Dansande Dvärgen
Topic Author

Exempel på erfarenheter

Sun 03 Mar 2013, 10:56

Att fundera ut roliga och användbara erfarenheter är en utmaning. Tänker därför att en tråd med tips vore på sin plats. Bidra gärna med dina knep och exempel!

Dansande Dvärgen
Topic Author

Re: Exempel på erfarenheter

Sun 03 Mar 2013, 11:03

I regelboken rekommenderas att erfarenheten formuleras som en komplett mening som innehåller ett verb.

Ett knep kan vara att ta med en känsla eller upplevelse i anslutning till händelsen. På så vis breddas erfarenhetens användningsområde och säger dessutom mer om karaktären. Tex:

Som sextonåring övervann jag min rädsla för havet när jag i ett oväder rodde ut för att undsätta min far.
-Ex: Övervinna rädsla, styrkeprov, utstå umbäranden, hantera båtar.

eller

Som ung hetsporre visade jag prov på både mod och dåligt förstånd när jag utmanade svärdskämpen Bolgar Kruse till duell.
-Mod, svärdskamp, dödsslag.

Dansande Dvärgen
Topic Author

Sun 03 Mar 2013, 11:05

Fler exempel...

Som lärling tog jag mig hemligen in i akademiens låsta valv och uttydde runorna i Azargons förbjudna bok.
-Lönndom, ta sig in i låsta rum, uttyda hemlig skrift, magi.

På Tricilves gator rådbråkades och förnedrades jag av den uppretade pöbeln och tvingades skamligen gömma mig i en silltunna.
-Jakt, gömma sig, slagsmål, retoriska konflikter mot de av lägre stånd, lokalkännedom i Tricilve.

Förklädd till köksdräng nästlade jag mig in i hovet och vann Larenia Da Zampras hjärta med ljuva ord och honungssöta bakverk.
-Förklädnad, matlagning, förförelse, vältalighet, hovmanér, heraldik.

Instängd i en gravkammare överlevde jag på kackerlackor och egna kroppsvätskor för att nedteckna vålnadernas hemligheter.
-Nekromanti, överlevnad, bildning.

Baldyr

Sun 03 Mar 2013, 18:14

Roliga exempel! :-) Fast blir det inte i själva verket en begränsning att i förväg definiera användningsområden?

Dansande Dvärgen
Topic Author

Sun 03 Mar 2013, 20:47

Tack för kommentaren! Det i kursiverade skall inte ses som förslag till begränsningar utan är bara exempel på användningsområden -inget jag skulle definierat på rollformuläret.

Tomas
Site Admin

Sun 03 Mar 2013, 21:18

Lysande! MYCKET bra exempel på erfarenheter. De öppnar för många användningsområden utan att vata för generella, och säger massor om karaktären. :)
Fria Ligan

Brior

Sun 03 Mar 2013, 23:03

Jag måste bara få fråga Dansande dvärgen en sak: kommer ditt namn händelsevis från romanen "Dance of the Dwarfs" av Geoffrey Household?

/Erik G

Dansande Dvärgen
Topic Author

Mon 04 Mar 2013, 12:57

Hej Brior! Nej, dansande dvärgen var en figur som dök upp i ett av mina äventyr (utanför Trakorien). Han var en slags sektledare för vanställda som lyckats fly från "förvrängaren".

Men jag kanske borde ta mig en titt på boken!

Baldyr

Mon 04 Mar 2013, 20:34

Han var en slags sektledare för vanställda som lyckats fly från "förvrängaren".
Detta behöver definitivt anpassas till Trakoriska förhållanden! Berätta gärna mera om denna dansanta dvärg! :)
Last edited by Baldyr on Sun 28 Jul 2013, 11:52, edited 2 times in total.

Dansande Dvärgen
Topic Author

Sun 10 Mar 2013, 20:55

Någon gång skall jag gärna berätta om dvärgen Onuf, men jag är rädd att han till stora delar dansat in i det förflutnas- och glömskans dimmor med sina hänryckta följeslagare.