Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 21:37

Tråkigt att mitt "bidrag" inte föll i god jord. Ni gör självklart som ni vill med det jag skrivit - använd det, förkasta det eller plocka något russin ur kakan. Jag tror inte att skillnaderna i våra "visioner" här i forumtråden är så avgrundsdjupa att vi inte hade kunnat hitta en gyllene medelväg som alla blivit nöjda med, men jag har ingen anledning att vara påstridig.

Eftersom jag inte vill störa era visioner väljer jag därför att backa. Ni får köra vidare utan mig och jag önskar er all lycka med projektet.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 22:07

Eftersom jag startade tråden och därmed ser mig lite som ledare för projektet så tror jag också främst på att göra konfluxsviten spelbar med de nya reglerna. Det var min tanke med omfattningen för att behålla grunden i Erik Granströms kampanjklassiker. Om det börjar ändras så är det ju risk att just det man gillade med originalmodulen försvinner.
Det var så jag uppfattade det från början.
När vi pratade RTF:en så menade jag mest att en RTF där alla kan ändra gör hela arbetet ojämt och jag ser hellre att vi fortsätter jobba enligt tidigare mall. Lägg därför gärna tillbaka PDF:en igen.
Aha, okej. Will do.
Hoppas alla kan enas kring det.
OK med mig!
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 23:31

Eftersom jag inte vill störa era visioner väljer jag därför att backa. Ni får köra vidare utan mig och jag önskar er all lycka med projektet.
Det är synd att du skall backa. Ser hellre att vi är fler som spånar hur man skall restaurera de gamla äventyren. Är du mer intresserad av att göra större ändringar så tycker jag fortfarande det finns rum för sådant i appendix...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Wed 21 Nov 2012, 23:38

Sen är det givetvis en fråga hur mycket av Svavelvinter-reglerna/romanversion man vill ha i äventyren. Speldata är ju givet, men skall detsamma gälla "trakorisk namnstandard", layout (där varje regelkapitel har en bit hämtad ur romanerna), förändrade utseendebeskrivningar som kommer ur böckerna? Bara en sån enkel sak som att Perrima är rödhårig i det gamla äventyret men blond i romanerna...
Jag tycker att äventyret inte ska motsäga Svavelvinterrollspelet eller böckerna som det bygger på. Det kan ju vara en riktlinje. Detaljer som Perrimas hårfärg eller ålder bör då antingen ändras så att de stämmer eller förtigas.

Om de nya reglerna pockar på tillägg – skuggmakter till exempel – så ska de in, precis som EDD:s hjälteförmågor ska ut, tycker jag. Däremot tycker jag inte att vi behöver lägga till fluff från böckerna eller spelen bara för att vi vet mer nu än vad Erik gjorde 1987. Läsaren kan hellre gå till källorna.

Det jag förespråkar i det här skedet är ett minimum av ändringar, strykningar och tillägg.

Layout med eller utan inledande bokcitat tycker jag för min del är Christians beslut helt och hållet.

"Trakorisk namnstandard"? Beror på vad du menar. Att ändra exempelvis Ronald till något som känns "mer trakoriskt" tycker jag är galet. Vi har nog alla lite olika åsikter om vad som är "trakoriskt". Nu är det ju så förträffligt att upphovsmannen tittar förbi här ibland. Han är väl den som vet, om någon, så han kan ju hinta ifall det är något gammalt namn eller någon gammal företeelse som inte längre håller måttet – om han vill.
(Och det gäller ju även spelkonstruktörerna, ska tilläggas. Om de till exempel hintar att maffiga skatter inte riktigt harmonierar med nya spelet, så tycker jag att vi rättar oss efter det och tonar ner dem.)

Om du menade namn i gamla spelen kontra namn i böckerna/nya spelet, så tycker jag att den nya formen gäller om de skiljer. Återigen med syftet att det ska vara konsekvent i nuvarande och kommande produkter som det står Fria ligan på.

För mig leder de här riktlinjerna till ett minimum av ändringar. När vi är klara, har vi en text som kan spelas med nya reglerna och som inte motsäger något som står i nya reglerna (eller i böckerna som spelet bygger på). Är det slutmålet? Kan vi skicka till tryck sen? Kanske, men det är inte det jag säger. Om någon vill, så kan ju nästa steg bli att organisera om lite eller lägga till nyskrivna artiklar. Det jag säger är att om vi delar upp i delprojekt blir det mycket enklare att faktiskt komma i mål.

Till exempel: när vi har hittat alla regelkonverteringar som behövs i kapitel 3 om Arhem och är nöjda med dem; och tittat på beskrivningar av folks utseende och karaktär så att de inte motsäger romanerna och nya spelet; och kanske annat i den vägen som vi enas om – då kan vi pricka av kapitel 3 som klart. Med organisatoriska brister och allt. Det är fullt realistiskt att det ska bli gjort före jul. Om vi däremot ska organisera om kapitlen, skriva till avsnitt etc kan vi bli sittande med detta till 2017. Jag har inget emot ett sånt upplägg, jag vill bara inte bli insyltad i det.

Jag föreslår som en riktlinje att den gamla texten ska ligga fast så långt det är möjligt. Inte av nostalgiska skäl eller därför att jag är fantasilös utan för att det här projektet ska vara hanterbart och ha en rimlig chans att komma i mål. Vem som tar vid sedan är en helt annan femma.

Disclaimer: Det här är ett diskussionsinlägg. Allt ovan är öppet för diskussion. :)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 00:21

Några kommentarer till inlägget. För det första vore det roligt att de som är intresserade kan hitta ett sätt att arbeta tillsammans och specifikt vore det tråkigt om Maekolv lämnade projektet och ännu tråkigare om han gör det med besvikelse eller ilska. Abenazer pekar på en väg framåt nedan tycker jag. För det andra så lägger jag mig i detta så lite jag kan och svarar mest om någon frågar eller något sakfel dyker upp.
"Trakorisk namnstandard"? Beror på vad du menar. Att ändra exempelvis Ronald till något som känns "mer trakoriskt" tycker jag är galet. Vi har nog alla lite olika åsikter om vad som är "trakoriskt". Nu är det ju så förträffligt att upphovsmannen tittar förbi här ibland. Han är väl den som vet, om någon, så han kan ju hinta ifall det är något gammalt namn eller någon gammal företeelse som inte längre håller måttet – om han vill.
Jag tror inte att ni ska vara så rädda för inkonsekvens. När Fria ligan tog över skrev jag ner några riktlinjer till dem, exempelvis dessa:
* Inget är så enkelt som någon tror. Det finns alltid komplikationer och undantag.
* Beskriv helst aldrig den fullständiga sanningen. Undvik inlåsande beskrivningar. Lämna alltid öppningar för tillägg och nya tolkningar. Kunskap i Trakorien består nästan alltid i en kärna som man väl känner till, perifera osäkerheter, överdrifter och antaganden och där bortom ett okänt töcken. Mycket ofta har folk fattat allt eller delar av kunnandet fel.
* Beskriv om möjligt större sammanhang inifrån världen. ”Vissa köpmän i Sandagura påstår … men å andra sidan så …” eller liknande.
* Ge aldrig en regel utan att tänka på något undantag. Undantagen gör världen mer oberäknerlig och levande.

För mig leder de här riktlinjerna till ett minimum av ändringar. När vi är klara, har vi en text som kan spelas med nya reglerna och som inte motsäger något som står i nya reglerna (eller i böckerna som spelet bygger på). Är det slutmålet? Kan vi skicka till tryck sen? Kanske, men det är inte det jag säger. Om någon vill, så kan ju nästa steg bli att organisera om lite eller lägga till nyskrivna artiklar. Det jag säger är att om vi delar upp i delprojekt blir det mycket enklare att faktiskt komma i mål.
Är inte detta en linje som kan inrymma båda angreppssätten? Dvs att man gör en minimalistisk överföring till det nya Trakorien och det nya spelet enligt Abenazers förslag + öppnar för nyskrivna tillägg som kan hakas på modulärt i texten så som Maekolv vill. Maekolv kan ju då fokusera just på sådana tillägg men hålla dem markerade gentemot den "klassiska", städade texten.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 01:29

Jag hoppas också att vi kan hitta en linje som funkar så att ingen känner att de måste backa ur.

