greppa utan vidare...

Tvillingtrollkarlarna passar nog bättre som drivkrafter i handlingen. Tror jag.

Henke

Fri 16 Aug 2013, 19:32

Jag är skeptisk till att ha Kamalkus och/eller Fundibera som spelarkaraktärer. Det känns som att det skulle krävas ganska mycket förberedelser för att en spelare ska kunna göra dem rättvisa. Deras mål och motiv är exempelvis allt annat än lätta att greppa utan vidare...

Tvillingtrollkarlarna passar nog bättre som drivkrafter i handlingen. Tror jag.
Du kanske har rätt, men samtidigt tycker jag det är synd att avfärda den idéen helt. Jag tror absolut någon kan spela Fundibera även om hon är en komplex karaktär. Det gäller ju inte att spela hennes övergripande motiv utan endast det som är viktigt för scenariot (vad det nu må vara). Motivet + en personbeskrivning borde räcka kan jag tycka. Kanske hon har planer att göra Grisselhår till ny ledare för vargstammen och på så sätt själv få kontroll över dem. Det gör ju att hon och Grisselhår eventuellt kommer i konflikt då han från start inte är intresserad av detta? Hon kanske erbjuder honom sin "doft" tillbaka vilket är väldigt viktigt för honom?

(Det säger ju dock inte att hon inte kan vara en SLP som ger RP:n Grisselhår detta erbjudande)
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 19:52

Återigen känner jag att jag behöver läsa aktuellt avsnitt i romanen. Just nu pockar annan läsning på uppmärksamheten, dock... 8-)

Henke

Fri 16 Aug 2013, 20:20

Jo, fast det står inget om något sådant i romanen. Fundibera var ju inte ens närvarande på Gatves klippa under Grisselhårs besök.

Precis som du skriver behöver man nog läsa igenom avsnittet i boken igen för att få ytterligare inspiration.

Tomas
Site Admin

Fri 16 Aug 2013, 21:13

Jag snabbläste dessa två kapitel i dag och det gav massor av inspiration. :)

Jag röstar nog på en grupp vargfolk som RP ändå. Fundibera och Kamalkus känns lite svåra att "göra till sina" för en spelare. Xelimogga/Didra/Grisselhår/Gistaki är förstås ett alternativ. Frågan är bara hur man får in dem i scenariot - i romanen är Xelimogga ditkallad av Kamalkus för att tatuera honom. Vet inte om det funkar även i äventyret - där bör väl utgångspunkten vara att rädda Raoga eller?
Fria Ligan

Henke

Fri 16 Aug 2013, 21:25

Frågan är väl isåfall hur man får fyra vargmän från samma stam att ha tillräckligt stora motsättningar för att få till ett intressant karaktärsspel.

Jag tror fortfarande på att Fundibera dyker upp och erbjuder Grisselhår (som utstött) att få sin doft tillbaka om han samtidigt förråder de övriga (och siktar på ledarskap i stammen). Någon av de övriga vill rädda henne. En tredje kanske har order från Onda Bettet att göra sig av med Grisselhår (den doftlöse). Den fjärde?

Fast någonstans faller Vargmännens anfall som slut på berättelsen om de fyra redan är vargmän. Eller är de en förtrupp som försöker frita henne i hemlighet?

Baldyrs förslag med att göra RP till bybor sätter ju en större press kring Vargmännens anfall. Frita oraklet eller få byn jämnad med marken av vargmännen. Men det är svårt att se drivkraften från byborna till att bry sig om ett vargorakel.

Samtidigt kanske det inte är oraklet man är ute efter. Någon söker en försvunnen släkting som "skulpterades" av Kamalkus, en annan vill höra hans beryktade gäst Arvor uppträda, ytterligare en har uppdrag från Fundibera och ... nej jag vet inte :)
Last edited by Henke on Fri 16 Aug 2013, 21:30, edited 1 time in total.

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 21:28

Jag har annars funderat på om inte karaktärerna ska vara drevkarlar som fångar in Raoga. Antingen lokala förmågor eller inhyrda proffs. Eller en blandning därav.

Själva äventyret skulle i så fall kunna kretsa, förutom transporten av den galna tiken och leveransen av densamma, kring själva Remuntra-vansinnet. Den får nämligen fotfäste bland karaktärerna - och lämpligt nog finns redan regler för detta i spelet! 8-)

Eftersom det ska vara karaktärsdrivet så behövs kanske inte så mycket mer till handling, förutom en final på Gatves klippa med lämpligt persongalleri. Istället fokuserar man på karaktärernas öden och förbannelser under själva transporten.

Henke

Fri 16 Aug 2013, 21:35

Ett helt annat alternativ är att man (nu talar jag mot mig själv) skippar scenariot från boken och istället fokuserar på en fest som Kamalkus och Fundibera håller i Gatves paviljong dig RP är inbjudna. Alla har olika agendor och konfronteras av Fundibera, Kamalkus, Arvor och kanske Xellimogga under festiviteten.