Maekolv

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 18 Nov 2012, 21:34

Henke: Min tanke har aldrig varit antingen eller, utan båda. Det ena utesluter inte det andra.

Abenazer

Sun 18 Nov 2012, 22:21

Om någon kan ta på sig att sammanställa informationen från den här tråden i ett textdokument (word) så kan jag vid tillfälle (när tid ges) sätta layout på det hela. På så sätt kan vi kanske ha en PDF som ständigt är under utveckling.
Det finns en PDF som ständigt är under utveckling, eller?

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 22:27

Henke: Min tanke har aldrig varit antingen eller, utan båda. Det ena utesluter inte det andra.
Ja, det där kan vi klura på ett tag. Hursom har ju Henke ringat in de viktigaste skuggmakterna (och satt stats på dem) så den kanske viktigaste delen är redan klar. :)
Fria Ligan

Abenazer

Sun 18 Nov 2012, 22:27

i både text och PDF. antar jag?
Den ligger i InDesign CS6 så jag kan enkelt exportera en RTF. Eller varför inte skicka över hela INDD-filen när det börjar bli dags för det. Så slipper ni göra om till tabeller och applicera styckeformat en gång till.
det har helt klart nostalgivärde att behålla den gamla stilen.
Precis. Den tillfälliga layouten behövde se ut på något sätt, så varför inte ta vara på nostalgivärdet?
Fast själv skulle jag helst se det hela slutlayoutat i samma stil som moduler till det nya spelet, men finns det olika åsikter om det?
Som jag skrev i ett tidigt inlägg ovan: när texten börjar bli klar vore det ju kul med Frialigan-stuk på layouten. Innan texten är klar tycker jag inte att layouten behöver göras mer färdig, bättre att fokusera på innehållet. Bara min åsikt.
Last edited by Abenazer on Sun 18 Nov 2012, 22:32, edited 1 time in total.

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 22:30

Om någon kan ta på sig att sammanställa informationen från den här tråden i ett textdokument (word) så kan jag vid tillfälle (när tid ges) sätta layout på det hela. På så sätt kan vi kanske ha en PDF som ständigt är under utveckling.
Njae, det finns ingen nu - utom din! - antar att Christian tänker sig skapa en PDF framöver. Men det är ju ingen brådska, är väl bäst att bearbeta texten någorlunda klart innan vi ger oss på layout.
Fria Ligan

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 22:31

det har helt klart nostalgivärde att behålla den gamla stilen.
Precis. Den tillfälliga layouten behövde se ut på något sätt, så varför inte ta vara på nostalgivärdet?
Fast själv skulle jag helst se det hela slutlayoutat i samma stil som moduler till det nya spelet, men finns det olika åsikter om det?
Som jag skrev i ett tidigt inlägg ovan: när texten börjar bli klar vore det ju kul med Frialigan-stuk på layouten. Innan texten är klar tycker jag inte att layouten behöver göras mer färdig, bättre att fokusera på innehållet. Bara min åsikt.
Håller med - om inte annat för att vi behöver Christians talanger till andra saker också. :)
Fria Ligan

Abenazer

Sun 18 Nov 2012, 22:37

Njae, det finns ingen nu - utom din!
Vad ska det betyda?

Den PDF som jag har gjort är under ständig utveckling. Har uppdaterat den ett antal gånger de senaste dagarna, även om jag inte utannonserar varje liten ändring här.
Last edited by Abenazer on Sun 18 Nov 2012, 23:56, edited 1 time in total.

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 23:06

Eh, nu tror jag att du misstolkar vad jag skrev...

Jag trodde att du frågade om det fanns någon annan pågående PDF än din. Det var det jag svarade på. Att din utmärkta PDF finns vet vi ju alla. (Möjligen hade Christian missat det :) )

Nu ska jag sluta lägga mig i det här projektet ett tag. Det drivs bäst av er utanför Ligan, och gudarna ska veta att vi har nog att stå i ändå. Lycka till!
Fria Ligan

Abenazer

Sun 18 Nov 2012, 23:14

Jag har filat vidare på kapitel 3, Arhem, i min PDF. Kika gärna ni som bidrar till texten och kom med synpunkter, för det blir en del regeltekniskt som ni mycket gärna får ha synpunkter på!

