Baldyr
Topic Author

Äventyr som anknyter till romanerna

Tue 13 Aug 2013, 20:39

Jag tänkte utveckla tankarna från den här posten här. Ämnet ovan syftar alltså på äventyr som anknyter till platser, händelser och personer i romanerna. Två utmärkta exempel på sådana äventyr är givetvis Arhems sista dagar och Döds ände. Jag betraktar båda som guldgruvor för spelmaterial baserade på romanerna - liksom på de gamla spelhäftena för den delen. Det är helt enkelt extremt användbart med uppdaterade ritningar över Järntornet liksom speldata för shaguliter och invånare i Arhem - för att inte tala om de vandöda och Shagul själv!

Jag efterlyser alltså mera av samma vara! Min tanke är att Ligan, i väntan på att romanserien fullbordas, fokuserar sina resurser till spelet på denna typ av äventyr. Äventyren kan exempelvis publiceras i Fenix, på webben eller rent av fungera som konvents-/uppvisningsäventyr. Eller som introduktionsäventyr till framtida utgåvor av spelet - så att den som köper en ny utgåva av spelet faktiskt får tillgång nytt spelmaterial också.

Man kan exempelvis tänka sig ett äventyr som utspelar sig i DiFolternas träskläger utanför Skuger. Äventyret görs med fördel karaktärsdrivet där karaktärerna utgörs av medlemmar av alkemistsekten. Startskottet för, eller möjligen vändpunkten i, äventyret kan vara mordet på oraklet Nastigast - allt enligt handlingen i Slaktare små. Shaguliten Gobrugda är givetvis en viktig person att blanda i spelet! Varför inte Perrima och Fundibera?

Ett sådant äventyr skulle, förutom en närmare titt på DiFolterna, också ge kartor över träsket och speldata för viktiga bifigurer. Alltsammans vore mycket användbart även om man spelar den gamla konflux-kampanjen! (Gobrugda har ju flyttat från Sumbraträsket till Ilibaurien.)

Detta är alltså ett konkret önskemål från min sida och måhända vore fler intresserade? (Och behöver ni en skribent till jobbet så behöver ni inte leta länge. Hint, hint... ;) )

Henke hade förresten tidigare ett liknande önskemål kring ett karaktärsdrivet äventyr som kretsar kring Uppljusningen på Stegos. Ett mycket fruktbart förslag som jag stödjer helhjärtat! :) Inte minst för att jag ser ett egenvärde i att kartlägga Stegos och beskriva stegoserna närmare.

Andra liknande uppslag skulle kunna vara ett äventyr bland ranzinermunkarna i samband med mordet på Peatron. Vem vill inte ha en beskrivning av och speldata för den uppdaterade Bodonius? Eller ett äventyr på Helterhem där hertigfamiljens galenskap står i centrum. (Karaktärerna kanske tillhör tjänstefolket och blir inblandade i komplotten mot Praanz.) Vad sägs om ett äventyr i Fontra Cilor som inkluderar palatset Kraglinda? (Karaktärerna kanske är tjuvar som behöver bryta sig in i palatset i jakt på någon artefakt. Eller så är det ett klaustrofobiskt kammarspel i paranoians tecken där spelarna gestaltar RhabdoRana-medlemmar, och där det gäller att identifiera och eliminera en förrädare.)

Kommande romaner bjuder givetvis på fler platser att skriva äventyr till, så som Etemankitemplet i Isakra eller Clusta Noba. Men ovanstående torde räcka för överskådlig tid.

Som bonus kommer sådant material som efterfrågas här kunna användas ganska rakt av i en möjlig framtida uppdaterad version av konflux-kampanjen! :D

Henke

Re: Äventyr som anknyter till romanerna

Wed 14 Aug 2013, 06:26

Jag tänkte utveckla tankarna från den här posten här. Ämnet ovan syftar alltså på äventyr som anknyter till platser, händelser och personer i romanerna. Två utmärkta exempel på sådana äventyr är givetvis Arhems sista dagar och Döds ände. Jag betraktar båda som guldgruvor för spelmaterial baserade på romanerna - liksom på de gamla spelhäftena för den delen. Det är helt enkelt extremt användbart med uppdaterade ritningar över Järntornet liksom speldata för shaguliter och invånare i Arhem - för att inte tala om de vandöda och Shagul själv!

