Peter
Topic Author

Fristaden/Freetown - äventyr i Korald

Fri 15 Mar 2013, 18:03

Spelade igar introduktionen till var kampanj i Korald. Spelarna ar britter (och en fransos) och jag tankte posta lite noter och minnesanteckningar har. Vagar inte lova en fullstandig kronika. Kampanjen ar medvetet forlagd till relativt okartlagt territorium eftersom spelarna anda inte kan lasa settingmaterialet om Trakorien. Mycket av settingen kommer alltsa att komma fram i spel och i form av noter och anteckningar.

Forsta speltillfallet - introduktion, karaktarsskapande och intro. Tanken var att detta skulle introducera profetian, men vi kom inte sa langt (en av spelarna tog pa sig att agera sjalvutnamnd profet istallet for att ta kadavret till augur och haruspex som jag planerat...)

Character generation and startup

Shadow powers:
The Lady of the Black Company
Balthus, worshipper of Tigwalwan
Kharazakh, worshipper of Molokh
Patrick Boelyn, the Messengers Guild
Piotr Ravos, Head of Clan Ravos of Soli

Dramatis personae
Lumyn, the pacifist rat
Ezrael, the parkour messenger
Magnus, the fire cultist
Rodrigo Marbank, the flash weapon dealer
Leon Ravos, Undercover Clan Knight

Plot

The Characters had picknick with Rute Arcutio and Eumund the Atal. A giant white Albador fell from the sky. Magnus pronounced a prophecy. Lumyn, Magnus and Rodrigo were taken to a clanhold of Clan Boioir, and interrogated. Ezrael asked Cassia, an Augur, for advice. She seemed to know something.
Last edited by Peter on Fri 05 Apr 2013, 14:19, edited 2 times in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Tomas
Site Admin

Re: Fristaden/Freetown - äventyr i Korald

Sat 16 Mar 2013, 11:33

Coolt!
Fria Ligan

Peter
Topic Author

Thu 04 Apr 2013, 16:51

When the white giant is betrayed by his wings
Remember what has been foretold:

As the whirlwind uncovers masked faces
and the ship bearing five brothers founders
in the red dawn of a mornings good profit
blood will burn on the altar

The maggots shall soar high like eagles
bride, groom and horse torn asunder
the gutters to fill up with iron
walls shall be unmade and made

Idag kor vi igen. Idag skall de fa sig ovan till livs

Peter
Topic Author

Wed 01 May 2013, 12:28

Antligen dags (hoppeligen) for profetian imorgon. Lite ytterligare fluff och tradar jag tankte ge dem om de letar tillrackligt :)

The duel of Mund and Manund

“During that time they came to blows. Mund was of great height, massive girth and unfathomable brawn. Manund was of prodigious stature, vicious force and deep cunning. Their combat was such that hills sank, mountains shook and woods flattened. The tiny man-creatures that dwelt in hollows and caves cowered and cried out for gods or demons to come to their aid. The combat of the giants continued for months and seasons. As they wrestled, snow formed on their brows and lakes of rainwater across their broad shoulders. As they sparred with weapons, the sparks of Mund’s sword caused wildfires and the shaft of Manund's spear shook violently so that splinters flew across the land with such force that a single one could strike a grown man dead."

“....greatly burned, Mund sank to rest. His victory over his twin-giant a distant memory, cowed by fire...”

Peter
Topic Author

Fri 31 May 2013, 14:57

Nu har spelarna antligen profetian (i efterhand var det kanske inte ratt att lata dem upptacka den i spel snarare an att servera den innan vi borjade spela. Det gav visserligen en del farg och "investment" i profetian, men kan ha dragit ut pa inledningen av kampanjen lite for mycket)

Spelarna roar sig med vilda plotter och galna upptag. Det kanns dock som att de saknar en del struktur. Nu har de inte heller nagon anledning att halla samman gruppen.

Darfor funderar jag nu pa att glida narmare det traditionella hallet - samla dem genom en gemensam fiende, kasta in ett par bomber som (hoppligen) knyter samman nagra av deras galna tradar och infora en huvudintrig knutet till detta.

