Abenazer

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 18 Nov 2012, 23:27

Eh, nu tror jag att du misstolkar vad jag skrev...

Jag trodde att du frågade om det fanns någon annan pågående PDF än din.
OK, då förstår jag hur du menade.

Som jag har sagt från första början tar den över, som känner för det – i och med att min PDF inte är låst på något sätt så är det ju bara att hämta materialet från den.

Och, som sagt, om Fria ligan tror sig ha användning för min INDD-fil kan ni få den sedan. Eller en RTF-export.

Abenazer

Sun 18 Nov 2012, 23:29

Lysande!
Tack!
Sluta för all del inte att lägga dig i! :) (Men jag vet hur det är att bara inte ha tid.)

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 23:33

Nä, jag lär inte kunna hålla mig helt borta... :)
Ska kika på det där med speldatan.
Fria Ligan

Maekolv

Sun 18 Nov 2012, 23:58

Abenazer: Lysande ändringar! Tycker det låter rimligt och logiskt allt det du skriver.

Henke
Topic Author

Mon 19 Nov 2012, 06:42

Så när jag har slagit samman uppgifterna har jag tagit regelbokens i första hand, kompletterat med Henkes och ibland justerat Henkes nivåer nedåt så att det inte ska bli onödigt inkonsekvent. Verkar det rimligt? Vad tycker i synnherhet Henke?
Har inga som helst synpunkter på dessa förändringar utan tycker det känns jättebra. Som jag tror jag skrev tidigare så är den speldata som jag bidragit med från vår egen testkampanj som skrevs 1,5-2 år innan Svavelvinter släpptes i sin slutliga form. Dels betyder det att FL och jag aldrig synkat speldata eftersom jag inte var med i konstruktionen av ASD, men det betyder också att förmågorna såg lite annorlunda ut och att det i detta tidiga skede inte fanns några expertiser.
Här håller jag inte med Henke, som har konverterat gm/sm/km enligt samma skala (tror jag).
Håller nog med dig även här. Det är kul att peta i pengarna ur ett beskrivande perspektiv. Speldata-mässigt så behövs det dock fortfarande en rikedomsnivå så länge det handlar om en person så man vet ungefär hur köpstark personen är. När det gäller upphittade pengar så tycker jag man skall göra på samma sätt, men här notera nivån av klumpsumma så siffran går att överföra i speltermer.

Tycker det känns bra att ändra Hildurs guldtrakiner till silver. Man skall också ha i bakhuvudet att mynten i DoD är ungefär 10 ggr fler än i Svavelvinter. Med andra ord: Om Hildur har 1 guld, 2 silver och 3 koppar så skulle det betyda 1 decaur och 2 marackel".
Vad tycker ni om slumptabellen som den är nu, konverterad nästan rakt av till 11-66 från 1T20? Funkar det? Eller blir det mest otympligt?
Jättebra!

Därför skrev jag till ett stycke om hur höjningar inom en och samma prisnivå kan påverka omkostnaderna på sikt. Kom gärna med synpunkter här.
Ligger detta med i pdf:en numera? Kikar gärna på det men precis som du skriver så är det lite problematiskt att allt blir tio ggr så dyrt eller oförändrat. Annars kanske man kan låta marjurerna endast utöva byteshandel eftersom de förkastar kolonialmakten och deras mynt? :-)
Det finns några fler regelkonverteringar i texten. Jag har t.ex. anpassat smideskvaliteterna till reglerna för artefakter och försökt konvertera de bergtagnas förmågor regelmässigt. Läs och kommentera.

Utöver det har jag ibland uppdaterat texten i kapitel 3 med detaljer från romanen.
Härligt! Skall kika!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke
Topic Author

Mon 19 Nov 2012, 07:12

Skapat om inledningen på posten så det är enkelt att hitta PDF-filen nu som dessutom är klickbar. Något mer som bör stå i inledningen av posten? Vilka som jobbar i projektet? Att projektet går under creative commons? Har Brior något som han känner bör stå med där?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 09:33

Tycker det känns bra att ändra Hildurs guldtrakiner till silver. Man skall också ha i bakhuvudet att mynten i DoD är ungefär 10 ggr fler än i Svavelvinter. Med andra ord: Om Hildur har 1 guld, 2 silver och 3 koppar så skulle det betyda 1 decaur och 2 marackel".
Vet inte om jag missar nåt men mitt förslag är hursom att man inte skalar koppar på samma sätt som guld och silver. Därför att 29 koppar skulle bli 3 marackel, och 3 marackel är mest bara skräp i båda regelsystemen. Blir det för mycket om man låter 29 koppar (DoD) vara 29 marackel (Sv)?
Därför skrev jag till ett stycke om hur höjningar inom en och samma prisnivå kan påverka omkostnaderna på sikt. Kom gärna med synpunkter här.
Ligger detta med i pdf:en numera? Kikar gärna på det men precis som du skriver så är det lite problematiskt att allt blir tio ggr så dyrt eller oförändrat.
Japp, under tabellen med det som var FV-värden för hantverkare, i kapitlet Arhem. Jag skrev till att det även gäller försäljare, inte bara hantverkare, och tänkte att det kunde få ligga kvar där så länge.

