Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 02:30

Angående Mogger...
Ronald --> Rinaldo --> Reginaldo? 8-)
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 07:17

Angående Mogger...
Ronald --> Rinaldo --> Reginaldo? 8-)
Ranald, Runald, Regaldo, Romald...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 09:41

Raneld, Roald, Rumboll...
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 09:41

Angående Mogger...
Ronald --> Rinaldo --> Reginaldo? 8-)
Kuriosa: Just Reginaldo är inte mitt påhitt utan Anders Sveens. Han fick med en figur i boken eftersom han vann en tävling. Detsamma gäller för övrigt Pulcygnus och Vatorion.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 10:39

Vad tycker ni andra: börjar det bli dags att splitta det här projektet? Sånt är långt ifrån ovanligt i open source-sammanhang har jag förstått.

Jag har skrivit ut mina riktlinjer för hur jag tycker att uppdateringen ska gå till, och min syn på vad projektet går ut på, ganska tydligt redan och vill inte tjata mer om det. Det är tydligt att Maekolv har en helt annan vision.

Jag vill inte stå i vägen för någons kreativitet. Men att blanda väsensskilda visioner i ett och samma dokument tror jag blir en enda soppa. Så jag funderar på om jag i stället för PDF bör lägga upp en RTF, så att det blir enklare för den som vill driva sin vision att jobba vidare därifrån. En RTF är ju även vad Christian vill ha.

Åsikter?

Edit: Äsch, till verket. Nu ligger en RTF på samma ställe. Henke, uppdaterar du länken i första posten?

Kör hårt!
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 17:52

Vad tycker ni andra: börjar det bli dags att splitta det här projektet? Sånt är långt ifrån ovanligt i open source-sammanhang har jag förstått.

Jag har skrivit ut mina riktlinjer för hur jag tycker att uppdateringen ska gå till, och min syn på vad projektet går ut på, ganska tydligt redan och vill inte tjata mer om det. Det är tydligt att Maekolv har en helt annan vision.

Jag vill inte stå i vägen för någons kreativitet. Men att blanda väsensskilda visioner i ett och samma dokument tror jag blir en enda soppa. Så jag funderar på om jag i stället för PDF bör lägga upp en RTF, så att det blir enklare för den som vill driva sin vision att jobba vidare därifrån. En RTF är ju även vad Christian vill ha.

Åsikter?

Edit: Äsch, till verket. Nu ligger en RTF på samma ställe. Henke, uppdaterar du länken i första posten?

Kör hårt!
Ingen av länkarna funkar nu.

Sen tycker jag inte det känns riktigt bra att du släpper detta som RTF. Vi har ju kört ett bra samarbete hittills. Lite osäker på i vilken riktning projektet skall gå. En medelväg mellan nostalgi och uppdatering efter romanerna tycker jag hade varit bäst?

Tomas, vad vill ni på FL helst att vi gör? Så vi får lite att gå efter?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 18:28

Vi har ju kört ett bra samarbete hittills.
Det funkar ju bättre om alla har ungefär samma mål. I mitt mål (som jag tror jag har upprepat flera gånger i olika varianter) har inte ingått att "modernisera", "snygga till", "förbättra", redigera om originaltexten genom att lägga till avsnittsindelning, stuva om avsnitt, slå ihop kapitel, plocka bort eller "modernisera" slumptabeller, lägga persongalleriet sist, etc etc. Utan bara det som sagts upprepade gånger: uppdatera de gamla modulerna till det nya Trakorien (romanernas värld) och det nya regelverket. Inte skriva om i onödan – helt enkelt därför att det kan bära iväg precis hur långt som helst och ta hur mycket tid som helst. Mitt mål har inte varit att göra om de gamla modulerna till något som Fria ligan kunde ha släppt idag.

Maekolv har en annan approach. Den är givetvis giltig, den också, men det är ett annat projekt. Tyvärr räcker inte tiden till för ett så ambitiöst projekt för min del. Därför är det bättre om någon annan håller i det.
Sen tycker jag inte det känns riktigt bra att du släpper detta som RTF.
Du tänker på rättigheter? Hm, menade inte att ställa till det på den fronten. Filen bortplockad. Om Brior inte vill ha filen vidare spridd eller ändrad hoppas och tror jag att de inblandade här respekterar det.
Tomas, vad vill ni på FL helst att vi gör? Så vi får lite att gå efter?
Eller så är det upp till projektgruppen. Men jag tror också att man bör börja med (borde ha börjat med, note to self) att dra upp tydliga riktlinjer som alla kan jobba efter. Typ, vad går projektet ut på egentligen?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 21:07

Eftersom jobbet görs av er i projektgruppen tycker jag att det är ni som ska avgöra hur det ska bedrivas. Det låter mycket klokt att stanna upp ett ögonblick och enas om principerna för projektet. Jag tror att vi alla är eniga om målet för det hela, så vi kan säkert komma överens!

Spontant kan jag känna att det känns klokt att inte ändra så mycket utöver att byta ut speldata och ändra saker i settingen som inte stämmer med romanernas Trakorien. Ändrar vi mycket är risken stor att det blir spretigt, särskilt om olika personer gör olika kapitel. Det är ju inte en ny Marjuramodul vi gör - vore det så, skulle förstås processen vara en helt annan.

Det enda jag verkligen skulle vilja se tillagt är ett skuggspel för Marjura - skuggspelet är ju en integral del av det nya regelverket. (Sen skulle man förstås kunna lägga till fördjupningar om isjättar och annat - men bättre då att lägga dem separat, som tydliga tillägg.)

Mina två öre. Men ni bestämmer!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 21:15

Tomas, vad vill ni på FL helst att vi gör? Så vi får lite att gå efter?
Eller så är det upp till projektgruppen. Men jag tror också att man bör börja med (borde ha börjat med, note to self) att dra upp tydliga riktlinjer som alla kan jobba efter. Typ, vad går projektet ut på egentligen?
Eftersom jag startade tråden och därmed ser mig lite som ledare för projektet så tror jag också främst på att göra konfluxsviten spelbar med de nya reglerna. Det var min tanke med omfattningen för att behålla grunden i Erik Granströms kampanjklassiker. Om det börjar ändras så är det ju risk att just det man gillade med originalmodulen försvinner.

Jag ser därför helst att vi fortsätter på Abenazers linje och att parallella projekt där man moderniserar hela innehållet kan fortsätta i andra trådar.

När vi pratade RTF:en så menade jag mest att en RTF där alla kan ändra gör hela arbetet ojämt och jag ser hellre att vi fortsätter jobba enligt tidigare mall. Lägg därför gärna tillbaka PDF:en igen. Upphovsrättsmässigt ser jag det som att vi fått klartecken från Erik att lyfta kampanjen till de nya reglerna sålänge vi inte gör något rent förkastligt med innehållet :-)

Hoppas alla kan enas kring det.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 21:25

Mina två öre. Men ni bestämmer!
Precis som du säger Tomas, det är nog så jag också vill ha det.

Sen är det givetvis en fråga hur mycket av Svavelvinter-reglerna/romanversion man vill ha i äventyren. Speldata är ju givet, men skall detsamma gälla "trakorisk namnstandard", layout (där varje regelkapitel har en bit hämtad ur romanerna), förändrade utseendebeskrivningar som kommer ur böckerna? Bara en sån enkel sak som att Perrima är rödhårig i det gamla äventyret men blond i romanerna...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests