Baldyr
Topic Author

Re: Äventyr som anknyter till romanerna

Wed 14 Aug 2013, 21:30

Jag vill minnas tre falanger i romanen: De kungatrogna med Naramsi i spetsen, prästerskapet (under en prästinna) och stoftkrälarnas sekt. Frågan är om det inte kan finnas ytterligare skuggmakter på Stegos; Finns falangen som stödjer Dubbel-Masse från Kristalltjuren i romanversionen? Annars kan man helt enkelt låna honom som joobalashernas kandidat till Stegosi tron.

Kan Blatifagus fungera som skuggmakt? Någon karaktär kanske besökt draken och fått en uppgift (skuggbefallning) att utföra.

Vad gäller tidsram så borde äventyret utspela sig någonstans med början vid uppljusningen fram till att Irminsulträdet faller i havet. Vill man fokusera äventyret på skuggspelet kan man kanske köra hela tidsramen - kanske med ett i förväg bestämt antal skuggrundor. I slutet vill man ju ha ett avgörande av något slag, för karaktärerna och inte skuggmakterna, exempelvis att karaktärernas lojaliteter avslöjas och en uppgörelse spelas upp som slutscen.

Vidare vad gäller karaktärer så tror jag mycket på att låta dem tvivla på sina respektive kall. Man skriver med andra ord öden och förbannelser som krockar med troliga skuggbefallningar. Om karaktärsspelet ska vara karaktärsdrivet så bör handlingen, i den mån det finns någon sådan, utgöras av deras respektive prövningar.

Jag misstänker att man som spelare står ganska handfallen inför den bisarra situationen på Stegos. Det bör inte framgå vilken tolkning av profetiorna är den sanna, utan spelarna får gärna tvivla lika mycket som deras karaktärer.

Baldyr
Topic Author

Wed 14 Aug 2013, 21:39

Stegos före Förljusningen låter som en jättekul miljö för ett karaktärsdrivet scenario! Enda kruxet jag ser är att själva förljusningen kommer helt överraskande? Det blir en bättre ram om spelarna känner till den från början. Nåt att klura på.
Jag tror att man förljusningen är själva startscenen, då man etablerar såväl Arn som draken. Därefter följer ju som bekant ett politiskt kaos på Stegos, vilket är god jordmån för äventyr.
Vill inte kasta grus i maskineriet, men jag är tveksam till att blanda in skuggspel i ett karaktärsdrivet scenario. Skuggspelet är ett kampanjverktyg, gjort för längre spel. Karaktärsdrivna scenarier - till skillnad från kampanjer (i alla fall såsom vi har skrivit äventyren hittills) - är koncentrerade historier, ett kort och intensivt skede på en begränsad geografisk plats.
Detta var som sagt bara en idé, ett försök att göra någonting annorlunda jämfört med de romanbaserade äventyr som redan finns. Min tanke var alltså att Arn & co knappast låter sig vara "bi-figurer", och jag är tveksam till att göra konungen till en (huvud-)karaktär. (Åtminstone i detta sammanhang.) Arn låter som en klockren skuggmakt!
Börjar vi närma oss något som liknar t ex en Stegosmodul så sysslar vi med något annat än ett karaktärsdrivet scenario, då blir det ett mycket större projekt som vi inte har bild- eller layoutresurser till.
Hehe... Känner jag mig själv rätt så skulle jag troligen producera en inofficiell Stegos-modul efter att ha skrivit ett kortare scenario på ön. ;)
Så, som slutsats: Spåna gärna vidare, men mitt råd är att hålla det fokuserat och kompakt. :)
Jättepraktiskt med en moderator när man spånar! :D

Henke

Wed 14 Aug 2013, 22:09

Jag tror att man förljusningen är själva startscenen, då man etablerar såväl Arn som draken. Därefter följer ju som bekant ett politiskt kaos på Stegos, vilket är god jordmån för äventyr.
Jag hade nog hellre sätt Silvia Mirandas entré från Bythos som inledning. För mig är förljusningen det avgörande och slutliga på något sätt. Att skriva scenariot utifrån post-förljusning gör ju att man frångår lite av det jag ser som grundidén (att rollspela ett skeende i romanen).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Thu 15 Aug 2013, 09:27

Jag hade nog hellre sätt Silvia Mirandas entré från Bythos som inledning. För mig är förljusningen det avgörande och slutliga på något sätt. Att skriva scenariot utifrån post-förljusning gör ju att man frångår lite av det jag ser som grundidén (att rollspela ett skeende i romanen).
Håller nog med - om det nu inte visar sig finnas någon lämplig situation på Stegos efter förljusningen att basera ett scenario på i kommande Vredesverk förstås! Men det dröjer ju lite innan vi får veta det...
Så, som slutsats: Spåna gärna vidare, men mitt råd är att hålla det fokuserat och kompakt. :)
Jättepraktiskt med en moderator när man spånar! :D
Närå, spånandet är givetvis fritt. Jag bara försökte förmedla vad som gäller om målet med detta är att skapa scenarier som vi i Fria Ligan kan publicera. Är målet ett annat är det självklart bara att strunta i allt jag skriver. :)
Fria Ligan

Baldyr
Topic Author

Thu 15 Aug 2013, 12:58

Före, under eller efter förljusningen - oavsett känner jag att jag behöver läsa på i romanen innan jag tar ställning. Av era svar att döma har jag nog fått sammanhangen om bakfoten...

