• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 24

Henke
Topic Author

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 14:45

Personligen håller jag med dig till 100 procent, men jag vet att det finns andra där ute som tycker annorlunda. En variant kunde vara att lägga även all gammal speldata i ett appendix - eller till och med en separat PDF. Men ingen big deal. Huvudlinjen är absolut att uppdatera setting och regler, tycker jag.

En relaterad fråga är sånt där som ligger i gränslandet mellan regler och allmän info. Tex skatter (den typen man hittar) och priser. Sånt funkar ju rätt annorlunda i Svavelvinter kontra DoD. Nåt att fundera på.
Hellre en appendix för den som vill kan jag tycka. Gällande skatter så har jag nog beskrivit dem som de såg ut men noterat deras värde inom parentes med vilken typ av klumpsumma de är värda. Priser är väl egentligen mest att justera upp samtliga varor en priskategori från vad de kostar normalt (i regelboken) ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Abenazer

Fri 09 Nov 2012, 15:17

Personligen håller jag med dig till 100 procent, men jag vet att det finns andra där ute som tycker annorlunda. En variant kunde vara att lägga även all gammal speldata i ett appendix - eller till och med en separat PDF. Men ingen big deal. Huvudlinjen är absolut att uppdatera setting och regler, tycker jag.

En relaterad fråga är sånt där som ligger i gränslandet mellan regler och allmän info. Tex skatter (den typen man hittar) och priser. Sånt funkar ju rätt annorlunda i Svavelvinter kontra DoD. Nåt att fundera på.
Hellre en appendix för den som vill kan jag tycka. Gällande skatter så har jag nog beskrivit dem som de såg ut men noterat deras värde inom parentes med vilken typ av klumpsumma de är värda. Priser är väl egentligen mest att justera upp samtliga varor en priskategori från vad de kostar normalt (i regelboken) ?
Lägg det i ett appendix i så fall tycker jag också. Jag tror att det kan bli svåröverskådligt med dubbla spelvärden i brödtexten. De gamla äventyren finns ju kvar dessutom.

SV-speldata för gamla DoD-raser i ett appendix tycker jag skulle vara kul. Upp till var och en om man vill följa romanerna eller vara nostalgisk fast med ett nytt regelsystem.:) Hör inte hemma i den uppdaterade brödtexten dock.

Henke, om du vill skicka mig uppgifterna du talar om (PM?) kan jag lägga in dem i PDF:en. Min tanke med PDF:en är att den ska vara ett ställe där man kan se ändringarna i sitt sammanhang, "se hur det blir" vilket kan vara svårare utifrån en serie foruminlägg. Jag uppdaterar allt eftersom jag hittar fel ändå, det är ett levande dokument.

Abenazer

Fri 09 Nov 2012, 15:23

Sen tillbaka till den fråga som har hållit mig sysselsatt sedan jag läste romanen första gången - vilken ras tillhör Abrelax ? :-)
Abrelax är en människa som har omformats av sin miljö, tror jag. Så man frågar sig vad det kan ha varit för mysig miljö? Och hur han hamnade på Marjura sen?

Henke
Topic Author

Fri 09 Nov 2012, 17:46

Henke, om du vill skicka mig uppgifterna du talar om (PM?) kan jag lägga in dem i PDF:en. Min tanke med PDF:en är att den ska vara ett ställe där man kan se ändringarna i sitt sammanhang, "se hur det blir" vilket kan vara svårare utifrån en serie foruminlägg. Jag uppdaterar allt eftersom jag hittar fel ändå, det är ett levande dokument.
Vissa av Shaguliterna finns redan beskrivna i Döds Ände (Fenix) om du har den?

Jag skickar över det jag har. Det kan dock hända att de behöver modifieras för en del av det jag antecknat följer en tidig beta av Svavelvinter-rollspelet.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke
Topic Author

Fri 09 Nov 2012, 17:53

Lyckades inte PM:a.

Här är det jag gjort tidigare. Som jag skrev så är en del uppgifter från en tidig beta (innan expertiser t.ex.) så de behöver fixas till lite.

Hildur Ornetand (Värdshusvärd)
Blod: Sten 3 , Eld 2, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Läkekonst 3, Jaktmästare 4, Befälskap 3, Svärdskonst 5, Mästerskytte 4, Bansikan 1
Övrigt: Börs med 1 guld, 2 silver och 3 koppar

Moska (Speleman)
Blod: Sten 1 , Eld 3 , Vind 2 , Vatten 2
Förmågor: Artisteri 4, Tjuvkonster 3
Övrigt: Krumhorn, Mandolin och Börs med 1 silver och 2 koppar

Rurik Ornetand (Frihetsrörelsens ställföreträdande)
Blod: Sten 3, Eld 3, Vind 1 , Vatten 1
Förmågor: Jaktmästare 3, Svärdskonst 1

Asimund & Gisimo Mogger (Handelshuset Moggers)
Blod: Sten 1, Eld 2, Vind 3, Vatten 2
Förmågor: Bildning 3, Expertis/Bokhållning 4, Krämeri 4
Övrigt: Börs med 2 guld, 4 silver och 1 koppar samt börs med 1 guld, 2 silver och 2 koppar

Malek Mangus (Shaguliternas Ambassadör i Arhem)
Blod: Sten 1 , Eld 1 , Vind 3 , Vatten 3
Förmågor: Bildning 3, Intrigmakare 3, Läkekonst 4, Somatrofi 4, Nekromanti 5
Skyddsvärde: Hud 2
Övrigt: Börs med 1 guld, 4 silver och 1 koppar. Behöver ej sova, äta/dricka, andas. Kan ej bli skräckslagen, sjuk eller nedkyld. Får 2 bonustärningar mot gifter. Blöder ej, Mörkersyn, Klor.

Miglod Hamre (Officer)
Blod: Sten 2 , Eld 2 , Vind 2 , Vatten 2
Förmågor: Svärdskonst 2, Befälskap 4, Jaktmästare 2
Övrigt: Tung rustning, Pilbåge, Svärd och Sköld

Culpa (Underbefäl)
Blod: Sten 2, Eld 2, Vind 2, Vatten 2
Förmågor: Svärdskonst 3, Befälskap 3, Mästerskytte 3
Övrigt: Tung rustning, Pilbåge, Svärd och Sköld

Trakorisk stadspatrull/soldat
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Svärdskonst 1
Övrigt: Lätt rustning, Pilbåde, Svärd och Sköld

Snapphane
Blod: Sten 3, Eld 3, Vind 1, Vatten 1
Förmågor: Mästerskytte 2, Svärdskonst 2, Befälskap 2, Läkekonst 1, Jaktmästare 4
Övrigt: Naturligt skydd 1, Lätt rustning

Tjuv
Förmågor: Tjuvkonster 2

Buse
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2

Pult & Nemed(Skoffares Livvakter)
Blod: Sten 3, Eld 3, Vind 1, Vatten 1
Förmågor: Svärdskonst 2
Biroller (Svavelträsket)

Abrelax (Slavfösarnas Förman)
Blod: Sten 4, Eld 1, Vind 1, Vatten 1
Förmågor: Tjuvkonster 2, Jaktmästare 2
Övrigt: Knogjärn

Sulidon Rumperlak (Giftkokare)
Blod: Sten 2, Eld 2, Vind 3, Vatten 1
Förmågor: Drogmakare 4, Läkekonst 3, Bildning 4, Expertis: Örter 4
Övrigt: Börs med 4 guld, 2 silver och 3 kopparmynt
Biroller (Kmordatemplet & Glaciären)

Odöd
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 1
Monsterattack: Obeväpnad (AV 3)
Special: Pilar och stickvapen gör max 1 i skada. Ingen strafftärning av att vara sårad. Blöder ej.

Perrima (Kmordadruid)
Blod: Sten 1, Eld 2, Vind 2, Vatten 3
Förmågor: Spåkonst 2, Läkekonst 3, Bildning 3, Språkgåva 2, Kmordas Frostgåva 4

Stor-Thule
Blod: Sten 5, Eld 2, Vind 3, Vatten 1
Förmågor: Läkekonst 4, Befälskap 3, Jaktmästare 5, Bildning 1, Svärdskonst 4
Övrigt: Tung rustning, Stridsklubba

Basimor Armgrove
Blod: Sten 5, Eld 2, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Jaktmästare 3, Svärdskonst 3
Övrigt: Tung rustning, Tvåhandsyxa

Råbald Niding
Blod: Sten 5, Eld 2, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Krämeri 1, Jaktmästare 3, Svärdskonst 2
Övrigt, Stor träklubba

Kvuverjägare
Förmågor: Prickskytte 2, Läkekonst 2, Jaktmästare 4
Övrigt: Lätt rustning (Päls), Pilbåge, Kniv

Uxu (Shamankvinna)
Blod: Sten 2, Eld 1, Vind 3, Vatten 2
Förmågor: Spåkonst 3, Drogmakare 3, Läkekonst 3,Språkgåva 2

Umma (Flockhövding)
Blod: Sten 3, Eld 1, Vind 2, Vatten 2
Förmågor: Krämeri 3
Biroller (Kvicksilvergruvan)

Blatifagus Självätaren
Blod: Sten 6, Eld 2, Vind 4, Vatten 3
Förmågor: Tankemagi 2, Bildning 2, Krämeri 5, Språkgåva 4
Skyddsvärde: 3, och kan endast skadas av artefakter eller magi.
Monsterattack: Klor (AV 6, träff leder till fasthållning), bett (AV 8, kräver fasthållning), eldsprut (AV 6, avståndsattack med kort räckvidd, drabbar alla fiender framför draken).