Jag har börjat lägga in speldata. I första hand har jag använt det som står i regelboken, kapitlet "Arhems sista dagar". Jag har kompletterat med Henkes uppgifter, eller med egna i sista hand (t.ex. för Osora).

Henkes speldata och regelbokens stämmer inte alltid överens. T.ex. har Hildur värdena "Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2; Svärdskonst 3, Brottning 2, Befäl 2, Jaktmästare 2" i regelboken, medan Henkes värden ovan är "Sten 3, Eld 2, Vind 2, Vatten 1; Läkekonst 3, Jaktmästare 4, Befälskap 3, Svärdskonst 5, Mästerskytte 4, Bansikan 1". Jag tycker mig märka en tendens att förmågorna i regelboken ibland har lägre nivå än Henkes. Så när jag har slagit samman uppgifterna har jag tagit regelbokens i första hand, kompletterat med Henkes och ibland justerat Henkes nivåer nedåt så att det inte ska bli onödigt inkonsekvent. Verkar det rimligt? Vad tycker i synnherhet Henke? Just nu står det alltså så här för Hildur i min PDF: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2; Svärdskonst 3, Brottning 2, Befäl 2, Jaktmästare 2, Läkekonst 2, Prickskytte 3, Bansikan 1.

Pengar: Eftersom spelsystemen är så olika (makronivå i Svavelvinterreglerna, mikronivå i DoD) blir det en avvägning. Ofta har jag angett en abstrakt "summa" enligt regelboken. Men när det gäller t.ex. hur mycket pengar Hildur har i börsen är det mer fråga om stämningsskapande beskrivning, tycker jag. Här håller jag inte med Henke, som har konverterat gm/sm/km enligt samma skala (tror jag). Kopparmynt i DoD och marackel i Svavelvinterreglerna är nog ungefär lika värdelösa, så jag tror att man kan behålla de summorna rakt av. Hildur går nog t.ex. i princip omkring med dagskassan när han är på värdshuset. Jag tror att han gör ganska goda affärer, och han kanske behöver växla ibland. Så han bör snarare ha 29 marackel i börsen än 3 – tycker jag. Utifrån beskrivningen av hur de olika myntslagen används i regelboken tror jag också att han inte har någon användning för guldtrakiner i det dagliga krögandet. Så jag växlade guldtrakinen, kan man säga, till silverdecaurer. Jag har alltså ändrat Henkes "1 guld, 2 silver och 3 koppar" till 12 sd, 29 km. Det är mest köpmän som Moggers, och kanske Malek Mangus (för mutor), som har gtr i börsen, tänker jag mig. Åsikter?

Vad tycker ni om slumptabellen som den är nu, konverterad nästan rakt av till 11-66 från 1T20? Funkar det? Eller blir det mest otympligt?

Tabellen med hantverkarnas FV har jag försökt räkna om till något som både är spelbart och behåller detaljrikedomen. Det står ju i gamla spelet att hantverkarna (av ren oginhet) säljer för 150 % av normalpriset. Ändrar man det till +1 prisnivå blir det plötsligt tio gånger så dyrt. Låter man å andra sidan prisnivån ligga still försvinner skillnaden mellan 100 % och 150 % helt. Därför skrev jag till ett stycke om hur höjningar inom en och samma prisnivå kan påverka omkostnaderna på sikt. Kom gärna med synpunkter här.

För transport med fiskebåt, däremot, drog jag till med höjd prisnivå rakt av. Varför inte skörta upp trakorierna ordentligt.

Det finns några fler regelkonverteringar i texten. Jag har t.ex. anpassat smideskvaliteterna till reglerna för artefakter och försökt konvertera de bergtagnas förmågor regelmässigt. Läs och kommentera.

Utöver det har jag ibland uppdaterat texten i kapitel 3 med detaljer från romanen.

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 23:25

Lysande!
Fria Ligan