PDF:en är oförändrad men uppe igen. Kan vi snart spika kapitel 3 "Arhem" tror ni?

Siffrorna i början hänvisar till en karta. Vågar man hoppas att det blir en karta i den layoutade filen? Annars ska siffrorna bort.

Under "6. Hantverkarkvarteren", tabellen med normala FV i hantverksfärdigheter: den tabellen säger väl i princip att medelmåttiga hantverkare är vanligare än duktiga. Jag har försökt konvertera den så att den tillför något med Svavelvinterreglerna, men är inte säker på att jag lyckats. Tillför den något?
Det här med gnidiga säljare som gör påslag på priset utan att prisnivån påverkas. Principen som jag har föreslagit tror jag funkar: upprepade slag med (1T6 × 50) + 100 bör ge 250 % i snitt = man måste slå för livsstil ca 2 ggr/mån i stället för 1, om man inte neutraliserar njuggheten med Köpslå.
Jag tycker inte att marjurernas avoghet ska tas bort helt. Man kan förstås ta bort det regelmässiga och låta det vara enbart fluff, men då biter det inte lika mycket och jag TROR att mitt förslag är tillräckligt okomplicerat för att funka i spel. Men ni som har bättre koll på reglerna får gärna kommentera.

Tabellen med gäster på Junker Hildurs en vanlig kväll:
Jag tycker att man kan ge berättaren möjlighet att slå eller välja i slumptabeller, men i det här fallet när tabellen inte är linjär känns de konverterade slagen klumpiga. Jag lutar åt att återställa procentsatserna, som en riktlinje till berättaren, utan T100 (dvs 50% ska utläsas som "där varannan kväll i snitt"). Men då kanske detta bör förtydligas. Åsikter?
Robur Rödvad och hans artistgrupp saknas i tabellen, liksom mäster Kyrias om han ska vara med.
Rent allmänt har jag översatt T100 till närmaste slag med en vanlig tärning, så att 40 % har blivit 1-2 (egentligen 33 %) etc. De exakta procentsatserna känns inte så noga i de flesta fall.

SLP-avsnittet: Jag har som sagt uppdaterat beskrivningarna av Robur, Gistaki och Didra, men just nu är det nog ett mellanting mellan romanerna och gamla spelen som står där. Är det något som är direkt galet? Gistakis karaktär till exempel?

Didra tycker jag absolut bör läggas till här. Hon är en del av Roburs artistgrupp i nya Trakorien. Men Kyrias kanske ska bort.

Mogerland ska nog inte beskrivas just här i slutänden, utan snarare i ett avsnitt om möjliga spelarkaraktärer. Men han kanske kan få stå här så länge tills planerna har klarnat, så blir det lättare att jämföra honom med Abenazer.
Just nu rekommenderas berättaren att välja antingen Mogerland eller Abenazer. Det är tre som har "röstat" – jag, Brior och Maekolv – och de senare föredrog antingen/eller. Jag surar men fogar mig. ;)
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 01:46

Jag tror inte att ni ska vara så rädda för inkonsekvens.
Jag tror, men nu tänker jag bara högt, att du har en annan rörelsefrihet där, du som sätter normen. Vi kan skriva t.ex. Gistacki eller Gistaki om vartannat och åberopa (frånvaron av) trakorisk skrivstandard, men eftersom vi inte kan skriva som trakorier finns risken att det mest ser ut som slarvig redigering.

Man kan göra medvetna avsteg från en norm men det är svårt om det inte först finns en norm.

