Kan vi det FL?Kan vi inte använda Arhem-kartan från spelet?
Det vore ju perfekt. En av de saker jag faktiskt minns efter 25 år är att jag förstorade kartan över Arhem i kopiatorn för att få en bättre känsla för stadsbilden.Eller kanske FL vill knåpa ihop en lite mer detaljerad?
(Och så ritade jag in tätare bebyggelse på nordstranden, i stil med Bryggen i Bergen, minns jag!)
Jo, tabellen går nog att sammanfatta med en kort mening om inte annat!Eventuellt kan man hoppa över den då det redan finns bra regler för hantverk i regelboken.
Som vi var inne på tidigare försvinner marjurernas ynka prishöjning på 150% i konverteringen. De kunde fyrdubbla priserna utan att det har någon inverkan. Man kan förstås bara säga att de har hutlösa priser: låta det vara enbart fluff. Om man istället vill använda regler kan man höja med en prisnivå (+1 SG). Om prisnivåerna ska motsvara faktiska värden blir det 10 ggr dyrare vilket känns absurt.Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Reglerna funkar ju med prisnivåer och rikedomsnivåer. Jag kan dock köpa att livsstil blir svårare att slå på Marjura eftersom allt är dyrt. En nivå ökad SG?
Jag letade efter ett sätt att låta marjurernas njugghet vara kvar så att man vinner på att köpslå på marknaden men utan att låta en rundlig summa för ett fisknät bli till en ansenlig summa.
Slutsatsen blev precis som du skriver helt enkelt att dådslaget för livsstil blir svårare (även om jag föreslog att man skulle slå oftare istället). Mitt förra inlägg vara bara ett försök att förklara hur jag räknade mig fram till just "2–3" och varför spannet 150–400 % står där. Tanken var att förankra den ökade svårighetsgraden för livsstil i enstaka köp. Bordet abstraherar sedan ekonomin månadsvis eller spelar ut enstaka köp som de har lust.
Eller missförstår jag dig helt nu?
"50%" etc som det står i gamla spelet leder förstås ofelbart tankarna till 1T100. Men egentligen kunde 50% stå kvar om man läser ut det som en fingervisning till berättaren. Alltså: man slår inte, utan väljer, men har riktvärden för valet att ta hänsyn till om man vill (eller så väljer man bara på känn).Jag tycker vi fimpar tärningsslagen helt. Listan är bättre utan, så man kan välja själv. Vill helst inte ha någon procent-variant för det "känns" inte riktigt Svavelvinter.
Det jag frågade mig var om inte "50%" låter som "slå tärning". Det var det jag menade med att "det kanske bör förtydligas" om det står kvar, men det framgick nog dåligt. Alltså: istället för "50%" kunde man skriva ut "brukar hänga här varannan kväll" el dyl – om man hittar en formulering som inte blir för lång och klumpig.
Det där med "slå eller välj" har vi ju redan varit inne på ett par varv. Här skulle vi stryka ner till "välj" alltså? Tja, kanske det.
Bort och bort, frågan var mer om han verkligen ska läggas till? Men han kan väl få stå kvar.Varför skall Kyrias bort? Han bor ju i Arhem i romanen? Eller tänker jag fel nu? Skippar gärna hunden Byrax förövrigt
Jag är inget stort fan av Byrax själv men tyckte inte att det var skäl nog för en strykning.
Nytt förslag: det där om att karaktären kan försäga sig ifall spelaren pratar om byrackor kanske rimmar illa med Svavelvinterspelet, och i så fall stryker vi det tycker jag, men Guster kan väl ha ett husdjur när det finns en sån förmåga och allt?
Otydligt av mig. Just nu beskrivs båda men berättaren rekommenderas att inte använda båda i spel samtidigt. Jag låter det stå så alltså.Jag ser helst att båda kommer med, men jag ser helst Mogerland som en möjlig färdigskapad rollperson.
Det är svårt att få till en fokuserad diskussion på ett forum, så jag ska hålla igen framöver – lovar!