Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 22:38

Kan vi inte använda Arhem-kartan från spelet?
Kan vi det FL?
Eller kanske FL vill knåpa ihop en lite mer detaljerad?
Det vore ju perfekt. En av de saker jag faktiskt minns efter 25 år är att jag förstorade kartan över Arhem i kopiatorn för att få en bättre känsla för stadsbilden.
(Och så ritade jag in tätare bebyggelse på nordstranden, i stil med Bryggen i Bergen, minns jag!)
Eventuellt kan man hoppa över den då det redan finns bra regler för hantverk i regelboken.
Jo, tabellen går nog att sammanfatta med en kort mening om inte annat!
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Reglerna funkar ju med prisnivåer och rikedomsnivåer. Jag kan dock köpa att livsstil blir svårare att slå på Marjura eftersom allt är dyrt. En nivå ökad SG?
Som vi var inne på tidigare försvinner marjurernas ynka prishöjning på 150% i konverteringen. De kunde fyrdubbla priserna utan att det har någon inverkan. Man kan förstås bara säga att de har hutlösa priser: låta det vara enbart fluff. Om man istället vill använda regler kan man höja med en prisnivå (+1 SG). Om prisnivåerna ska motsvara faktiska värden blir det 10 ggr dyrare vilket känns absurt.

Jag letade efter ett sätt att låta marjurernas njugghet vara kvar så att man vinner på att köpslå på marknaden men utan att låta en rundlig summa för ett fisknät bli till en ansenlig summa.

Slutsatsen blev precis som du skriver helt enkelt att dådslaget för livsstil blir svårare (även om jag föreslog att man skulle slå oftare istället). Mitt förra inlägg vara bara ett försök att förklara hur jag räknade mig fram till just "2–3" och varför spannet 150–400 % står där. Tanken var att förankra den ökade svårighetsgraden för livsstil i enstaka köp. Bordet abstraherar sedan ekonomin månadsvis eller spelar ut enstaka köp som de har lust.

Eller missförstår jag dig helt nu?
Jag tycker vi fimpar tärningsslagen helt. Listan är bättre utan, så man kan välja själv. Vill helst inte ha någon procent-variant för det "känns" inte riktigt Svavelvinter.
"50%" etc som det står i gamla spelet leder förstås ofelbart tankarna till 1T100. Men egentligen kunde 50% stå kvar om man läser ut det som en fingervisning till berättaren. Alltså: man slår inte, utan väljer, men har riktvärden för valet att ta hänsyn till om man vill (eller så väljer man bara på känn).

Det jag frågade mig var om inte "50%" låter som "slå tärning". Det var det jag menade med att "det kanske bör förtydligas" om det står kvar, men det framgick nog dåligt. Alltså: istället för "50%" kunde man skriva ut "brukar hänga här varannan kväll" el dyl – om man hittar en formulering som inte blir för lång och klumpig.

Det där med "slå eller välj" har vi ju redan varit inne på ett par varv. Här skulle vi stryka ner till "välj" alltså? Tja, kanske det.
Varför skall Kyrias bort? Han bor ju i Arhem i romanen? Eller tänker jag fel nu? Skippar gärna hunden Byrax förövrigt :-)
Bort och bort, frågan var mer om han verkligen ska läggas till? Men han kan väl få stå kvar.
Jag är inget stort fan av Byrax själv men tyckte inte att det var skäl nog för en strykning.

Nytt förslag: det där om att karaktären kan försäga sig ifall spelaren pratar om byrackor kanske rimmar illa med Svavelvinterspelet, och i så fall stryker vi det tycker jag, men Guster kan väl ha ett husdjur när det finns en sån förmåga och allt?
Jag ser helst att båda kommer med, men jag ser helst Mogerland som en möjlig färdigskapad rollperson.
Otydligt av mig. Just nu beskrivs båda men berättaren rekommenderas att inte använda båda i spel samtidigt. Jag låter det stå så alltså.

Det är svårt att få till en fokuserad diskussion på ett forum, så jag ska hålla igen framöver – lovar! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 01:08

Snabba tankar:

*Kartan över Arhem från regelboken kan vi absolut använda! Behöver den bli mer detaljerad? Kan kolla med Christian i så fall. Han lär väl hursom åka på att göra nya versioner av övriga kartor i modulen...

*Tabellerna: Håller nog med om att man kan avstå slumptabellerna både för hantverkarna och för gästerna på Junker Hildurs. Den senare känns enklast att göra till en lista man väljer ur. Om någon SLP sällan är där kan man ju nämna det.

*Prisnivåer: Om man verkligen vill göra en point av att marjurer tar hutlösa priser av trakoriska besökare så skulle jag spontant säga att man ökar prisnivån ett steg. Det blir ett tiofaldigat pris, jag vet, men så behöver man inte uttrycka det för spelarna och det viktiga är ju att poängen går fram på ett enkelt sätt. Priser är ju överlag mycket lösare hanterat i det nya spelet.

*Abenazer/Mogerland: Gör som ni vill, men det låter ju vettigt att Abenazer förblir en bifigur medan Mogerland blir en färdigskapad karaktär. Hur många sådana ska vi ha förresten? 4-5? Och vilka ska det vara? Man kan ju skriva att de kan användas som biroller också, om man vill. Antar att man lägger dem sist, i ett appendix (så ser det ut i kommande Tramenze, som också är ett äventyr i klassisk stil).

*Var lägger man speldata för bifigurer? I gamla modulen låg väl dessa data separat, i ett annat häfte, vilket jag tycker blir opraktiskt. I våra scenarier nu står speldata alltid tillsammans med beskrivningen. Speldatan tar ju också mycket mindre plats i det nya systemet.
Fria Ligan
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 01:34

*Tabellerna: Håller nog med om att man kan avstå slumptabellerna både för hantverkarna och för gästerna på Junker Hildurs. Den senare känns enklast att göra till en lista man väljer ur. Om någon SLP sällan är där kan man ju nämna det.
Det var nåt sånt här jag tänkte mig. Man kan ju säga att det är en lista man väljer ur, där man för varje SLP säger om de brukar vara där sällan eller ofta.

Tabellen visar bifigurer som brukar gästa Junker Hildurs. Dessutom står ungefär hur ofta karaktärerna kan tänkas träffa dem där (om de själva hänger på värdshuset varje kväll). Berättaren använder självklart tabellen som hon vill: väljer klientel fritt, låter slumpen driva fram oväntade situationer eller en kombination beroende på hur viktig för handlingen en bifigur är.
VEM?                                    HUR OFTA?
0–5 bönder på marknadsresa              Varje dag
0–3 dagdrivare eller prostituerade      Varje dag
1–4 trakoriska soldater                 3–4 ggr i veckan
1–2 vanliga tjuvar (enl sidan 67)       Ett par ggr i veckan
Guster Svartskäkta                      En gång i veckan
Snapphannarna                           Var fjortonde dag
Gwellmyn med någon bekant               En gång i veckan
1–6 slavdrivare inkl. Abrelax           3–4 ggr i veckan
Ronald Mogger + någon farbroder         Ett par ggr i veckan
Sulidon Rumperlak                       En gång i veckan
Shulaban                                Ett par ggr i veckan
[/i]
Tillför det något jämfört med en lista där berättaren väljer?

Jag har nog aldrig någonsin använt slumptabeller annat än som inspiration själv. Det vill säga, jag slår och ser hur jag kan tillämpa resultatet på det som jag vet att jag vill göra. Det försätter mig som SL i situationer som jag själv inte har tänkt på, vilket ju är svårt om man bestämmer allt själv.

En sak som lockar mig med karaktärsstyrt spel är att det i stället är spelarna som hittar på saker så att jag får improvisera – men jag kan ju ha missuppfattat hur man ska spela.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 07:08

Försökte maila dig Abenazer men din mail är fortfarande blockerad.

För övriga. Abenazer har flaggat för att han inte hinner fortsätta med redigeringen av Svavelvinter-modulen som det ser ut just nu. Han har även bett mig att ta över redigeringen vilket jag på sätt och vis gärna vill göra eftersom Svavelvinter är min absoluta favoritmodul. Samtidigt så har jag förmodligen lika lite tid till projektet då det redan är fullt upp med jobb, distanskurs på högskolan, förberedelser inför testspel av FL´s nya rollspel och framför allt att jag och min sambo väntar barn i början på nästa år.

Kan med andra ord ta över, men kan inte lova att jag hinner göra något konstruktivt med dokumentet just nu. Alternativet är att det hela läggs på is tills dess att Abenazer känner att han har mer tid eller att någon tredje person tar över redigeringen.

Länken i huvudposten fungerar fortfarande inte. Kan man eventuellt flytta filen till FL´s server så den är säkrad online?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 10:52

Försökte maila dig Abenazer men din mail är fortfarande blockerad.
Detta gjorde mig mycket förbryllad först men nu har jag hittat och åtgärdat inställningen.

I övrigt: Henke sammanfattar läget bra.

Henke, du får gärna ta över ändå i mån av tid. Eller någon annan, kanske Maekolv?
Länken i huvudposten fungerar fortfarande inte. Kan man eventuellt flytta filen till FL´s server så den är säkrad online?
Annars finns dokumentet nu på Google Docs. Samma text som i den tidigare RTF-versionen, fast lite simplare formaterat. Jag kan dela det med intresserade.
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 11:22

Om ni mailar er mailadresser till FL:s mail så kan jag lägga upp en mapp i DropBox. Där kan ni ha dokumentet och även lägga bilder och annat.

Vad det gäller kartor så är det självklart att ni kan använda kartorna över Arhem och Marjura i projektet. Vad det gäller reviderad karta över Arhem så får vi se vad det finns tid till. Det måste ju eventuellt göras kartor över andra platser också. De kartor som används i gamla modulen har vi inte tillgång till...
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 14:59

Annars finns dokumentet nu på Google Docs. Samma text som i den tidigare RTF-versionen, fast lite simplare formaterat. Jag kan dela det med intresserade.
Tack, gärna! Du har ju min mejl. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 23 Nov 2012, 20:13

Tomas, du får gärna lägga upp det så man kan jobba vidare med det här på sidan.

Hur ser förresten möjligheterna ut för dig Abenazer att scanna in de tre andra delarna i Konflux-kampanjen? Även om man inte kanske kommer vidare just nu med arbetet så vore det skönt att ha alla delarna redo för städarbetet när man väl har tid.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 09:15

Jag läste in texten alltså och tvättade den ren på formatering (till en .txt-fil), sen lade jag in den i InDesign och formaterade upp på ett ungefär.
Mums! För mig som gillar ultrakonservativ och gammaldags layout: Kan du berätta vilka typsnitt du använder i PDF:en och kanske göra dem tillgängliga separat? Jag har fått tag på Barcelona på egen hand, och skulle hemskt gärna vilja veta vilket typsnitt som används till kapitelrubrikerna : )

Edit: Insåg att informationen finns inbäddad i dokumentet. Svammel svammel...
Last edited by Klas on Sat 24 Nov 2012, 10:25, edited 1 time in total.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 09:52

Mitt förslag är att Abrelax härstammar från Klagga och är därmed uppvuxen i skuggan av Bektare berg. Han blev sedermera legoknekt och rekryterades i samband med ockupationen av Arhem. (Var inte Cymba inblandad i den kampanjen? Eller var det Kyrias som anlitade honom?) Där blev han kvar som slavdrivare. Antagligen fann han sin plats och sitt sammanhang i tillvaron?

Återstår väl bara den röda scarfen... Någon? ;)
Måste protestera. Om Abrelax inte får vara en halvrese (varför?!?) så är väl en tolguld vara det enda rimliga? Ingen annan ras kommer i närheten av storleken som krävs! Det blir så klart en verklig utmaning att komma på en trovärdig förklaring till hur han hamnat på Marjura...

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 5 guests