Jag efterlyser alltså mera av samma vara! Min tanke är att Ligan, i väntan på att romanserien fullbordas, fokuserar sina resurser till spelet på denna typ av äventyr. Äventyren kan exempelvis publiceras i Fenix, på webben eller rent av fungera som konvents-/uppvisningsäventyr. Eller som introduktionsäventyr till framtida utgåvor av spelet - så att den som köper en ny utgåva av spelet faktiskt får tillgång nytt spelmaterial också.

Man kan exempelvis tänka sig ett äventyr som utspelar sig i DiFolternas träskläger utanför Skuger. Äventyret görs med fördel karaktärsdrivet där karaktärerna utgörs av medlemmar av alkemistsekten. Startskottet för, eller möjligen vändpunkten i, äventyret kan vara mordet på oraklet Nastigast - allt enligt handlingen i Slaktare små. Shaguliten Gobrugda är givetvis en viktig person att blanda i spelet! Varför inte Perrima och Fundibera?

Ett sådant äventyr skulle, förutom en närmare titt på DiFolterna, också ge kartor över träsket och speldata för viktiga bifigurer. Alltsammans vore mycket användbart även om man spelar den gamla konflux-kampanjen! (Gobrugda har ju flyttat från Sumbraträsket till Ilibaurien.)

Detta är alltså ett konkret önskemål från min sida och måhända vore fler intresserade? (Och behöver ni en skribent till jobbet så behöver ni inte leta länge. Hint, hint... ;) )

Henke hade förresten tidigare ett liknande önskemål kring ett karaktärsdrivet äventyr som kretsar kring Uppljusningen på Stegos. Ett mycket fruktbart förslag som jag stödjer helhjärtat! :) Inte minst för att jag ser ett egenvärde i att kartlägga Stegos och beskriva stegoserna närmare.

Andra liknande uppslag skulle kunna vara ett äventyr bland ranzinermunkarna i samband med mordet på Peatron. Vem vill inte ha en beskrivning av och speldata för den uppdaterade Bodonius? Eller ett äventyr på Helterhem där hertigfamiljens galenskap står i centrum. (Karaktärerna kanske tillhör tjänstefolket och blir inblandade i komplotten mot Praanz.) Vad sägs om ett äventyr i Fontra Cilor som inkluderar palatset Kraglinda? (Karaktärerna kanske är tjuvar som behöver bryta sig in i palatset i jakt på någon artefakt. Eller så är det ett klaustrofobiskt kammarspel i paranoians tecken där spelarna gestaltar RhabdoRana-medlemmar, och där det gäller att identifiera och eliminera en förrädare.)

Kommande romaner bjuder givetvis på fler platser att skriva äventyr till, så som Etemankitemplet i Isakra eller Clusta Noba. Men ovanstående torde räcka för överskådlig tid.

Som bonus kommer sådant material som efterfrågas här kunna användas ganska rakt av i en möjlig framtida uppdaterad version av konflux-kampanjen! :D
Håller givetvis med. Speciellt hade jag velat se fler moduler med, från romanen, kända äventyrsplatser där det ingick ett karaktärsdrivet scenario och ett skuggspel. Döds Ände och Arhems sista dagar är perfekta exempel på detta. Du har redan nämnt många av dessa intressanta platser (Ranz, Helterhem, Fontra Cilor/Folda, Skuger, Stegos). Även Gatves klippa (natten fram tills dess att vargmännen anfaller) och Soblak (innan den stundande invasionen från Kishatet) hade varit trevligt.

Personligen är jag däremot inte lika intresserad av moduler likt Tramenze. Platsen är mer eller mindre okänd i sig själv, karaktärerna på platsen likaså (undantaget ryktet om den bortgångne Brushane) och äventyret kändes (iaf när vi spelade det) ganska medelmåttigt. Döds Ände, Arhems sista dagar och Griftehjärta (även om den senare inte innehåller anknytning till romanen) känns som betydligt mer intressanta scenarion.

Skall bli väldigt kul att se Lojalisternas tid. Enligt förhandssnacket så kommer den modulen vara ungefär i linje med vad jag är ute efter.

Om tiden hade räckt till så hade jag gärna varit med och stormat fram idéer till ett karaktärsdrivet scenario på en av dina/mina föreslagna platser. Om tiden hade räckt till... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Wed 14 Aug 2013, 12:06

Tycker att detta är en strålande idé! Jag tycker också att Döds ände och Arhem är bra format för äventyr av karaktärsdrivet slag, och som ni säger får man ju speldata/beskrivningar på platser och personer från romanerna på köpet.

Ligans egen skrivkraft är lite uppbunden i andra projekt för ögonblicket - men om du Baldyr eller andra vore intresserade av att skriva så tror jag att det kunde bli utmärkta äventyr för konvent/Fenix/PDF (eller allihop). Vi kan väl spåna lite kring upplägg här på forumet? De idéer ni har räknat upp här är alla spännande: Ranz, Helterhem, Kraglinda, diFolterna (Skuger), Stegos.

När platsen är vald gäller det att strukturera upp ramarna för scenariot, och välja vilka personer som ska vara karaktärer. Karaktärsdrivna scenarier behöver en tydlig ram - eftersom spelarna har så stor frihet och saknar röd tråd att följa så måste scenariots övergripande ram vara mycket tydlig, annars blir går spelarna lätt vilse. Arhem har crurernas invasion som absolut slutpunkt, Döds ände har - döds ände. :)
Det gäller alltså att identifiera en tydlig konflikt, tydliga roller för karaktärerna.

En annan sak jag tror är viktig är att hålla det kort. Arhem och Döds ände är båda på cirka 40 000 tecken, inklusive mellanslag - och en stor del av denna text är beskrivningen av karaktärerna själva. Det gäller alltså att koka ner äventyret till dess mest centrala beståndsdelar. Det kan finnas miljöbeskrivning, men den bör hålla mycket kortfattad. Ett karaktärsdrivet scenario är inte en bra plats att beskriva en spelmiljö i någon större detalj.

Låt oss fundera vidare!
Fria Ligan

Baldyr
Topic Author

Wed 14 Aug 2013, 17:25

Personligen är jag däremot inte lika intresserad av moduler likt Tramenze. Platsen är mer eller mindre okänd i sig själv, karaktärerna på platsen likaså (undantaget ryktet om den bortgångne Brushane) och äventyret kändes (iaf när vi spelade det) ganska medelmåttigt. Döds Ände, Arhems sista dagar och Griftehjärta (även om den senare inte innehåller anknytning till romanen) känns som betydligt mer intressanta scenarion.
Äventyret i Tramenze-modulen är ju inte karaktärsdrivet, utan skrivet i "klassisk" äventyrsstil för att passa i stort sett vilka karaktärer som helst. Det är kanske där skon klämmer? :-)

Annars är en plats som Tramenze måhända mera tacksam att skriva om, just för att det inte anknyter så hårt till romanerna. Jag föreställer mig att de äventyrsförslag vi själva har presenterat här ovan kräver ett större engagemang av Erik själv, åtminstone om resultatet ska bli bra. Det blir ju lite som att skriva äventyrsadaptioner av avsnitt ur böckerna, vilket kräver viss fingertoppskänsla och kanske också respekt för förlagan.
Vi kan väl spåna lite kring upplägg här på forumet? De idéer ni har räknat upp här är alla spännande: Ranz, Helterhem, Kraglinda, diFolterna (Skuger), Stegos.

När platsen är vald gäller det att strukturera upp ramarna för scenariot, och välja vilka personer som ska vara karaktärer.
Spåna går ju alltid, men förutom själva plotten och karaktärerna behövs något mera. Närmare bestämt bakgrundsinformation från Erik själv, liksom kartor och illustrationer som också behöver stämma med såväl romantexten som dess andemening. Därför skulle jag snarare passa bollen till Ligan!
Det kan finnas miljöbeskrivning, men den bör hålla mycket kortfattad. Ett karaktärsdrivet scenario är inte en bra plats att beskriva en spelmiljö i någon större detalj.
Så må vara, men anledningen är inte helt uppenbar för mig. Utveckla gärna!

Däremot får exempelvis diFolterna gärna beskrivas närmare i den uppdaterade världsbeskrivningen som det pratats om på forumet. Miljön i Döds ände var annars ett tacksam val i och med att shaguliterna redan beskrivs i regelboken, inklusive förmågan Somatropi! Men jag har svårt att se hur ett karaktärsdrivet äventyr på exempelvis Stegos skulle kunna fungera utan en ordentlig beskrivning av just miljön inklusive invånarna. Eller hänvisar man till romanen?

Henke

Wed 14 Aug 2013, 19:48

Äventyret i Tramenze-modulen är ju inte karaktärsdrivet, utan skrivet i "klassisk" äventyrsstil för att passa i stort sett vilka karaktärer som helst. Det är kanske där skon klämmer? :-)
Nja, det ligger kanske något i det. Kanske inte just att karaktärerna är skapade i förväg, men däremot de intriger som denna typ av karaktärer kan vävas samman genom vilket kanske inte är lika lätt med framslumpade karaktärer som spelarna satt ihop på eget bevåg. För mig är intrigspelet med val och konsekvenser en väldigt viktig del i rollspelet.
Annars är en plats som Tramenze måhända mera tacksam att skriva om, just för att det inte anknyter så hårt till romanerna. Jag föreställer mig att de äventyrsförslag vi själva har presenterat här ovan kräver ett större engagemang av Erik själv, åtminstone om resultatet ska bli bra. Det blir ju lite som att skriva äventyrsadaptioner av avsnitt ur böckerna, vilket kräver viss fingertoppskänsla och kanske också respekt för förlagan.
Själv tycker jag dessa okända platser känns mindre intressanta så länge man inte har en väldigt genomtänkt och spännande intrig i bakfickan. Det gamla Svavelvinter-äventyret från 1987 hade t.ex. ingen förlaga att luta sig tillbaka mot, men miljön är så spännande och udda (karg och isolerad polarö med intrigerande dödsförvanskande sällskap som hyllar sin döde ledare som i själva verket lever, en av gudarna förbannad högkultur på återtåg från törnrosasömnen där konungen drivs av jordens blod och sitt demonsvärd, politisk härdsmälta mellan giriga ockupanter och frihetssträvande rebeller samt en tillbakadragen drake med smak för schackspel) där samtliga delar har möjlighet att påverka varandra på ett oräkneligt antal sätt. Jag hör stundtals förståsigpåare vifta bort det som en samling ordinära grottkräl men jag hävdar snarare att sammansättningen är helt genial och för sin tid unik.

Jag ser inte nödvändigtvis att EG måste engageras (även om detta givetvis vore fantastiskt trevligt) utan tror att man kommer väldigt långt på materialet från romanerna. Det viktiga är som Tomas skriver karaktärerna och dem får man ju en hyffsad känsla för där.

Spåna går ju alltid, men förutom själva plotten och karaktärerna behövs något mera. Närmare bestämt bakgrundsinformation från Erik själv, liksom kartor och illustrationer som också behöver stämma med såväl romantexten som dess andemening. Därför skulle jag snarare passa bollen till Ligan!
Varför? Du gjorde ju ett ypperligt jobb med Griftehjärta. Ser absolut att du skulle kunna göra ett minst lika spännande upplägg med några bekanta roman-platser. Kartor och illustrationer kan säkert Ligan vara med och skaka fram om materialet blir tillräckligt bra?
Men jag har svårt att se hur ett karaktärsdrivet äventyr på exempelvis Stegos skulle kunna fungera utan en ordentlig beskrivning av just miljön inklusive invånarna. Eller hänvisar man till romanen?
Jag tycker det står hyffsat med bakgrund i romanen. Visst finns det mer att önska av vissa äventyrsplatser (t.ex. HOXOH) men det kommer förhoppningsvis i nästa romandel. När det gäller Stegos så skulle ju motsvarigheten från Ottars anfall i "Arhems Sista Dagar" bli själva förljusningen som ramar in scenariot. Karaktärerna skulle kunna vara Arn, Ramona, Silvia Miranda och kanske någon stoftkrälare? Ramona och Silvia Miranda hamnar i någon form av triangeldrama kring Arn, Arn försöker behålla makten som stoftkrälaren vill förhindra, etc. etc.

