User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Tankar kring svavelvinter och eventuell kampanj

Tue 05 Mar 2013, 22:13

Då jag tycker det är lite lite action på rollspelsforumen och jag inte har något bättre för mig så tänkte jag diskutera mina erfarenheter så långt med spelet och prata om en kampanj som förhoppningsvis blir av.

Jag vart väldigt förtjust i Svavelvinters system när jag började spela det, och jag och en kompis började direkt testa det i några situationer. Men det vi mest anpassade det till var situationer i Eons värld. Jag vet inte vad konsensus är kring spelet, men jag tycker charmen med Trakorien är att man kan göra den till vad man vill, och jag tycker spelets styrka definitivt är regelsystemet. Däremot är Mundana en av mina absoluta favoritvärldar i rollspel, men jag blir alltid så trött på Eons spelsystem när jag försöker dra igång kampanjer där.

Så vår första exkursion var att återuppliva några gamla Eon-karaktärer och applicera Svavelvinters system på en skumrask-kampanj på Takalor! För de som inte är bekanta med Eon så är Takalor en tropisk ö som är Tirakernas (Eons motsvarighet till Orcer) hemvist och mer specifikt härjade vi i den enda riktiga staden på Takalor, Tiban. Vi återupplivade Kherzam och Tapio, en Roghan-dvärg och en Raunisk stigfinnare och dammade av stigfinnarens något uttråkade spelare och körde en ganska avslappnad kampanj. Detta var väldigt roligt, särskilt att köra karaktärer och skuggmakter och dvärgens spelare visade sig vara en fena på att rita kartor. En av skuggmakterna var min Sanarialv som hade monopol på magi, mystk och intriger och lyckades efter en blodig räd ta över de "finare" delarna i staden (Vi bröt ganska mycket mot etablerade bilder av Takalor). Det var dock hysteriskt när han på toppen av sin makt, råkade ställas i hamnen och råkade bli brutalt mördad av en pöbel instigerad av skuggmakten stigfinnarspelaren styrde.

Men tyvärr tröttnade stigfinnarspelaren och han verkar permanent ha lagt av med rollspel från nu. Det var synd för det var mycket vi gillade med systemet och det stora problemet nu är att det bara är jag och min främsta rollspelspolare som är sugna på spelet.

Men skam den som ger sig, vi designade nya karaktärer ett tag senare, och det blev rätt lyckat. Min kamrat började med att designa en lönnmördare och då råkade jag "sno" hans koncept genom att komma på en "swashbuckler" vid namn Jago, som hade högt i Eld och Vatten, var lika rapp med tungan som med svärdet och vars mål var att bryta sig fri från sina kedjor och bli en respekterad sjökapten.

Efter min kamrat påpekade att jag stal bitar ur hans inspiration, så slopade han sin lönnmördaridé och designade istället en demonmagiker. Han var OK, men problemet var att han inte kändes som en "huvudperson" och än viktigare kände JAG mig inte intresserad av att vara berättare för den karaktären. Poängen var att om vi skulle spela svavelvinter på 2 så måste båda karaktärerna stå rätt mycket i fokus under kampanjen, och jag tyckt hans karaktär hade varit väldigt bra som bifigur i en komplett spelgrupp.

Så tiden gick och vi sysslade med annat än rollspel ett tag. Men så häromdagen ringde han och vi diskuterade svavelvinter. Vi hade båda sett Dark Knight Rises nyligen och lite skämtsamt sa han att han skulle skapa "Bane" som en svavelvinter karaktär. Sen nämnde jag DArth Vader, vilket ledde till Sarevok i Baldur's Gate... Och sen tyckte vi vi hade ett koncept som faktiskt kunde funka rätt bra! En "juggernaut" med höga värden i Sten och Vind, som har en spirande kunskapstörst och en väldigt skräckinjagande rustning som han är fångad i (För den dövar hans enorma smärta eller annat lämplig handikappsminskningsegenskap), och enda skälet han lyder sin skuggmakt är för att de erbjuder honom det magiska bränsle som håller hans rustning igång. Då när vi tänkte på Sarevok från Baldur's Gate så tänkte vi: "Sarevok är en karaktär som har stor insikt och kunskap i den storslagna plotten i spelet, vad skulle DIN karaktär kunna ha för stor insikt?". Och eftersom det här är SVAVELVINTER så var svaret självklart, hans karaktär ska såklart ha fått nys om den femte konfluxen.

Tanken är att karaktärens utforskande i det mystiska ska ha lett honom till Trakorien, men att en sekt/kult med lämpligt osympatiskt lynne utpressar honom. Tanken är att de ska ge honom bränsle till hans rustning, MEN det ska finnas någon annan maktfaktion som har kommit på ett sätt att urvinna detta bränsle, vilket gör att karaktären kommer att kunna spela fler sidor.

Poängen med kampanjen är att konfluxjakten kommer ha en väldigt liten betydelse i början, det ska mest handla om att swashbucklern Jago och den här nya karaktären ska hitta sin roll i Trakorien, och att olika gillen ska bygga upp sin maktbas i en lämplig stad för att sen ha en kraftmätning. Men samtidigt kommer den här nya karaktären försöka lista ut mer om den här "kraftsamlingen" som han hört talas om.