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 09:37

Känns som om jag behöver förtydliga en sak:
låt layouten följa Fria ligans stil. ... låt fonterna från det gamla spelet gå igen i spelrelaterat material eller kartor eller liknande.

Maekolv, jag tror inte att Ligan har för avsikt att använda de gamla fonterna. Om du syftar på min PDF: Det jag har gjort är att konvertera texten och städa resultatet. (Dvs, jag rättar till dels feltolkade tecken – som att det länge stod Silicon Rumperlak på ett ställe – och dels feltolkad struktur. Så ett led i att "städa" är att se till att tabeller är riktiga tabeller etc.) När det jobbet väl är gjort kan man ställa in layouten lite som man vill sen. Återkommande rubriker till exempel ("ÖVRIGT", "SKATTER" etc) är inget som jag sitter och formaterar upp för hand utan jag har lagt in ett kapslat format för fetstilen bara. Det hjälper mig att se var styckebrytningarna har blivit fel också. Så: en mallsida med ungefär rätt spaltbredd; en koll på nätet vilka typsnitt som användes i de gamla modulerna, och en ändring i formatmallarna; alternerande fills i tabellformatet -- vad kan det vara: en halvtimmes jobb kanske? Och mer krut än så tänker inte jag lägga på layouten. Men det betyder ju inte att det ska se ut så i slutänden.

Det jag däremot gärna är med och filar på är detaljerna i texten – kopparmynt hit, ankbröder dit. Regelkonverteringar. Små ändringar och tillägg så att den gamla texten funkar med romanerna. Vilket leder till en annan sak du skrev:
hur mycket jag än älskar den ursprungliga äventyrsmodulen Svavelvinter så känns det bara galet att göra något annat än att helt anpassa texterna från den gamla modulen till det nya spelet. Inkludera skuggspelet redan i första stroferna, exkludera de onödiga och knapphändiga beskrivningarna av Trakorien, skriv bifigurerna på samma sätt som i Arhems sista dagar
Visst, jag håller med i princip – det bästa vore ju om de gamla modulerna skrevs om från grunden för det nya spelet: skuggspel, mer karaktärsdriv, bifigurer med mål och erfarenheter ... Men jag vet inte om de resurserna finns, riktigt? Det jag försöker göra är i alla fall att sammanställa informationen från den här tråden och från romanen och regelboken, och uppdatera mer än skriva nytt. Det får nog räcka för mig. Men det finns ju inget som hindrar att någon baxar modulen ända dit!

Abenazer

Mon 19 Nov 2012, 09:43

Nästa gång jag uppdaterar lägger jag till ett stycke i inledningen, nåt i stil med att det här äventyret skrevs för klassisk stil + en hänvisning till ett tillagt kapitel om skuggmakterna (det som Henke skrivit ovan).

Brior

Mon 19 Nov 2012, 10:28

Jag vet inte om detta kan vara till nytta. Skrev det till spelet någon gång:

Mynt
Trakiner – trakoriska guldmynt
Decaurer - silvermynt
Marackel – kopparmynt

Ofta knipsas mynt i tolftedelar som betalmedel, eller så används metalltråd där värdet motsvarar vikten i förhållande till mynt. Någon fast växelkurs finns inte mellan mynten utan varor prissättes i endera metallen. Ofta utväxlas mynt, tjänster och varor i samma transaktion efter förhandling.

Marackel används typiskt för: Vardagsvaror och -tjänster, avlöna enkelt folk (varav bara en liten del ges som mynt över huvud taget)
Silver används typiskt för: ”kapitalvaror” - djur, slavar, mindre byggnader, vapen, tillverkade föremål, finare tyger eller varor menade för välbeställda, betala sold eller avlöna tjänstemän, finansiella transaktioner, partihandel
Guld används egentligen bara för finansiella ändamål och utbyts mellan adelsmän, stater, handelshus, förmögna krämare och större affärsuppgörelser eller för att betala större byggnader, större skepp eller anläggningar. Man betalar aldrig med guldmynt på en marknad och skulle någon fattig ertappas med guldmynt är risken stor att han tas för tjuv. Resande handelsmän kan medföra guldtråd eller ädelstenar som kapital.