Trodax
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 30 Jan 2013, 00:53

Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 02:13

Hei godtfolk!

Som kanskje mange av dere allerede vet, er Svavelvinter så absolutt et internasjonalt fenomen. ;) Vi har startet en kampanje i Trondheim, og gleder oss stort med å utforske det nye spillsystemet. Vi er inne i fjerde spillkveld og andre minikampanje, og så langt er vi veldig fornøyde. Jeg har spilt rollespill i over 20 år, men har aldri forsøkt noe liknende. Svavelvinter er et spennende spill som tar det tradisjonelle rollespillet i helt nye og positive retninger. Jeg er imponert over hvordan de forskjellige teknikkene skaper liv og spill i kampanjene våre!

De som er nysgjerrige på hva vi driver med kan lese mer på vår wiki: http://svavelvinter-trd.wikidot.com/.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 09:52

Spännande! Ska följa era äventyr med stort intresse!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 11:32

Verkligen kul att höra! Jag har alltid tyckt att det varit särskilt kul att träffa nordiska grannar i sammanhanget och flera har också varit med och utformat Trakorien, exempelvis Birkebeineren från Norge och Vije från Finland. Just björkebeningarna är som ni vet ett norskt fenomen även om deras bastustyre kommer från Finland och jag har förutom Island använt Sognefjord med omnejd som inspiration till Marjura.

Följer med spänning! Hälsa spelarna från mig.

/Erik 'Fortelleren' Granstrøm
 
Trodax
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 30 Jan 2013, 00:53

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 11:49

Veldig morsomt å høre at dere er nysgjerrige på hva vi driver med i Trondheim. Så langt holder vi på med opplæring i Trakoriens fantastiske univers for de nye. Jeg kan med glede rapportere at vi er i ferd med å få et par disipler til inn i flokken. :) (Trakorien har blitt omtalt som 'voksen' og 'konsistent' fantasy.) I tillegg leker vi oss mye med de nye spillmekanismene. Jeg er veldig fascinert over hva karakterbasert spill, scener, fortellerdiagram, fortellingskroker, skyggespill og random profetigenerator (genialt! :D) kan bidra med for å gjøre vår lille krønike levende og variert.

Jeg har selv fungert som forteller så langt, men vi har som ambisjon å gå over til fortellerløst spill slik at kampanjen og krøniken vår stort sett blir skapt i løpet av spillmøtene. Jeg har fire meget aktive og kreative spillere som ofte ber om scener, styrer egne scener, eller kaster seg inn i andre scener med egne bifigurer. Det er lenge siden jeg har hatt det SÅ morsomt med rollespill. Hvert spillmøte er stor underholdning.

Jeg skal forsøke å gjøre wikien levende slik at andre også kan få ta del i det som blir skapt.

PS: Vi er smigret over at du har fornorsket navnet ditt Erik, men på vår wiki skal du fortsatt få lov til å hete Granström. ;)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 12:00

PS: Vi er smigret over at du har fornorsket navnet ditt Erik, men på vår wiki skal du fortsatt få lov til å hete Granström. ;)
He, he, fast jag kopierade faktiskt Granstrøm från er huvudsida (gör mig inget alls ;-) ).

FYI så blir jag klar med tredje delen av romanserien nu under våren och den kommer förmodligen ut våren 2014.
 
Trodax
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 30 Jan 2013, 00:53

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 12:11

PS: Vi er smigret over at du har fornorsket navnet ditt Erik, men på vår wiki skal du fortsatt få lov til å hete Granström. ;)
He, he, fast jag kopierade faktiskt Granstrøm från er huvudsida (gör mig inget alls ;-) ).

FYI så blir jag klar med tredje delen av romanserien nu under våren och den kommer förmodligen ut våren 2014.
Ups! En liten glipp der. Du skal få bli svensk igjen. ;)

Strålende nyheter om tredje delen av romanserien! Jeg følger også bloggen din, og ser at det har vært mye skriving i det siste. De to foregående bøkene var fantastiske, og jeg gleder meg til fortsettelsen.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 12:25

Strålende nyheter om tredje delen av romanserien! Jeg følger også bloggen din, og ser at det har vært mye skriving i det siste. De to foregående bøkene var fantastiske, og jeg gleder meg til fortsettelsen.
Tackar, jag beskriver som bäst en duell på arenan under frihetsspelen i Tricilve.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 20:16

Roligt - då kan vi bocka av Norge och Skottland. Jag skall leda 3e och sista spelmötet av "Last Days of Arhem" här i Edinburgh nästa vecka Roligt att ni skriver krönika - skall följa denna med nöje
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Trodax
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 30 Jan 2013, 00:53

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 21:10

Apropos svensk og norsk: (Jeg kom til å tenke på det da Erik kalte seg 'forteller' og ikke 'berättare'.)

En utfordring med å spille Svavelvinter er å finne gode norske oversettelser på en del ting. Noen ganger kan det være litt av ei utfordring å oversette litt spesielle svenske uttrykk på norsk og samtidig bevare noe av den opprinnelige stemninga som Erik har forsøkt å skape. Jeg brukte ganske lang tid, og en del samtaler med en svensk kollega, før jeg forsto humoren i navnet til hunden Byrax. :) Jeg slet også med underligheter som 'kväsa gumse', men tror nå at jeg har forstått hva det betyr. Å finne et godt norsk uttrykk derimot...

En av spillerne i kampanjen har satt seg som mål å oversette hele random-profetigeneratoren til norsk. Målet er selvsagt å beholde verseform og stil. Jeg antar at han kan finne mye inspirasjon i den eldre edda (poetiske edda). Vi poster den på wikien når/hvis den blir ferdig.

Hvis det finnes noen nordmenn på dette forumet som allerede har gitt seg i kast med noen oversettelser, blir jeg veldig glad for å høre fra dere.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter i Trondheim

Thu 31 Jan 2013, 22:59

En av spillerne i kampanjen har satt seg som mål å oversette hele random-profetigeneratoren til norsk. Målet er selvsagt å beholde verseform og stil. Jeg antar at han kan finne mye inspirasjon i den eldre edda (poetiske edda). Vi poster den på wikien når/hvis den blir ferdig.

Hvis det finnes noen nordmenn på dette forumet som allerede har gitt seg i kast med noen oversettelser, blir jeg veldig glad for å høre fra dere.
Jag förstår att det inte kan vara så lätt med översättning, särskilt när det rör sig om påhittade eller dialektala ord som inte ens finns i rikssvenska. Ofta använder jag associationer så att de flesta svenskar ska kunna förstå även vad nykonstruktioner betyder, men jag har ingen aning om hur det fungerar med norska. Birkebeineren är som tidigare sagt norrman men skriver också prickfri svenska så han kanske kan vara till hjälp med råd. Om du inte hittar honom här så brukar han hålla till på erebaltor.se.

Vad gäller Vox Ranzina så utgick jag från det gamla versmåttet Fornyrdislag om än jag inte tillämpar det strikt. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Fornyrdislag.

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 4 guests