Nagon som har tankar, rad? Kanner igen sig? Eller marker pa vad jag skrivit att vi spelar fel :p

Tomas
Site Admin

Fri 31 May 2013, 15:49

Det där med att sakna struktur är något jag känner igen från speltest. Jag tror inte att ni spelar "fel", och hur mycket struktur man vill ha är förstås en smaksak, men här kommer i alla fall några tips på hur man kan "hålla ihop" en karaktärsdriven kampanj och undvika att karaktärerna drar åt alltför olika håll. Det är mina rent personliga funderingar, inga officiella riktlinjer från Fria Ligan. :)
  • Håll kampanjen inom ett begränsat geografiskt område. Det gör det mycket enklare för karaktärerna att korsa varandras vägar på ett naturligt sätt.
  • Skriv bomber som riktas mot två (eller fler) karaktärer, händelser som tvingar dem att agera - och mötas.
  • Håll kampanjen relativt kort. Min erfarenhet är att karaktärsdrivna kampanjer funkar bra när man håller dem rätt korta, 6-10 spelpass. Vill man spela vidare efter det tror jag att det är bra att göra ett "säsongsbyte", kanske ett hopp i tiden, och börja spela igen utifrån nya förutsättningar.
  • Det kan vara lockande att kasta in en bakomliggande plot eller skurk som karaktärerna enas mot. Det måste inte vara fel, men jag tror att det finns risk att spelarna uppfattar detta som kampanjens "mål" och därmed tappar sikte på sina egna karaktärers drivkrafter.
  • Om man har en stor konspiration eller liknande så är det viktigt att spelarna känner att de är fria att bemöta dem som de vill - det bör exempelvis vara fritt fram att lika gärna ställa sig på konspiratörernas sida. (Jag spelade till exempel förra året en kort kampanj Solar System i Dark Sun-setting, där ett slavuppror mot kung Kalak bröt ut. Att välja - och byta - sida i upproret blev en viktig och spännande del av kampanjen.) Plotten ska ge en ram, inte styra spelarnas agerande.
Fria Ligan

Peter
Topic Author

Sat 01 Jun 2013, 13:18

Grymt - tack för de praktiska och utförliga tipsen :)
*Håll kampanjen inom ett begränsat geografiskt område. Det gör det mycket enklare för karaktärerna att korsa varandras vägar på ett naturligt sätt.
Check - rollpersonerna håller alla till i ett tunnelsystem i Fristaden

*Skriv bomber som riktas mot två (eller fler) karaktärer, händelser som tvingar dem att agera - och mötas.
Det här är nyckeln tror jag - skall sätta mig ned mycket systematiskare med utestående trådar

*Håll kampanjen relativt kort. Min erfarenhet är att karaktärsdrivna kampanjer funkar bra när man håller dem rätt korta, 6-10 spelpass. Vill man spela vidare efter det tror jag att det är bra att göra ett "säsongsbyte", kanske ett hopp i tiden, och börja spela igen utifrån nya förutsättningar.
Vi är inne på spelmöte 4. Tänker mig nog 6-10 till ung.
[*]Det kan vara lockande att kasta in en bakomliggande plot eller skurk som karaktärerna enas mot. Det måste inte vara fel, men jag tror att det finns risk att spelarna uppfattar detta som kampanjens "mål" och därmed tappar sikte på sina egna karaktärers drivkrafter.

* Om man har en stor konspiration eller liknande så är det viktigt att spelarna känner att de är fria att bemöta dem som de vill - det bör exempelvis vara fritt fram att lika gärna ställa sig på konspiratörernas sida. (Jag spelade till exempel förra året en kort kampanj Solar System i Dark Sun-setting, där ett slavuppror mot kung Kalak bröt ut. Att välja - och byta - sida i upproret blev en viktig och spännande del av kampanjen.) Plotten ska ge en ram, inte styra spelarnas agerande.
Jag tror jag kör på en huvudplott i linje med dina rekommendationer. En ide är att veteölbryggarnas skrå börjar utforska olika sätt att smuggla magilriskt vete genom staden. Då är det ett hot mot rollpersonernas smuggelnätverk - men även en möjlig öppning för den som känner sig lömsk