Vättar
Blod: Sten 1, Eld 2, Vind 1, Vatten 2
Övrigt: Kniv

Amöba
Blod: Sten 3, Eld 1
Monsterattack: Pseudopod (AV 3), Harpun (AV 2, träff leder till fasthållning + förlamande gift 4).

Trodax Draconicus (Drakvaktare)
Bildning 4, Expertis: Drakar 4, Språkgåva 2, Animism: Eld 3, Hantverk/Skulptering 3

Grafficanus Majus (Shagulit / Patriark)
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 4, Vatten 1
Förmågor: Somatrofi 5, Spådom 3, Bildning 3, Nekromanti 5, Tankemagi 1
Övrigt: Klor, Demonstav, 2 Bonustärningar mot Gifter, Behöver ej sova/äta/dricka/andas, Kan ej bli skräckslagen eller nedkyld, Blöder ej, Mörkersyn, Patriarken läker alla skador till nästa scen. Hugg och Stickskador halveras (avrundat uppåt) och sårad ger ingen strafftärning, Kroppsdelar som huggs av lever vidare på egen hand och Patriarken kan lösa upp sig till en grön slemmig massa och undkomma fiender.

Demonstaven
Blod: Sten 4 (AV 4)
Övrigt: Vid träff måste offer slå ett dådslag med Eld för att inte bli fasthållen. Lyckas offret inte bryta sig loss inom 1T3 rundor så slukas det. Demonstaven skadas endast av artefakter och drar sig då tillbaka under 1T6 timmar.

Gobrugda (Shagulit / Patriark)
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 3, Vatten 2
Förmågor: Somantrofi 5, Bildning 2, Nekromanti 5
Övrigt: Klor, 2 Bonustärningar mot Gifter, Behöver ej sova/äta/dricka/andas, Kan ej bli skräckslagen eller nedkyld, Blöder ej, Mörkersyn, Patriarken läker alla skador till nästa scen. Hugg och Stickskador halveras (avrundat uppåt) och sårad ger ingen strafftärning, Kroppsdelar som huggs av lever vidare på egen hand och Patriarken kan lösa upp sig till en grön slemmig massa och undkomma fiender.

Doktor Rufat Zeed (Balsamerare)
Blod: Sten 2, Eld 1, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Hantverk/Balsamering 5, Drogmakeri 3, Läkekonst 4
Övrigt: Kommunicerar endast på språk från Melluka

Jomorref (Shagulit / Huligan)
Blod: Sten 2, Eld 1, Vind 3, Vatten 1
Förmågor: Somatrofi 2, Bildning 2, Nekromanti 2
Skyddsvärde: Hud 1
Övrigt: Behöver ej sova, Behöver endast andas någon gång per minut.

Melobin Vackre (Bedragare)
Blod: Sten 1, Eld 2, Vind 2, Vatten 3
Förmågor: Bildning 2, Tjuvkonster 2, Artisteri 2, Intrigmakare 2

Barbica (Mogul)
Blod: Sten 3, Eld 3, Vind 2, Vatten 1
Förmågor: Somatrofi 3, Bildning 2, Jaktmästare 2
Övrigt: Behöver ej sova och knappt äta, Behöver endast andas någon gång per minut, Mörkersyn, Klor, Kan ej bli nedkyld eller skräckslagen. Blöder inte.

Säljägare
Blod: Sten 2, Eld 3, Vind 2, Vatten 1
Övrigt: Pilbåge, Yxa

Säljägarnas ledare
Förmågor: Svärdskonst 2
Övrigt: Pilbåge, Yxa

Odöd
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 1
Monsterattack: Obeväpnad (AV 3)
Special: Pilar och stickvapen gör max 1 i skada. Ingen strafftärning av att vara sårad. Blöder ej.

Horndemon
Blod: Sten 3, Eld 3, Vind 2
Skyddsvärde: 1
Monsterattack: Klor (AV 4, vid träff med segermarginal 2 eller mer blir offret fasthållet), kräva (AV 5, kräver att offret är fasthållet), ettersprut (AV 3, avståndsattack med kort räckvidd).
Special: Flygförmåga.

Shagulit Columna
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 3, Vatten 2
Förmågor: Nekromanti 4, Somatrofi 4
Övrigt: Behöver ej sova, äta/dricka, andas. Kan ej bli skräckslagen, sjuk eller nedkyld. Får 2 bonustärningar mot gifter. Blöder ej, Mörkersyn, Klor.

Shagulit Mogul
Blod: Sten 3, Eld 2, Vind 3, Vatten 1
Förmågor: Nekromanti 3, Somatrofi 3
Övrigt: Behöver sällan äta/dricka, andas ofta. Kan ej bli skräckslagen eller nedkyld. Blöder ej, Mörkersyn, Klor.

Shagulit Huligan
Förmågor: Nekromanti 2, Somatrofi 2
Övrigt: Behöver ej sova, Behöver inte andas/äta/dricka ofta

Shagulit Novis
Förmågor: Nekromanti 1, Somatrofi 1
Övrigt: Halverat sömn/matbehov.

Abenazer

Fri 09 Nov 2012, 18:16

Lysande! Japp Fenix finns. Börjar uppdatera nu men det kan ta nån dag innan jag hunnit igenom hela listan. :) (OK, inte non-stop.)

Tomas
Site Admin

Fri 09 Nov 2012, 18:33

Grymt! Här har vi ju hela listan. :)
Fria Ligan

Maekolv

Sat 10 Nov 2012, 00:31

Vilka fantastiska hjältar ni är! :D

Chrystiof
Site Admin

Mon 12 Nov 2012, 15:15

Hatten av! Det här har jag verkligen användning för i min konfluxkampanj!
Fria Ligan

Abenazer

Fri 16 Nov 2012, 00:03

Liten uppdatering:
Jag har inte hunnit till speldata än, men som ett första steg har jag utökat med text och tabeller (grovt inslängda) från karthäftet.

Jag har uppdaterat avsnittet om Marjuras historia på sidan 5. Trakorierna anföll nu för tjugo år sedan, som i boken, och bergmännen (dvärgarna) har skrivits in.

Avsnittet om huset Mogger på sidan 14 bearbetat. Jag har slagit ihop bröderna, strukit namnet Gizmo och ersatt med Isimud från romanen. Utseendet ändrat så att det stämmer bättre med romanen: skallig, och ingen näbb(!). Ronalds klädebjäfs ändrat utifrån Eriks förslag här. Även Ronald fick bli hårlös (jag ser det som rimligt för ett halvakvatiskt folk), så han har inga polisonger men väl hiskeliga peruker till sitt och andras förtret.

Dvärgarna på sidan 15 har blivit bergmän (ursprungligen högländare från Ruhl, som i romanen). Mest ett mekaniskt ordbyte än så länge men jag har också gjort om de tre smideskvaliteterna. Tidigare var den främsta kvaliteten "dvärgsmide", som var maffigt därför att dvärgar har magisk hand med metaller. Istället har jag nu "klansmide" som bergmännens främsta kvalitet. Det som gör klansmide prima är att det är frukten av gemensamt arbete, något som hela klanen engagerar sig i under flera år. Det kan säga något om bergmännens kultur. Ansluter också till "klanen" Vau Tamma. De svärden hade ju EN upphovsman, men så var de inte yppersta kvalitet heller. En tanke är att smeden bakom Vau Tamma kanske hade myter och skrönor om "klansmide" i tankarna och försökte göra något liknande. "Klansmide" kan då ha en halvt mytisk status i Timatia i stil med "dvärgsmide" även om det i grunden är hederligt hantverke (mytiskt nog på Paratorna) och skiljer sig från klan till klan.

Svartalferna i Kvicksilvergruvan har fått bli bjurbytingar (sidan 43f). Bjurbytingarna nämns i spelet i samband med barboskerna i Ziddisbar, men såna halvvarelser bör väl finnas lite varstans i vildmarken tänkte jag. Jag ville lyfta fram deras mänsklighet så att de inte bara tar svartfolkens plats som kanonmat att hugga ner. Matriarken har också fått en lite annan anledning att hålla sig i gruvan än "svartbarhetsriter" (även om extremesporten att stå inför en levande drake är kvar). Hon kommunicerar nämligen telepatiskt med Blatifagus och är därför sprängfylld med vetande som hon inte kan kanalisera, och kan användas för profetior.

Åsikter?

[ÄNDRING: Asimund Moggers vara eller inte vara? I romanen nämns bara Isimud, och hans namn känns som en kombination av de gamla namnen. Det gör att jag spontant vill uppdatera spelmodulen på samma sätt. Att bara en träskman nämns i romanen måste förstås inte betyda att han drev handelsboden ensam – kanske var den andre på handelsresa just då? Och "Bröderna Moggers" kanske är något av en institution i någons kampanj? Men om ingen protesterar högljutt plockar jag ändå bort en brorsa för att ansluta mer till romanen. Kvar blir Isimud och hans maka.]
Last edited by Abenazer on Sat 17 Nov 2012, 01:11, edited 3 times in total.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 24