Henke
Topic Author

Äventyrsidéer

Wed 27 Mar 2013, 08:03

Skulle vara kul att samla korta äventyrs/scenario-idéer i en och samma tråd för att få inspiration till karaktärsdrivet (men även klassiskt) spel.

Har själv en idée om att spela upp ett scenario uppbyggt liknande "Arhems Sista Dagar" och "Döds Ände", där karaktärerna är Crurer i Fari-Natha under den tid som knyter an till att folket begravde sig levande. Gudarnas förbannelse med barnlösheten, Häxan Månvinds rekommendation kring förbannelsen, skapandet av Ebharing, Jordblodskällans kraft/sinande (Inadrel), Ottars kröning, Demens skapande av Smickelbrädet, Flykten från Krau-Ki (Kmeard) etc. etc.

Scenariot skulle t.ex. kunna avslutas med rikets undergång där vissa karaktärer försöker fly undan medan andra blint följer Månvinds rekommendation och ser till att så många som möjligt följer den.

Skuggspelet skulle inte utspela sig geografiskt utan i Kung Ottars medvetande och olika sinnestillstånd (eller på annat sätt psykologiskt) där skuggmakterna slåss om hans uppmärksamhet. Eventuellt skulle sfärerna kunna vara olika centrala frågor i vilka man försöker styra Ottar och när skuggmakten "dominerar" frågan så förändras förutsättningarna i karaktärsspelet.

Exempel: Sfären "Barnlöshet" där Demens försöker dominera men Månvind angriper honom som skuggmakt och dödar honom (får honom avrättad) och sedan får Dominans i Sfären där hon bestämmer att riket skall övervintra förbannelsen (vilket definitivt kommer sätta sin prägel på hela scenariot).

De givna skuggmakterna är hans maka drottningen (Ottilia?), rådgivarna Demens och Månvind samt demonerna Ebharing och ev. Inadrel.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Re: Äventyrsidéer

Wed 27 Mar 2013, 18:19

Mycket bra, Henke! :D

Jag skulle också uppskatta en tråd lik denna, då just karaktärsdrivna äventyr inte känns lika naturliga för mig att skriva. Speciellt roligt om äventyrsidéerna anknyter till grundberättelsen i romanerna och de gamla äventyren!

Själv tror jag att Stegos inför förljusningen skulle passa utmärkt som ett karaktärsdrivet scenario...

Henke
Topic Author

Wed 27 Mar 2013, 19:40

Tack!

Ja, det är väl precis så jag känner också. Karaktärsdrivet behöver lite annat upplägg. Har egentligen bara spelat/spellett Döds Ände, men blev så otroligt imponerad över hur spelet tog form av sig själv utan egentligen någon direkt förberedelse alls.

Stegos vore också intressant. Försöken att komma undan öns förbannelse, de två sekterna (stoftkrälare tror jag den ena hette?), kanske inte fel att rulla igång händelseförloppet med Arns ankomst? Intrigerna som detta medför samt hur man tacklar Blatifagus (skall han vara en karaktär kanske?)
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Wed 27 Mar 2013, 21:10

Häftigt! Många kul idéer där, kul att se vart det tar vägen. :)
Fria Ligan

Brior

Thu 28 Mar 2013, 00:36

Skuggspelet skulle inte utspela sig geografiskt utan i Kung Ottars medvetande och olika sinnestillstånd (eller på annat sätt psykologiskt) där skuggmakterna slåss om hans uppmärksamhet.
FYI så planerar jag att ha kung Ottar som en POV i sista boken, dvs att läsaren får följa handlingen i vissa kapitel genom kungens mögliga tanke.

Henke
Topic Author

Thu 28 Mar 2013, 05:32

Skuggspelet skulle inte utspela sig geografiskt utan i Kung Ottars medvetande och olika sinnestillstånd (eller på annat sätt psykologiskt) där skuggmakterna slåss om hans uppmärksamhet.
FYI så planerar jag att ha kung Ottar som en POV i sista boken, dvs att läsaren får följa handlingen i vissa kapitel genom kungens mögliga tanke.
Spännande! Förmodar att det allmänt blir mer om Crurernas rike i sista boken, så Cruri-scenariot kanske skulle må bättre av att invänta den boken (även om den ligger x antal år in i framtiden).

Baldyr

Thu 28 Mar 2013, 08:30

Vore även spännande med äventyr bland DiFolterna i deras träskläger... Kommer det mera om ämnet i den sista boken, tro?

Det skulle heller inte skada med mera information om sekten, liksom regler för alkemi och annat. En värdig uppgift för Ligan, tycker jag! :D

Henke
Topic Author

Thu 28 Mar 2013, 10:15

Vore även spännande med äventyr bland DiFolterna i deras träskläger... Kommer det mera om ämnet i den sista boken, tro?

Det skulle heller inte skada med mera information om sekten, liksom regler för alkemi och annat. En värdig uppgift för Ligan, tycker jag! :D
Detta är dels intressant som ett fristående scenario, men även som uppdaterad del i Konflux-sviten, när det nu finns tillfälle att jobba vidare på uppdateringen.