Henke

Fri 16 Aug 2013, 06:22

Före, under eller efter förljusningen - oavsett känner jag att jag behöver läsa på i romanen innan jag tar ställning. Av era svar att döma har jag nog fått sammanhangen om bakfoten...
Nu kanske man iofs skulle kunna vänta lite med just Stegos och istället hitta någon annan plats som känns lättare att sätta ramen runt? Jag tror på Gatves klippa med avslutning att Vargmännen anfaller för att få tillbaka sitt orakel. Men frågan är isåfall vilka RP skulle gestalta? Kamalkus bor väl där mer eller mindre själv?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 09:07

Angående Gatves klippa så skulle man kunna inspireras av tävlingsscenariot Kolflagornas kastell. Alltså är karaktärerma vettskrämda bybor. Det vill säga de som hotas av den loppbitma invasionen.

Kanske kan man också undersöka vem eller vad som gett holmen dess namn?

Tomas
Site Admin

Fri 16 Aug 2013, 11:05

Gatves klippa är en jättekul idé!

Man skulle egentligen kunna göra det som en variant av Vita ögat i gamla O4Ö - "fritagningen" av Raoga sker ju även i romanen. Kanske är RP vargfolk? Man skulle kunna göra det som en cool variant på spelet The Mountain Witch, där RP är samurajer på väg mot Häxmästarens borg men alla bär på inre demoner ... man skulle kunna passa på att göra en karta över Gatves klippa, titta lite närmare på vargfolkets kultur, och få beskrivning/stats på Kamalkus. Hur är egentligen hans relation till Fundibéra i romanerna? Vore ju kul att få med henne på ett hörn...

Precis som i fallet Döds ände måste ju scenariot inte följa romanerna i detalj - det kan vara coolt att spela romanens huvudpersoner som karaktärer, men det kan också funka bra att spela personer som mer finns i skuggan av de stora händelserna (som noviser i Järntornet).
Fria Ligan

Baldyr
Topic Author

Fri 16 Aug 2013, 12:25

Varför inte spela vargmän (eller snarare -honor)?

Vill man ha speldata till Didra, Gistacki och Grisselhår så kan dessa vara karaktärer.

Istället för en fritagning kanske man spelar fångstmännen som fångade Raoga?

Fast mitt förslag är nog fortfarande att karaktärerna är bybor som lever i skuggan av tvillingarnas kastell...

Tomas
Site Admin

Fri 16 Aug 2013, 15:53

Läste just om kapitlen om Gatves klippa i Slaktare små, och tycker att den miljön vore väldigt kul för ett scenario!

OBS SPOILERS NEDAN!!

I romanen är tjänar dessa kapitel (som jag tolkar det) mest till att berätta historien om Kamalkus, Elmesum och Shagul, samt ge Didra och Xelimogga motiv att resa till Ilibaurien och sedan vidare för att jaga Shagul. Men det finns mycket annat där att bygga scenario av.

Man skulle kunna låta Didra, Xelimogga och Grisselhår vara RP (Gistaki är inte med, men det kan förstås ändras), men det känns inte hundra - de tre (eller fyra) har inte direkt motstridiga intressen, i alla fall inte här och nu - den ende som verkligen vill något specifikt under besöket är ju Kamalkus själv. Trion är mer av sorten oanande besökare.

Jag tror därför mer på ett scenario där man spelar vargfolk, som kommit för att frita Raoga. I romanen är hon redan död, men det måste ju inte vara så i scenariot. Det är coolt att det i romanen på kvällen för besöket är "Vargamåne" - alltså en månförmörkelse - kanske ett möjligt namn på scenariot?

Man kunde låta Fundibéra vara på plats (till skillnad från i romanen), och så har vi bybor, Kamalkus själv och poeten Arvor. (Och så kanske Xelimogga och Didra kunde dyka upp? Eller så inte).

För att scenariot ska bli karaktärsdrivet behöver karaktärerna har olika mål och viljor, men det kan man ju lätt fixa - någon av vargmännen/kvinnorna kanske vill rädda Raoga, en annan kanske vill ta hennes plats, osv.

Kanske finalen blir en ritual (typ som i boken) fast där Raoga ska dödas? RP kan rädda henne - eller välja att avstå? Kanske Kamalkus berättar samma historia om Shagul som i romanen - Raoga måste dö för att Shagul ska kunna bekämpas? Kan bli ett kul dilemma. :)
Fria Ligan