Det är också en annan sak viktig att nämna med kampanjen och det är att allt är designat så att Mundana existerar, förmodligen någonstans långt norrut. Jag tror att min kamrats tänk var att "Sarevok 2.0" var från Thalamur eller nåt sånt och min charmerande svärdsfäktare Jago är en Cirefalier som blivit stämplad som fredlös i hemlandet. Detta därför att Mundana helt enkelt är vår favoritfantasyvärld, och det kommer också göra vår beskrivning av världen enklare för oss. Det medför också att Trakorien i sig blir mindre av en huvudperson, eftersom det i vår setting kommer finnas flera enklaver och utposter av Sanarialver, Sabriska sjömän, Bazirkpirater och annat. Det här är inte helt etablerat än hur det ska gå ihop, för min kompis gillar ankor, men gillar inte tanken att de skulle existera i samma universum som Mundana, men jag har insisterat på att jag vill ha kvar ankor i mitt Trakorien.

Kort sagt så är tanken att det ska vara småplock av våra favoritfantasysettings. Vi har haft roligt åt att göra om flera gamla karaktärer med Svavelvinters regler, vilket ofta underlättar utformandet av erfarenheter eftersom man kan titta på vad som hänt i den tidigare kampanjen när man designar karaktären. Tanken med det här inlägget är egentligen bara att skriva av sig lite, det var länge sen jag gjorde något riktigt mastodontinlägg på något rollspelsforum och tyvärr tycker jag det stagnerar så mycket en längre tid efter releaser. Ni får jättegärna kommentera om ni vill, men jag har inga förväntningar, så istället säger jag gott spelande till alla som har möjlighet.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tankar kring svavelvinter och eventuell kampanj

Tue 05 Mar 2013, 22:24

Kul post! :)

Ett sant bevis på rollspelens styrka, hur man kan välja de delar av regler och settings som man gillar bäst och göra något alldeles eget av det. Inspirerande!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tankar kring svavelvinter och eventuell kampanj

Wed 06 Mar 2013, 05:03

Kul post!

Själv började min bana för Svavelvinter-rollspelet genom att jag råkade hitta Erik Granströms roman på SF Bokhandeln. Trots att jag inte är någon storkonsument av böcker så har jag haft en svaghet för äventyret enda sedan jag första gången såg den gula lådan i leksaksbutiken, så det blev att jag köpte boken. Detta gjorde i sin tur att jag började spela rollspel igen, efter ca 10 års total frånvaro.

Jag rotade fram mina gamla regler till Drakar och Demoner och började återuppliva Ereb Altor som spelvärld (inkl. orcher, alver och dvärgar medan jag redan i detta skede bestämt mig för att skippa ankorna) med Trakorien som utgångspunkt. Eftersom jag sparat undan nästan samtliga gamla äventyr till spelet så var tanken en enda lång jättekampanj där rollpersonerna reste runt på kontinenten och upplevde de olika klassiska äventyren. De äventyr som tillhörde spelet men inte spelvärlden skulle konverteras in etc. etc.

Spelet tog sin början under våren 2008 med utgångspunkt HOXOH där vi spelade en anpassad version av DoD´s "Novastenen" med mycket inspiration från Svavelvinter-romanen. Snart var vi igång och efter avslutad kampanjdel med både Shagulklon, Rhabdorana-mördare och upphittandet av Dolken Demens så knöt vi an med den gamla originalmodulen, även den inspirerad av romanen.

Parallellt med detta pågick funderingarna kring spelvärlden och eftersom jag inte spikat något för spelarna om den kringliggande världen så bestämde jag mig för att skrota tankarna på Ereb Altor, och istället fokusera på enbart Trakorien och låta de olika äventyren utspela sig där.

Efter att ha avslutat originalmodulen våren 2009 och satt rollpersonerna på första bästa fartyg tillbaka till de trakoriska öarna så splittrades spelgruppen eftersom vi inte kunde komma överens om lämpliga dagar för att spela. Två spelare hoppade av kampanjen, en spelares rollperson hade dött i Kvicksilvergruvan och en ny spelare introducerades. Den sista kvarvarande rollpersonen fick nya bekantskaper och äventyret "Edsbrytarna i Erebos" spelades igenom under sommaren 2009 anpassat som tricilviansk handelsfejd. Dessutom hade jag nu hunnit tröttna på gamla DoD-reglerna och hittat fram till WFRP2 dit de nya rollpersonerna skapades och den befintliga konverterades.

Ytterligare ett äventyr avhandlades (en mordhistoria baserad på "Mord på Loberga Herrgård till Mutant 2) varpå en av de ursprungliga spelarna återvände.