Sedan känns det onödigt om jag till exempel skulle ändra, säg spöket Camocar till spöket Caraoke, mer därför att det bryter mot principen "inga onödiga ändringar" än därför att det blir inkonsekvent.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 08:46

Jag tror inte att ni ska vara så rädda för inkonsekvens.
Jag tror, men nu tänker jag bara högt, att du har en annan rörelsefrihet där, du som sätter normen. Vi kan skriva t.ex. Gistacki eller Gistaki om vartannat och åberopa (frånvaron av) trakorisk skrivstandard, men eftersom vi inte kan skriva som trakorier finns risken att det mest ser ut som slarvig redigering.
Aha, jag missförstod dig nog. Jag menade att man inte behöver vara helt konsekvent med namnsättningen som sådan, men det ska förstås vara konsekvent stavning på samma namn såvida inte felskrivningen har något syfte, typ 'lugal Plaas'.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 10:47

Tycker också att det vore himla synd om Maekolv lämnade projektet. Och jag håller med om att den bästa kompromissen är att man håller bastexten ganska intakt, men sedan lägger till sidotexter som appendix eller separata dokument som fördjupar settingen på olika sätt. Gärna mer om isdruider eller isjättar. Sådana texter tror jag absolut skulle uppskattas och ge ett mervärde till brukarna!

Har inte hunnit kolla senaste PDF:en, men det låter lovande!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 22 Nov 2012, 20:09

Siffrorna i början hänvisar till en karta. Vågar man hoppas att det blir en karta i den layoutade filen? Annars ska siffrorna bort.
Kan vi inte använda Arhem-kartan från spelet? Eller kanske FL vill knåpa ihop en lite mer detaljerad?
Under "6. Hantverkarkvarteren", tabellen med normala FV i hantverksfärdigheter: den tabellen säger väl i princip att medelmåttiga hantverkare är vanligare än duktiga. Jag har försökt konvertera den så att den tillför något med Svavelvinterreglerna, men är inte säker på att jag lyckats. Tillför den något?
Eventuellt kan man hoppa över den då det redan finns bra regler för hantverk i regelboken.
Det här med gnidiga säljare som gör påslag på priset utan att prisnivån påverkas. Principen som jag har föreslagit tror jag funkar: upprepade slag med (1T6 × 50) + 100 bör ge 250 % i snitt = man måste slå för livsstil ca 2 ggr/mån i stället för 1, om man inte neutraliserar njuggheten med Köpslå.
Jag tycker inte att marjurernas avoghet ska tas bort helt. Man kan förstås ta bort det regelmässiga och låta det vara enbart fluff, men då biter det inte lika mycket och jag TROR att mitt förslag är tillräckligt okomplicerat för att funka i spel. Men ni som har bättre koll på reglerna får gärna kommentera.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Reglerna funkar ju med prisnivåer och rikedomsnivåer. Jag kan dock köpa att livsstil blir svårare att slå på Marjura eftersom allt är dyrt. En nivå ökad SG?[/quote]
Jag tycker att man kan ge berättaren möjlighet att slå eller välja i slumptabeller, men i det här fallet när tabellen inte är linjär känns de konverterade slagen klumpiga. Jag lutar åt att återställa procentsatserna, som en riktlinje till berättaren, utan T100 (dvs 50% ska utläsas som "där varannan kväll i snitt"). Men då kanske detta bör förtydligas. Åsikter?
Jag tycker vi fimpar tärningsslagen helt. Listan är bättre utan, så man kan välja själv. Vill helst inte ha någon procent-variant för det "känns" inte riktigt Svavelvinter.
Didra tycker jag absolut bör läggas till här. Hon är en del av Roburs artistgrupp i nya Trakorien. Men Kyrias kanske ska bort.
Varför skall Kyrias bort? Han bor ju i Arhem i romanen? Eller tänker jag fel nu? Skippar gärna hunden Byrax förövrigt :-)
Mogerland ska nog inte beskrivas just här i slutänden, utan snarare i ett avsnitt om möjliga spelarkaraktärer. Men han kanske kan få stå här så länge tills planerna har klarnat, så blir det lättare att jämföra honom med Abenazer. Just nu rekommenderas berättaren att välja antingen Mogerland eller Abenazer. Det är tre som har "röstat" – jag, Brior och Maekolv – och de senare föredrog antingen/eller. Jag surar men fogar mig. ;)
Jag ser helst att båda kommer med, men jag ser helst Mogerland som en möjlig färdigskapad rollperson.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests