Maekolv

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 20 Nov 2012, 11:33

Kanske kan man hålla Abenazer / Mogerland lite öppet, ungefär som lönnmördaren Tobik? Som spelledare kan man välja att antingen ha den frome Abenazer (som kan styrka upp en klen spelgrupp) eller den lite mer avancerade Mogerland med kopplingar till Den högste viskaren? Samma karaktär, men två olika namn beroende på vilken aspekt av karaktären man väljer att använda i sitt spel.

Men det kanske blir för komplicerat?

Brior

Tue 20 Nov 2012, 11:37

Kanske kan man hålla Abenazer / Mogerland lite öppet, ungefär som lönnmördaren Tobik? Som spelledare kan man välja att antingen ha den frome Abenazer (som kan styrka upp en klen spelgrupp) eller den lite mer avancerade Mogerland med kopplingar till Den högste viskaren? Samma karaktär, men två olika namn beroende på vilken aspekt av karaktären man väljer att använda i sitt spel.

Jag röstar för den här öppna lösningen. Vad gäller komplexiteten så föreställer jag mig att det främst är gamla rävar som kommer att intressera sig för nyversionen och de klarar nog sådant.

Maekolv

Tue 20 Nov 2012, 11:40

Abenazer: Skulle det vara möjligt att markera vilka texter som ännu inte har redigerats alls? Typ göra all text kursiv, färgad eller med tonad bakgrund så länge den är helt eller nästan helt oredigerad eller ofixad?

På så sätt skulle det vara lättare för exempelvis mig att se var jag kan lägga näsan i blöt och göra en insats.

Är lite sugen på att ta tag i Kmordahelgedomen-kapitlet... eventuellt. :roll:

Abenazer

Tue 20 Nov 2012, 11:41

Jag röstar för den här öppna lösningen. Vad gäller komplexiteten så föreställer jag mig att det främst är gamla rävar som kommer att intressera sig för nyversionen och de klarar nog sådant.
Man kan ju skriva ut att Abenazer i spelet utvecklades till Mogerland i romanen. Om spelgruppen tycker att de blir för lika så stryker man bara en, eller gör om en av dem så att de inte längre är fullt så lika.

Jag tolkar det som att den öppna lösningen är att ha antingen den ena eller den andra.
Last edited by Abenazer on Tue 20 Nov 2012, 11:48, edited 2 times in total.

Abenazer

Tue 20 Nov 2012, 11:43

Abenazer: Skulle det vara möjligt att markera vilka texter som ännu inte har redigerats alls? Typ göra all text kursiv, färgad eller med tonad bakgrund så länge den är helt eller nästan helt oredigerad eller ofixad?

På så sätt skulle det vara lättare för exempelvis mig att se var jag kan lägga näsan i blöt och göra en insats.

Är lite sugen på att ta tag i Kmordahelgedomen-kapitlet... eventuellt. :roll:
Inte på ett enkelt sätt. Jag har inte märkt upp innehållsliga ändringar så att de skiljer sig från OCR-fix och mekaniskt blir det svårt att hålla isär dem. Men behövs det verkligen? Ta ett avsnitt (inklusive avsnitt som har redigerats av mig) och redigera det!

Edit: Om det var otydligt kan jag alltså enkelt ta fram versionsskillnader. Men det är ganska få ställen där jag inte har fixat OCR-fel av olika slag. Så allting blir "redigerat" om jag inte sitter och filtrerar för hand och det har jag inte tid med.
Last edited by Abenazer on Tue 20 Nov 2012, 13:04, edited 1 time in total.

Maekolv

Tue 20 Nov 2012, 12:00

Kanske såhär?

Abenazer – 39 år, munk

ALLMÄNT: Munken Abenazer är en världsresenär som vandrar omkring för att lära känna människornas rätta förhållande till omvärlden. Från sin munkorden bortom Solunas öknar har han följt meridianernas musik mot fjärran norden och har nu kommit till Marjura. Hans uppdrag är att iakta och förstå, inte att agera. Han blir alltid respekterad dit han kommer, men reser i tysthet under enkla former.

UTSEENDE: Den kala hjässan och det väderbitna ansiktet vittnar om djup och vishet. Han utstrålar en faderlig trygghet och onåbarhet. Abenazer rör sig smidigt och ändamålsenligt, utan att ta stöd på vandringsstaven. Han klär sig i enkla, men rejäla och rena, grå yllekläder.

KARAKTÄR: Abenazers ideal är att iaktta utan att verka. Han vill låta världen drabba honom utan medveten
styrning, och fattar därför bara spontana beslut grundade på intuition. Faller det honom in följer han med karaktärerna för att studera deras beteende och försvarar gruppen om den råkar i fara, men tar inga egna initiativ och vill inte ha del i några materiella belöningar. Han är en god iakttagare med intuitiv förståelse av sammanhang.

Abenazer bemöter alla han träffar med vänlighet, men talar ofta kryptiskt. Han är vida berest och talar
de flesta av Timatias språk (Bildning 4).

BERÄTTARSTOFF: Abenazer bär inga pengar, men får lätt kredit eller betalar med en berättande sång.
Munken kan kastas in som förstärkning om karaktärerna ligger illa till. Han tycker om att väga upp styrkeförhållanden så att utgången är oviss.

Mogerland – 39 år, munk

ALLMÄNT: Mogerland är en variant av munken Abenazer, som Berättaren kan använda i sin kampanj. I den här reinkarnationen är munken en klon av trollkarlen Shagul, utsänd från Traxilmes koloritöknar för att söka sitt öde i fjärran norden. Hans uppdrag är att vandra över världen och iakta, utan att verka. Meningen är att han ska vandra i världen, utan att dra skapargudarnas ögon till sig. Hans erfarenheter ska sedan fogas samman med de övriga klonerna.

UTSEENDE: Mogerland ser ut precis som Abenazer.

KARAKTÄR: Mogerland uppför sig precis som Abenazer.

BERÄTTARSTOFF: Mogerland känner inte till något om trollkarlen Shagul och är helt omedveten om att han är en klon. Han kommer först vid en konfrontation med trollkarlen att inse sanningen om sitt öde. Då kan han välja att sälla sig till sina klonbröder, vandra bort ensam i världen eller att avsluta sitt eländiga liv.

Berättaren kan även välja att använda både Abenazer och Mogerland i sin kampanj. Skulle de två munkarna stöta ihop på Marjura kommer Abenazer att reflektera över att något känns fel med hans ordernsbroder, men bemöta honom faderligt.

Maekolv

Tue 20 Nov 2012, 12:01

"Inte på ett enkelt sätt. Jag har inte märkt upp innehållsliga ändringar så att de skiljer sig från OCR-fix och mekaniskt blir det svårt att hålla isär dem. Men behövs det verkligen? Ta ett avsnitt (inklusive avsnitt som har redigerats av mig) och redigera det!"

Mmm.. då kör vi på det! :D

Maekolv

Tue 20 Nov 2012, 12:03

Är verkligen Abenazer / Mogerland bara 39 år gammal?
Jag hade snarare gissat på 70 år...?

Brior

Tue 20 Nov 2012, 12:27

Är verkligen Abenazer / Mogerland bara 39 år gammal?
Jag hade snarare gissat på 70 år...?
Mogerland gör väl intryck av att vara 39 år och tror sig vara det även om han egentligen är 70. Hur beräknas åldern på någon som klonats vuxen för övrigt?

Maekolv

Tue 20 Nov 2012, 12:32

Brior: Hur gammal ser Shagul ut att vara? Borde inte Mogerland se lika gammal ut? Fast han kanske blev avknoppad och började växa när Shagul var yngre och att han därför inte hunnit bli lika gammal rent visuellt? Å andra sidan, badkaret i början av Slaktare små vittnar om att klonerna skapas i samma ålder som sitt original.

Det är inte lätt, det här med att äga sitt namn, dödlighets ände och allt det där. Det kan nog den gode Grafficanus hålla med mig om.