Speltillfällena blev färre, men efter mycket omarbetning av Mutant 2 äventyret "Brännpunkt Hindenburg" så fick jag slutligen samlat gruppen igen (årsskiftet 2009/2010), nu både fulltaliga och laddade. Närnäst kom en omarbetad variant på "Havets Vargar" samtidigt som jag börjat speltesta Fria Ligans (på den tiden Järnringens) Svavelvinter-rollspel med separata karaktärer. Halvvägs genom äventyret (våren 2010) bestämde jag mig för att gå "all-in" på romanens värld (skrotade alver, dvärgar, orcher m.m.) med beta-versionen av rollspelet som regelmotor varpå jag åter tappade en av spelarna. Övriga har dock hängt med sedan dess och genom diverse regelbearbetningar som dykt upp längs vägen. Vi har också hunnit beta av merparten av Marsklandet-modulen placerad i Sumraträsken (Skuggornas träsk) innan vi sommaren 2011 inledde jakten på de fyra ögonen i O4Ö. Sedan dess har det kommit mycket saker emellan och senaste spelmötet är snart ett år sedan (under semestern 2012) som slutade med att rollpersonerna flydde Albarunzia i riktning mot oraklet vid Kungsklippan på öns västkust. Förhoppningsvis får vi möjlighet att återvända till handlingen under 2013, och för att inte tappa tråden har jag dokumenterat varje spelmöte i en blogg.

Svavelvinter-regelboken är det i särklass bästa spelsystem jag använt under årens lopp (inte bara av de system jag nämnt här) och med tanke på hur mycket roligt vi haft med reglerna sedan vi började tillämpa dem så kan jag bara drömma om hur fantastisk kampanjen blivit om jag haft dem redan vid starten för snart 5 år sedan.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Tankar kring svavelvinter och eventuell kampanj

Thu 07 Mar 2013, 17:27

Det är fortfarande lite lite action på rollspelsforum och jag har fortfarande inget bättre för mig så jag kan väl skriva ett svar på det här, eftersom jag fick lite stimulans från de två tänkvärda svaren här.

Även om min egentliga rollspelsbana började med Eon så ville jag ganska tidigt ha tag i klassiska drakar & demoner prylar, för på alla forum tjatade folk om hur mycket kul de haft med det där "första riktiga rollspelet". Jag inser nu att jag förväntade mig någon "magisk inspirationsfabrik" och att det skulle vara bättre än det faktiskt var. Gamla drakar och demoner VAR bra, men det kan ha varit för att det var rätt fritt att göra vad man ville, för jag har själv aldrig varit superfascinerad av Ereb Altor, förutom just när jag ville ha den där "puristkänslan" att komma åt RIKTIGT rollspel som folk kunde diskutera på forum när jag började med rollspel.

Men det fanns en svit rollspelsäventyr som stack ut redan då. Svavelvinter-serien, eller snarare "konfluxsviten" som den tidigt kallades. Det var så jävla mycket saker i den här serien som jag kände hade något extra, och jag ville desperat spelleda den. Problemet var att vi körde mindre och mindre DoD och sen började fler och fler nyskapande rollspel komma.

Det som mest öppnade mina ögon vad gäller alternativa regelsystem var Noir, ett fasansfullt inspirerande spel. JAg har idogt försökt forma det till fantasy, men det tar väldigt lång tid och jag vet inte om jag nånsin kommer orka avsluta det.

Men så kom Svavelvinter rollspelet, och jag måste säga det slog total knockout på mig. Att basera det på en av Sveriges mest uppskattade rollspelskampanjer är en sak, men att göra ett så transcendentalt system, som kombinerar spelarinteraktion med intrigspel och väver ihop det med roll och brädspelselement är nåt som jag hela tiden önskat men aldrig riktigt kunnat sätta fingret på hur jag ville ha det levererat.

Sen har jag själv flera av de gamla DoD klassikerna, jag tror nästan jag har alla, och kommer nog arbeta om några stycken om vi någonsin kör en svavelvinterkampanj. Sen vill jag inte låta girig, men jag och min polare började köra Mutant nyligen, och vi hade otroligt roligt åt det. Därmed är jag mycket förväntansfull på den kommande mutant-versionen, då jag tyckte Version Noll (Är det så den heter?) saknade någonting fundamentalt som jag tycker Svavelvinter-reglerna har. Mitt största problem nu är dock att det bara är jag och en till som är intresserade, så vi behöver antingen omarbeta reglerna på nåt enkelt sätt, eller hitta en ny spelare.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tankar kring svavelvinter och eventuell kampanj

Fri 08 Mar 2013, 06:46

Lustigt att du skriver det där om Mutant. Jag har faktiskt länge suttit och slipat en del på den beryktade MUA-kampanjen. Tyvärr är det nog att ta sig vatten över huvudet att försöka driva den kampanjen parallellt med pågående konflux-kampanj. Min tanke var därför att plocka isär hela kampanjen till kortare och mer karaktärsdrivna antagonist-scenarion där spelarna skulle ta roller från olika falanger. Är mer eller mindre klar inför VRS där de uttänkta rollerna är den obundne zonfararen Översten, lejonordernaspiranten Smilet, Järnringens Osvald och den kallblodige psipo-agenten Herr Wickler.

Hur regelverket för att spela detta ser ut är jag lite osäker på just nu. Har funderat kring V0, en hybrid med Svavelvinter-RPG alt. som speltest för Fria Ligans kommande postapokalyps-rollspel. Vi får se...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests