Chrystiof
Site Admin

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 19 Nov 2012, 10:39

Eh, nu tror jag att du misstolkar vad jag skrev...

Jag trodde att du frågade om det fanns någon annan pågående PDF än din.
OK, då förstår jag hur du menade.

Som jag har sagt från första början tar den över, som känner för det – i och med att min PDF inte är låst på något sätt så är det ju bara att hämta materialet från den.

Och, som sagt, om Fria ligan tror sig ha användning för min INDD-fil kan ni få den sedan. Eller en RTF-export.
Ok. RTF är nog bäst. Jag sitter på 5.5. Jag avvaktar lite till ni har en färdig text. Detta är alltså om ni vill ha produkten layoutad i den "officiella Svavelvintermallen" (alltså som PDF:erna som ligger under FL:s ladda ner sektion). I sådant fall kan jag kolla om vi kan använda de ursprungliga bilderna också.
Fria Ligan

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 10:41

Brior: Känner igen det från Svavelvinterreglerna sidan 67. :)

Bara för att ha alla fakta på bordet: i gamla spelet står alltså att Hildur har 3 gm, 18 sm, 29 km i börsen.

Henke konverterade detta utifrån riktlinjen att mynten är ungefär 10 ggr fler i DoD-reglerna än i nya Svavelvinterreglerna.

Mitt argument är att det som funkar bra för guld och silver inte funkar lika bra för koppar. 3 kopparmynt är knappt ens en fis i multiversum, i båda regelsystemen. Så mitt förslag är att man behåller just kopparn rakt av, eller åtminstone inte delar med samma nämnare.

Som en extra komplikation i just det här fallet kom jag och Henke fram till (utifrån det du skrev!) att Hildur nog inte går omkring med guld i växelkassan, så vi växlar det till silver.

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 10:42

Detta är alltså om ni vill ha produkten layoutad i den "officiella Svavelvintermallen" (alltså som PDF:erna som ligger under FL:s ladda ner sektion).
Det tror jag definitivt att vi alla vill. :) Vi fixar färdigt texten först bara!

Tomas
Site Admin

Mon 19 Nov 2012, 11:22

hur mycket jag än älskar den ursprungliga äventyrsmodulen Svavelvinter så känns det bara galet att göra något annat än att helt anpassa texterna från den gamla modulen till det nya spelet. Inkludera skuggspelet redan i första stroferna, exkludera de onödiga och knapphändiga beskrivningarna av Trakorien, skriv bifigurerna på samma sätt som i Arhems sista dagar
Visst, jag håller med i princip – det bästa vore ju om de gamla modulerna skrevs om från grunden för det nya spelet: skuggspel, mer karaktärsdriv, bifigurer med mål och erfarenheter ... Men jag vet inte om de resurserna finns, riktigt? Det jag försöker göra är i alla fall att sammanställa informationen från den här tråden och från romanen och regelboken, och uppdatera mer än skriva nytt. Det får nog räcka för mig. Men det finns ju inget som hindrar att någon baxar modulen ända dit!
Snabb kommentar:

Håller med om att arbetsinsatsen nog bör hållas på en rimlig nivå - det handlar väl mer om att uppdatera texten med det nya än att skriva om den.

Skuggspel är dock enkelt att lägga till, det består ju bara av 4-5 skuggmakter + en karta. Det kan man lägga in som ett avsnitt i början i texten, eller i ett appendix sist om man vill.

Bifigurerna bör väl få stats till det nya spelet, men det räcker med de fyra bloden och ett par förmågor, möjligtvis ett mål (erfarenheter är det bara karaktärer som har).
Fria Ligan

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 11:53

Japp, lägger in skuggmaktstext härifrån tråden så fort jag hinner (dvs inte på arbetstid).

Tomas
Site Admin

Mon 19 Nov 2012, 11:54

Härligt!

Kul att se ett sådant drag i det här projektet. :)
Fria Ligan

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 14:00

Ofta knipsas mynt i tolftedelar som betalmedel, eller så används metalltråd där värdet motsvarar vikten i förhållande till mynt.
OK, efter att ha läst om detta verkar det ju enklast att behålla antalet mynt i fluff, t.ex. hur stinn börs Hildur har, men att konvertera silvermynt (EDD) till "silvertolfter".

Bara som en snabbkoll dock: Menar du att man även knipsar marackel (en tolftedels marackel låter som mindre än ett ruttet lingon)? Och guld?

Maekolv

Mon 19 Nov 2012, 14:29

"Maekolv, jag tror inte att Ligan har för avsikt att använda de gamla fonterna."
Jo, jag förstår det nu. Hur som helst, sjukt bra jobbat. Jag är imponerad!

"Visst, jag håller med i princip – det bästa vore ju om de gamla modulerna skrevs om från grunden för det nya spelet [...] Men jag vet inte om de resurserna finns, riktigt?"
Jag förstår precis hur du menar. Kanske spillde jag över lite i min entusiasm över det här fantastiska projektet? Min syfte var bara att visa deltagande och att uttrycka en bubblande glädje och förhoppning över det fantastiska resultatet. Jag lidet själv av undermålig tillgång på tid, men skulle gärna bidra så mycket jag kan.

För att ta ett exempel på "anpassning" kontra "nyskapande" i överförandet --> jag anser att det är viktigare att mynten i Hildurs växelkassa stämmer med känslan och stilen i rollspelet Svavelvinter än att det stämmer med den gamla rollspelsmodulen (om än med omräkningsfaktor). Samma sak med karaktärsdata eller vad du nu vill. I värsta fall får man höfta till med något som känns bra. :)

Maekolv

Mon 19 Nov 2012, 14:43

En annan fundering:

Slumptabeller... är inte det lite DoD anno 1988? Gör de sig inte bättre som punktlistor över händelser som Berättaren kan ta till om det blir stiltje i spelet? Att välja och vraka fritt, för bästa möjliga dramatik. Visserligen är det enkelt för den fantasilöse att ta till tärningarna och en punktlista har ingen fördel mot en sifferlista, förutom möjligen det estetiska... så, vad är era tankar?

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 15:13

jag anser att det är viktigare att mynten i Hildurs växelkassa stämmer med känslan och stilen i rollspelet Svavelvinter än att det stämmer med den gamla rollspelsmodulen (om än med omräkningsfaktor). Samma sak med karaktärsdata eller vad du nu vill. I värsta fall får man höfta till med något som känns bra. :)
Jo. Det är synd att det inte finns så mycket material till rollspelet Svavelvinter att det är tydligt vad känslan är i alla detaljer. Vi vill ju att det ska bli bra, även om man får grotta ner sig i detaljer så att det tangerar det löjligas gräns. Särskilt så här i början. Det handlar ju inte så mycket om just Hildurs växelkassa som att ta fram riktlinjer för konverteringen överlag. De gamla modulerna kryllar av detaljer som ofta säger något om personen.

Höfta kan ju vem som helst göra utifrån grundtexten. :)