Jag är hur som helst jättegärna med och spånar :)
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr
Topic Author

Wed 14 Aug 2013, 20:26

När det gäller Stegos så skulle ju motsvarigheten från Ottars anfall i "Arhems Sista Dagar" bli själva förljusningen som ramar in scenariot. Karaktärerna skulle kunna vara Arn, Ramona, Silvia Miranda och kanske någon stoftkrälare? Ramona och Silvia Miranda hamnar i någon form av triangeldrama kring Arn, Arn försöker behålla makten som stoftkrälaren vill förhindra, etc. etc.
Jag är inte så säker på att man behöver låta karaktärerna vara romanens huvudfigurer, alltså Arn, Romona och Silvia Miranda. Liksom Blatifagus fungerar dessa snarare som en del av miljön, mäktiga skuggmakter som främst påverkar spelet indirekt.

Apropå detta, så skulle man kanske kunna bygga upp äventyret som ett skuggspel i grunden och låta tidsramen vara något vidare än i andra äventyr. Istället gör man nedslag i karaktärsspelet när viktiga händelser sker, vilket det scenvisa spelet är väl anpassat för. Bara en idé, hur som helst.

Karaktärerna skulle istället kunna vara exempelvis riddare under Naramsi. (Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men den Östra klyftan fanns det visst någonting som hette, va?) Karaktärerna har olika underliggande motiv och lojaliteter, och det är här provningar kommer väl till pass. Stödjer man konungen när det kommer till kritan? Vill man kanske bli kvitt draken? Vem är förrädaren som jobbar för prästerskapet?

Annars tillåter ju karaktärsspel att man tillhör helt olika fraktioner på Stegos. Det passar också bra med idén med skuggspelet ovan. Sedan spelar man med fördel upp de scener där mer än en karaktär är närvarande, och sköter resten genom skuggspelet.

Egentligen borde man väl sätta sig och läsa romanen igen, men nu är ju annan läsning som bekant på ingång... 8-)

Henke

Wed 14 Aug 2013, 20:38

Jag är inte så säker på att man behöver låta karaktärerna vara romanens huvudfigurer, alltså Arn, Romona och Silvia Miranda. Liksom Blatifagus fungerar dessa snarare som en del av miljön, mäktiga skuggmakter som främst påverkar spelet indirekt.

Apropå detta, så skulle man kanske kunna bygga upp äventyret som ett skuggspel i grunden och låta tidsramen vara något vidare än i andra äventyr. Istället gör man nedslag i karaktärsspelet när viktiga händelser sker, vilket det scenvisa spelet är väl anpassat för. Bara en idé, hur som helst.

Karaktärerna skulle istället kunna vara exempelvis riddare under Naramsi. (Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men den Östra klyftan fanns det visst någonting som hette, va?) Karaktärerna har olika underliggande motiv och lojaliteter, och det är här provningar kommer väl till pass. Stödjer man konungen när det kommer till kritan? Vill man kanske bli kvitt draken? Vem är förrädaren som jobbar för prästerskapet?

Annars tillåter ju karaktärsspel att man tillhör helt olika fraktioner på Stegos. Det passar också bra med idén med skuggspelet ovan. Sedan spelar man med fördel upp de scener där mer än en karaktär är närvarande, och sköter resten genom skuggspelet.

Egentligen borde man väl sätta sig och läsa romanen igen, men nu är ju annan läsning som bekant på ingång... 8-)
Det är absolut den alternativa vägen att gå och det som skiljer Arhems Sista Dagar (RP = huvudpersoner) från Döds Ände (RP = biroller). Att göra huvudpersonerna till skuggmakter och dyka ner i karaktärsspelet vid bra tillfällen låter väldigt spännande och blir en form av hybrid av de två nämnda äventyren. Som karaktärer skulle man kunna tänka sig en som är Arn-trogen, en som är Ramona-trogen, en som är helt otrogen båda sidor och bara vill lyckas fly ön och ytterligare en person som har en helt annan agenda (t.ex. att döda Blatifagus).

Baldyr
Topic Author

Wed 14 Aug 2013, 21:02

Det är absolut den alternativa vägen att gå och det som skiljer Arhems Sista Dagar (RP = huvudpersoner) från Döds Ände (RP = biroller). Att göra huvudpersonerna till skuggmakter och dyka ner i karaktärsspelet vid bra tillfällen låter väldigt spännande och blir en form av hybrid av de två nämnda äventyren. Som karaktärer skulle man kunna tänka sig en som är Arn-trogen, en som är Ramona-trogen, en som är helt otrogen båda sidor och bara vill lyckas fly ön och ytterligare en person som har en helt annan agenda (t.ex. att döda Blatifagus).
Mycket bra så långt! Frågan är då huruvida karaktärerna tillhör samma orden (riddare) eller representerar varsin falang. I det första fallet kan karaktärerna vara lite mindre inflytelserika och lyder direkt under Naramsi, medan endast en av dem har Arn som skuggmakt. I det senare fallet kan karaktärerna ha lite högre positioner, varav Naramsi känns som en given karaktär (med Arn som skuggmakt).

Henke

Wed 14 Aug 2013, 21:10

Jag tycker egentligen det räcker med en riddare. Om en annan RP är stoftkrälare så kan de två sista vara obundna. Det finns (vad jag minns) bara två sidor och det kanske är synd att låta alla spelare infördelas? Risken är ju också att det blir rent antagonistspel mellan spelare som tillhör respektive falang. En klassisk sak är ju att en RP kopplad till viss falang tvivlar på falangen och dess ledare. Kanske stoftkrälaren tröttnat på sitt kall och vill ansluta sig till Arn? Kanske har densamme uppgifter om ett attentat mot Arn eller Blatifagus? Någon RP har sett Arns relation till Silvia Miranda och vill varna Ramona eller får Ramonas befallning att manövrera bort Silvia Miranda?

Tomas
Site Admin

Wed 14 Aug 2013, 21:28

Stegos före Förljusningen låter som en jättekul miljö för ett karaktärsdrivet scenario! Enda kruxet jag ser är att själva förljusningen kommer helt överraskande? Det blir en bättre ram om spelarna känner till den från början. Nåt att klura på.

Vill inte kasta grus i maskineriet, men jag är tveksam till att blanda in skuggspel i ett karaktärsdrivet scenario. Skuggspelet är ett kampanjverktyg, gjort för längre spel. Karaktärsdrivna scenarier - till skillnad från kampanjer (i alla fall såsom vi har skrivit äventyren hittills) - är koncentrerade historier, ett kort och intensivt skede på en begränsad geografisk plats.

Detta knyter också an till varför jag inte vill ha för mycket setting-info i ett karaktärsdrivet scenario. Möjligen tog jag i lite ovan - viss miljöbeskrivning vill man ju ha - men den bör vara mycket koncis och begränsad (som i Arhem och Döds ände). Varför? Jo:
*Fokus för ett karaktärsdrivet scenario är just karaktärerna (alltså rollpersonerna, bifigurer är underordnade), inte settingen i sig. Man behöver bara nog settinginfo för att kunna greppa läget och orientera sig (en enkel karta är mycket bra!).
*Snackar vi officiella produkter, och det gör vi ju här, så är texten bara en tredjedel av jobbet. De andra delarna är illustrationer/kartor och layout. Våra resurser på de fronterna är mycket begränsade. Dessutom är alltför långa texter svåra att använda i Fenix.
Som sagt är Arhem och Döds ände cirka 40 000 tecken - det är lagom för ett karaktärsdrivet scenario. Griftehjärta (som är ett utmärkt scenario i övrigt) är nästan dubbelt så långt, om jag minns rätt. Börjar vi närma oss något som liknar t ex en Stegosmodul så sysslar vi med något annat än ett karaktärsdrivet scenario, då blir det ett mycket större projekt som vi inte har bild- eller layoutresurser till.

Med allt detta sagt - jag tycker att grundiden, att skriva karaktärsdrivna scenarier som knyter an till platser och skeenden i romanerna, är utmärkt! Som sagt saknar tyvärr Fria Ligan skrivkraft till detta i nuläget, men vi agerar gärna redaktör. I vilken mån Brior deltar är förstås upp till honom (men allt officiellt material granskas förstås av honom innan det publiceras - vi vill ju alla att böckerna och spelet ska följas åt).

Så, som slutsats: Spåna gärna vidare, men mitt råd är att hålla det fokuserat och kompakt. :)
Fria Ligan