Jag efterlyser alltså mera av samma vara! Min tanke är att Ligan, i väntan på att romanserien fullbordas, fokuserar sina resurser till spelet på denna typ av äventyr. Äventyren kan exempelvis publiceras i Fenix, på webben eller rent av fungera som konvents-/uppvisningsäventyr. Eller som introduktionsäventyr till framtida utgåvor av spelet - så att den som köper en ny utgåva av spelet faktiskt får tillgång nytt spelmaterial också.
Man kan exempelvis tänka sig ett äventyr som utspelar sig i DiFolternas träskläger utanför Skuger. Äventyret görs med fördel karaktärsdrivet där karaktärerna utgörs av medlemmar av alkemistsekten. Startskottet för, eller möjligen vändpunkten i, äventyret kan vara mordet på oraklet Nastigast - allt enligt handlingen i Slaktare små. Shaguliten Gobrugda är givetvis en viktig person att blanda i spelet! Varför inte Perrima och Fundibera?
Ett sådant äventyr skulle, förutom en närmare titt på DiFolterna, också ge kartor över träsket och speldata för viktiga bifigurer. Alltsammans vore mycket användbart även om man spelar den gamla konflux-kampanjen! (Gobrugda har ju flyttat från Sumbraträsket till Ilibaurien.)
Detta är alltså ett konkret önskemål från min sida och måhända vore fler intresserade? (Och behöver ni en skribent till jobbet så behöver ni inte leta länge. Hint, hint...

Henke hade förresten tidigare ett liknande önskemål kring ett karaktärsdrivet äventyr som kretsar kring Uppljusningen på Stegos. Ett mycket fruktbart förslag som jag stödjer helhjärtat!

Andra liknande uppslag skulle kunna vara ett äventyr bland ranzinermunkarna i samband med mordet på Peatron. Vem vill inte ha en beskrivning av och speldata för den uppdaterade Bodonius? Eller ett äventyr på Helterhem där hertigfamiljens galenskap står i centrum. (Karaktärerna kanske tillhör tjänstefolket och blir inblandade i komplotten mot Praanz.) Vad sägs om ett äventyr i Fontra Cilor som inkluderar palatset Kraglinda? (Karaktärerna kanske är tjuvar som behöver bryta sig in i palatset i jakt på någon artefakt. Eller så är det ett klaustrofobiskt kammarspel i paranoians tecken där spelarna gestaltar RhabdoRana-medlemmar, och där det gäller att identifiera och eliminera en förrädare.)
Kommande romaner bjuder givetvis på fler platser att skriva äventyr till, så som Etemankitemplet i Isakra eller Clusta Noba. Men ovanstående torde räcka för överskådlig tid.
Som bonus kommer sådant material som efterfrågas här kunna användas ganska rakt av i en möjlig framtida uppdaterad version av konflux-kampanjen!