Efter ca ett års spelande avslutades vår spelgrupps konfluxkampanj i helgen. Kampanjen har följt totalt åtta karaktärer under det sista året som ledde upp till den femte konfluxen. Det har varit en sann ära att få följa dessa karaktärers resa och ta del av de val de fattat på vägen. Dessvärre fick vår kampanj ett bittert slut, då det efter en episk slutstrid full av oväntade vändningar stod klart att Shagul vunnit kampen om konfluxen.
I den här tråden tänkte jag slänga upp alla de karaktärskrönikor, stämningstexter och annat som författats under kampanjen. Någon sammanhängande kampanjkrönika, som beskriver hela resan från början till slut, har vi tyvärr inte fört.
OBSERVERA...
... att följande texter, även om de flesta handlar om just våra karaktärers öden, kan innehålla en del spoilers för såväl orginaläventyren som romanerna.
Rigaldo "Rödtunga" Belsiria
Rigaldo är en karismatisk ung ädling från den paratorniska hertigätten Belsiria (länk till bild:http://frialigan.se/2012/mot-rigaldo-rodtunga-belsiria/). En vass okvädare och listig intrigant, som ständigt söker övertyga världen om hans egen förträfflighet. Har alltid en spetsfundig kommentar eller dräpande stickreplik på lager. Bakom den flärdfulla fasaden döljer sig dock självtvivel och osäkerhet. Kanske är det måhända detta som driver hans omättliga bekräftelsebehov? Nonsens, han vet att han är fantastisk och de dårar som inte kan se hans storhet har blott sin egen trångsynthet att skylla!
Forumisten Davalt har författat denna lysande krönika över Rigaldos äventyr. Rigaldos krönika inleds då han återvänder till Trakorien från den karga polarön Marjura, där han under sin korta vistelse fick bekanta sig med riddaren Arn Dunkelbrink, flyga med denne på draken Blatifagus, dubbas till väpnare av Kharashma och därtill bevittna shaguliterfästet Järntornets undergång...
Kampanjkrönika del I - Åter till Tricilve
Rigaldo sög förnöjsamt in lukten av Tricilves hamninlopp. Det fräna oset från hamnens fiskkommers blandades med stanken av tång från Sumpstaden där träskmänen skördade morgonens fångst. Stanken föreföll honom vara den mest behagliga av vällukter. Han slöt girigt sina näsborrar kring doften av Tricilve, doften av hem. Nu var äntligen den långa seglatsen över, Rigaldo Belsiria hade lämnat Majura med livet i behåll, något som dock inte var sant för flera utav Arhems invånare. Han hade inte spenderat lång tid på den gutsförgätna ön och hade därför inga vänner bland lokalbefolkningen, men deras död var likväl upprörande. Kanske skulle han till och med kunna klämma fram en tår senare.
De många fantastiska saker han varit med om på Majura tycktes honom redan avlägset. Hur kan något så fruktansvärt och fantastiskt ha skett i samma värld där träskmännen nu fiskade skaldjur från det ankelhöga vattnet? Hur kunde Rigaldo ha ridit en drake i samma verklighet där morgonens första torsk just såldes på Stora Fisktorget? För Rigaldo var känslan berusande. Han var i besittning av historier och berättelser som skulle få varje näsvis dilettant att bli grön av avund och varje kvinna röd av åtrå. Det var han, Rigaldo ”Rödtunga” som hade upplevt alla de storverk han nu klart såg i sitt minne. Snart skulle de alla få höra!
Det var först två dagar senare när Rigaldo vaknade med obekväm huvudvärk - påkallad av allt för mycket vin kvällen innan - som han mindes att han faktiskt var arg. I takt med att dagen framskred tänkte han allt mer på sin far och det brev han skickat till Majura för att överlämna. Det faktum att brevet var ett simpelt erbjudande till syntalden Drakonis om en gästföreläsning i Siola var något Rigaldo inte hade vetat. Han hade fått stränga order om att absolut inte öppna brevet, det sades honom att hela resan då skulle bli förgäves. Han lydde pliktskyldigt sin faders order, utan större eftertanke, ett misstag han aldrig skulle göra om.
När dagen led mot sitt slut gick Rigaldo till hamnen och bokade plats ombord på ett mindre handelsskepp med kurs mot Siola. En knapp vecka senare befann han sig i sin barndomsstad, den vackra hamnstaden Siola vid floden Tolsinds mynning i Paraltro. Staden tycktes inte förändrats något sedan han senast såg den; trång, högljudd och stinkande av träolja från skeppsverven. När Rigaldo gick upp för grusvägen in till familjens stolta hem Villa Mutra såg han att stallet var nästan tomt, ett gott tecken då hans fader Major Pialsus alltid tog med sig sina tre bästa hästar när han lämnade hemmet.
Rigaldos mor Sorfena låg till sängs när han steg in i hennes kammare med en försiktig knackning på dörrkarmen, han visste bättre än att ljudligt klampa in, Sorfena tålde inte höga ljud. Den späda åldrande kvinnan blev överlycklig över att se sin son igen. Även Rigaldo fick för en gångs skull en äkta tår i ögonen, mestadels för att det smärtade honom att se sin mor så sjuklig. Den en gång vackra Sorfena hade på bara några månader blivit nästan gråhårig och hennes kinder var insjunkna och håliga likt en fattig tiggares.
”Kära barn, vad har nu hänt dig på din resa, berätta allt” sa Sorfena när de utbytt kärvänliga hälsningsfraser.
”Det största av äventyr har jag varit med om. Mor, du kommer aldrig att tro mig, men jag tänker berätta allt för dig likväl”. Sedan berättade han om allt som hänt. Berättelsen om hur skeppet han fått plats ombord på förliste på grund långt utanför Arhem och hur han tillsammans med arvsfursten av (?) Arn Dunkelbrink givit sig av för att träffa Draconis var lätt nog att tro på. Det var dock när Rigaldo berättade om Dunkelbrinks kamp mot draken Blatifagus som Sorfenas misstro började skymta. Rigaldo fortsatte dock sin historia med blodseden som slöts mellan Arn och Blatifagus samt om ritten på drakens rygg. När han nått fram till Isjättarna Ezimund och Bazimunds avbröt Sorfena. ”Är du säker på att du inte ljuger nu igen? Din fantasi har alltid varit vild som Fokalerslätten.”
”Nej kära mor, jag talar sanning. Allt jag berättar har jag varit med om på min resa till Majura, så låt mig då fortsätta. Tillsammans med Isjättarna gick jag och Perrima – som kallade sig den sista isdruiden – mot Shaguliternas torn där en Trienza Eldfängd skulle hållas fången. Perrima var även ute efter att hämnas sina fallna ordersbröder och systrar som tydligen mördats av Shaguliterna. Väl vid det så kallade Järntornet påträffade vi en underlig man med olikfärgade ögon. Han hade i sitt släptåg en demon – jo jag talar sanning! Demonen var fruktansvärd, fjällig och stor. Till råga på allt anlände en liten armé av odöda krigare till platsen av någon anledning jag fortfarande inte riktigt förstår. Jo precis, ryktena är sanna, Trakorien förlorade Majura till en hord av odöda krigare. Hur som helst föll det sig så att den underliga mannen med olikfärgade ögon kom att strida mot Perrima. Perrima stred med magisk sång och den underliga mannen med sin demontjänare. Allt slutade när Perrimas sång fick själva isberget – som hon kallade Kmorda – att skaka och sluka hela Järntornet som det stormiga havet slukar ett ensamt skepp.”
När Rigaldo berättat färdigt såg hans mor på honom med en endera överväldigad och endera skeptisk blick. Hennes ögon var de enda han inte kunde ljuga inför utan större själsliga bryderier. Men hur otroligt det än lät så var historien sann. Det fanns dock många aspekter som Rigaldo själv var osäker på. Tillexempel kunde han svära på att han sett perfekta dubbletter av den underliga mannen med olikfärgade ögon. Han hade även sett en talande kniv som språkade med de odödas konung. Dessa var saker som han fortfarande inte förstod, och troligtvis aldrig skulle förstå.
Tre veckor senare lämnade han Siola för att resa till ätten Belsirias herresätet; Belshem. Väl framme träffade Rigaldo stora delar av sin närmsta släkt. Som vanligt fann han sig något obekväm i deras närvaro och stannade inte längre än han behövde, något som dock visade sig bli hela fjorton dagar. Då Rigaldo förlorat stora delar av sina besparade tillgångar under resan till Majura var han tvungen att be om nya från ätten. Detta krävde mycket övertalning och lismande, inte minst för Herigen Balexander Belsiria. Mot slutet av vistelsen kom även – till Rigaldos stora illska – Major Pialus på besök till Belshem. Det hela urartade i en mycket otrevlig scen som slutade i att Rigaldo tvingades anta flera nya irriterande uppdrag i hertighusets tjänst.
De närmsta månaderna spenderade han med att åka Paratorna runt med brev och svarsbrev som en annan lågbördig kurir. Det enda positiva var att han fick träffa mycket högbördigt folk från andra ätter. När Rigaldo tröttnat delegerade han ansvaret till en utav familjens lägre ämbetsmän som mutades för att inget säga till Major Pialsus. Slutligen fick Rigaldo en viss summa trakiner som gåva från Hertig Balexander som tack för hjälpen.
Efter ett snabbt besök i Siola återvände han hem till Tricilve där han genast besökte sin favoritälskarinna Severa. Därefter spenderade han några bekymmerslösa månader i sitt älskade Tricilve. Det enda nämnvärda som hände under perioden var att Rigaldos brorson, Kiarmo, föddes. Förvisso kom Rigaldo demonstrativt sent till barnets namngivningsceremoni, men det var likväl en minnesvärd händelse.
Underligt nog har Rigaldo nyligen blivit abrupt kontaktad utav Digeta Longas ledare Goba da Grummi. Vad som föranlett kvinnans plötsliga intresse i honom är något som Rigaldo inte funderat vidare på, han är nämligen mitt uppe i gruvliga tankar på sin fader. Livet i Tricilve har inte visat sig vara lika tillfredställande som förr. Rigaldo skyller sin far för denna påtvingade ögonöppnare och ämnar nu utkräva hämnd på något intrikat sätt.