Peter
Topic Author

Magiska vapen som plotdevice

Tue 23 Apr 2013, 11:36

Sa - en av mina spelare spelar en vapensmugglare. Som provning/aventyrskrok tankte jag foresla ett antal skumma/mindre etiska/orovackande smuggeluppdrag. Min forsta ide var att lata honom samla pa sig magiska vapen at en "samlare" inom Soli's militararistokrati (General Byag). Med lite "Longinus Spjut" -vibbar. Men vad kan det rora sig om for artefakter? Nagra ideer?

Min tanke just nu ar Stormskoldarna - i dyster forntid burna av en stormhaxa eller ismastares vaktstyrka kanske? Eller av fem hjaltar av nagon Stormklan. Var och en med hieroglyf/runa. Mojligen ocksa med en forbannelse liknande Vau Tammas (om nagon stjal en enskild av skoldarna drabbas den av den elementarfara som ar kopplad till runan - mordande hagel, asknedslag, stortflod av regn, stormvind).

Andra ideer? Frackare ideer? Andra typer av provningar? Forslag mottages tacksamt!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Henke

Re: Magiska vapen som plotdevice

Tue 23 Apr 2013, 14:40

Om vi bortser att vapnen skulle vara magiska hade en prövning kunna vara att han säljer dem till någon som skall använda vapnen för att rusta mot folk (inkl. kvinnor/barn) som inte kan försvara sig och pressa hans samvete mot om han verkligen vill vara orsaken till den stundande massakern. Kanske blir han hotad av köparen om han inte genomför affären eller så höjer de priset. Kanske tillhör en god vän eller hans flickvän/maka de utsatta folket? Kanske får han reda på att det är hans eget folk som vapnen skall användas emot? Om han istället lämnar vapnen till "de egna", kommer de att skona den ursprungliga köparen?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Peter
Topic Author

Tue 23 Apr 2013, 14:45

Om vi bortser att vapnen skulle vara magiska hade en prövning kunna vara att han säljer dem till någon som skall använda vapnen för att rusta mot folk (inkl. kvinnor/barn) som inte kan försvara sig och pressa hans samvete mot om han verkligen vill vara orsaken till den stundande massakern. Kanske blir han hotad av köparen om han inte genomför affären eller så höjer de priset. Kanske tillhör en god vän eller hans flickvän/maka de utsatta folket? Kanske får han reda på att det är hans eget folk som vapnen skall användas emot? Om han istället lämnar vapnen till "de egna", kommer de att skona den ursprungliga köparen?

Mhmm... den kommer senare :) - Han ar en samvetslos vapensmugglare sa det maste vara ganska grova overgrepp - darfor lagger jag den har provningen hogre upp pa eskalationsstegen.

Jörmungandr

Wed 24 Apr 2013, 15:51

Häftigt karaktärskoncept!

Vad har karaktären för drivkrafter i övrigt? Vet vi det är det lättare att komma på prövningar.

En grej som kanske vore kul är om han får i uppdrag att smuggla ett riktigt ondskefullt magiskt vapen som har ett eget liv, kanske är en demon fjättrad i det till exempel? Vapnet skulle kunna viska onda förslag till karaktären, eller så skyddar det honom i egenskap av att han är dess nya ägare, genom att förvrida sinnet på alla i hans omgivning.

En annan idé är förstås att vapnet han smugglar är stulet och dess rättmätiga ägare är på jakt efter det. Kanske får karaktären reda på att ägarna är vapnet på spåren innan de kommer på att karaktären har det. Då måste karaktären agera proaktivt.

En tredje idé är att någonting hotar något som karaktären bryr sig väldigt mycket om, vilket lockar honom att använda vapnen mot den hotande makten istället för att leverera dem till kunden.

I och för sig känns det som att det är bra att undvika eller tona ned prövningar som lockar honom att SLUTA smuggla vapen, eftersom det troligen är något som spelaren vill göra, men det kanske går att slänga in ibland.

Henke

Wed 24 Apr 2013, 18:19

Häftigt karaktärskoncept!
En annan idé är förstås att vapnet han smugglar är stulet och dess rättmätiga ägare är på jakt efter det. Kanske får karaktären reda på att ägarna är vapnet på spåren innan de kommer på att karaktären har det. Då måste karaktären agera proaktivt.
Bra idée!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Peter
Topic Author

Wed 24 Apr 2013, 19:15

Grymt, tack!
Vad har karaktären för drivkrafter i övrigt? Vet vi det är det lättare att komma på prövningar.
Här är hans knappar :) på engelska så att jag inte tappar nyanser

Öde: To rise up to lordhood from the dirt
Förbannelse: Loses courage when trapped
Tillfälligt mål: Find route from Vendum (kvarter i Fristaden) to Nulda (Annat kvarter i Frisdaden)
En grej som kanske vore kul är om han får i uppdrag att smuggla ett riktigt ondskefullt magiskt vapen som har ett eget liv, kanske är en demon fjättrad i det till exempel? Vapnet skulle kunna viska onda förslag till karaktären, eller så skyddar det honom i egenskap av att han är dess nya ägare, genom att förvrida sinnet på alla i hans omgivning.
Hmmm spännande ide att introducera en demon på det sättet. En av spelarnas skuggmakter är en elddemon, och jag tänker mig en senare plotttåt som handlar om att gräva upp ett gigantiskt svärd (jag har ett par lösa intrigtrådar runt att staden är byggd runt, och på, urjätten Mund - funderar även på att låta hans hjälm finnas som ruckel i slummen)
Grymt - ja en dubbelkross - ett uppdrag att "frakta" en tredje faktionsföremål
En tredje idé är att någonting hotar något som karaktären bryr sig väldigt mycket om, vilket lockar honom att använda vapnen mot den hotande makten istället för att leverera dem till kunden.
Också en bra prövning till arsenal. Den här rpn bryr sig nog mest Numero Uno, men det är ju lätt ordnat :)
I och för sig känns det som att det är bra att undvika eller tona ned prövningar som lockar honom att SLUTA smuggla vapen, eftersom det troligen är något som spelaren vill göra, men det kanske går att slänga in ibland.
Lite spänning där tror jag inte är fel. Motsatsen kan ju vara att han har en möjlighet att nå sitt mål (att bli respekterad herreman) men att ständiga frestelsande kontrakt lurar ned honom i kloakerna igen.