Då jag tycker det är lite lite action på rollspelsforumen och jag inte har något bättre för mig så tänkte jag diskutera mina erfarenheter så långt med spelet och prata om en kampanj som förhoppningsvis blir av.
Jag vart väldigt förtjust i Svavelvinters system när jag började spela det, och jag och en kompis började direkt testa det i några situationer. Men det vi mest anpassade det till var situationer i Eons värld. Jag vet inte vad konsensus är kring spelet, men jag tycker charmen med Trakorien är att man kan göra den till vad man vill, och jag tycker spelets styrka definitivt är regelsystemet. Däremot är Mundana en av mina absoluta favoritvärldar i rollspel, men jag blir alltid så trött på Eons spelsystem när jag försöker dra igång kampanjer där.
Så vår första exkursion var att återuppliva några gamla Eon-karaktärer och applicera Svavelvinters system på en skumrask-kampanj på Takalor! För de som inte är bekanta med Eon så är Takalor en tropisk ö som är Tirakernas (Eons motsvarighet till Orcer) hemvist och mer specifikt härjade vi i den enda riktiga staden på Takalor, Tiban. Vi återupplivade Kherzam och Tapio, en Roghan-dvärg och en Raunisk stigfinnare och dammade av stigfinnarens något uttråkade spelare och körde en ganska avslappnad kampanj. Detta var väldigt roligt, särskilt att köra karaktärer och skuggmakter och dvärgens spelare visade sig vara en fena på att rita kartor. En av skuggmakterna var min Sanarialv som hade monopol på magi, mystk och intriger och lyckades efter en blodig räd ta över de "finare" delarna i staden (Vi bröt ganska mycket mot etablerade bilder av Takalor). Det var dock hysteriskt när han på toppen av sin makt, råkade ställas i hamnen och råkade bli brutalt mördad av en pöbel instigerad av skuggmakten stigfinnarspelaren styrde.
Men tyvärr tröttnade stigfinnarspelaren och han verkar permanent ha lagt av med rollspel från nu. Det var synd för det var mycket vi gillade med systemet och det stora problemet nu är att det bara är jag och min främsta rollspelspolare som är sugna på spelet.
Men skam den som ger sig, vi designade nya karaktärer ett tag senare, och det blev rätt lyckat. Min kamrat började med att designa en lönnmördare och då råkade jag "sno" hans koncept genom att komma på en "swashbuckler" vid namn Jago, som hade högt i Eld och Vatten, var lika rapp med tungan som med svärdet och vars mål var att bryta sig fri från sina kedjor och bli en respekterad sjökapten.
Efter min kamrat påpekade att jag stal bitar ur hans inspiration, så slopade han sin lönnmördaridé och designade istället en demonmagiker. Han var OK, men problemet var att han inte kändes som en "huvudperson" och än viktigare kände JAG mig inte intresserad av att vara berättare för den karaktären. Poängen var att om vi skulle spela svavelvinter på 2 så måste båda karaktärerna stå rätt mycket i fokus under kampanjen, och jag tyckt hans karaktär hade varit väldigt bra som bifigur i en komplett spelgrupp.
Så tiden gick och vi sysslade med annat än rollspel ett tag. Men så häromdagen ringde han och vi diskuterade svavelvinter. Vi hade båda sett Dark Knight Rises nyligen och lite skämtsamt sa han att han skulle skapa "Bane" som en svavelvinter karaktär. Sen nämnde jag DArth Vader, vilket ledde till Sarevok i Baldur's Gate... Och sen tyckte vi vi hade ett koncept som faktiskt kunde funka rätt bra! En "juggernaut" med höga värden i Sten och Vind, som har en spirande kunskapstörst och en väldigt skräckinjagande rustning som han är fångad i (För den dövar hans enorma smärta eller annat lämplig handikappsminskningsegenskap), och enda skälet han lyder sin skuggmakt är för att de erbjuder honom det magiska bränsle som håller hans rustning igång. Då när vi tänkte på Sarevok från Baldur's Gate så tänkte vi: "Sarevok är en karaktär som har stor insikt och kunskap i den storslagna plotten i spelet, vad skulle DIN karaktär kunna ha för stor insikt?". Och eftersom det här är SVAVELVINTER så var svaret självklart, hans karaktär ska såklart ha fått nys om den femte konfluxen.
Tanken är att karaktärens utforskande i det mystiska ska ha lett honom till Trakorien, men att en sekt/kult med lämpligt osympatiskt lynne utpressar honom. Tanken är att de ska ge honom bränsle till hans rustning, MEN det ska finnas någon annan maktfaktion som har kommit på ett sätt att urvinna detta bränsle, vilket gör att karaktären kommer att kunna spela fler sidor.
Poängen med kampanjen är att konfluxjakten kommer ha en väldigt liten betydelse i början, det ska mest handla om att swashbucklern Jago och den här nya karaktären ska hitta sin roll i Trakorien, och att olika gillen ska bygga upp sin maktbas i en lämplig stad för att sen ha en kraftmätning. Men samtidigt kommer den här nya karaktären försöka lista ut mer om den här "kraftsamlingen" som han hört talas om.
Det är också en annan sak viktig att nämna med kampanjen och det är att allt är designat så att Mundana existerar, förmodligen någonstans långt norrut. Jag tror att min kamrats tänk var att "Sarevok 2.0" var från Thalamur eller nåt sånt och min charmerande svärdsfäktare Jago är en Cirefalier som blivit stämplad som fredlös i hemlandet. Detta därför att Mundana helt enkelt är vår favoritfantasyvärld, och det kommer också göra vår beskrivning av världen enklare för oss. Det medför också att Trakorien i sig blir mindre av en huvudperson, eftersom det i vår setting kommer finnas flera enklaver och utposter av Sanarialver, Sabriska sjömän, Bazirkpirater och annat. Det här är inte helt etablerat än hur det ska gå ihop, för min kompis gillar ankor, men gillar inte tanken att de skulle existera i samma universum som Mundana, men jag har insisterat på att jag vill ha kvar ankor i mitt Trakorien.
Kort sagt så är tanken att det ska vara småplock av våra favoritfantasysettings. Vi har haft roligt åt att göra om flera gamla karaktärer med Svavelvinters regler, vilket ofta underlättar utformandet av erfarenheter eftersom man kan titta på vad som hänt i den tidigare kampanjen när man designar karaktären. Tanken med det här inlägget är egentligen bara att skriva av sig lite, det var länge sen jag gjorde något riktigt mastodontinlägg på något rollspelsforum och tyvärr tycker jag det stagnerar så mycket en längre tid efter releaser. Ni får jättegärna kommentera om ni vill, men jag har inga förväntningar, så istället säger jag gott spelande till alla som har möjlighet.