Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

På äventyr längs den döda floden

Sun 17 Mar 2019, 11:31

Vaknade idag med ett frö till ett äventyr i skallen. En slags road movie eller "a day in the life of..." som kretsar kring hur man i Tricilve skaffar undan liken efter de som saknar anhöriga eller egna medel för en begravning, nämligen att sänkas ned i djuphavsgraven ute i Krusanderviken.

Karaktärerna seglar sin likpråm genom huvudstadens vattenvägar med start innan soluppgången. Någon form av intrig inleds redan här och följer sedan resan under resten av resan. Möten och händelser följer längs vägen som innebär utmaningar för besättningen. Taktiska och moraliska val följer liksom deras konsekvenser. Såsom huruvida man ens söker sig ut till havs eller om man dumpar lasten bortom Okruzande och återvänder hemåt. Kanske hinner man lasta smuggelgods inför hemresan? Och så vidare.

Ett infall av inspiration utan några detaljer således. Trakorien lever alltjämt i medvetandet trots att spelandet fått läggas på hyllan, för den här gången.

Finns det intresse för att utveckla fröet här?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: På äventyr längs den döda floden

Sun 17 Mar 2019, 20:58

Min spontana tanke är att de döda skulle resa sig och hämnas, men det faller med hela uppbyggnaden av landakenning :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: På äventyr längs den döda floden

Wed 20 Mar 2019, 18:50

Jag tror bestämt att äventyret skulle behöva en övernaturlig aspekt, med fördel kopplat till det makabra temat. Exempelvis passerar Likfärjan den mystiska Allguda holme, där jag föreställer mig att det finns kapell eller altare till alla kända gudars ära. Därmed också dödsgudinnan, vid vars altare besättningen måhända förväntas offra på vägen. Men vilka konsekvenser får det om man, av någon anledning, inte utfört riterna? Alternativt möter man en kåpförsedd figur på hemvägen om man inte utfört sin plikt till fullo. En figur som möjligen kan vara Ereshkigals gemål Nergal eller kanske Dödsängeln själv?
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: På äventyr längs den döda floden

Wed 24 Apr 2019, 13:24

Vem betalar för att liken forslas bort och... och om det är betalt per lik så blir det givetvis gynnsamt att inte vara så pjåkig med om liken är riktigt döda än. Kastyke och allt det där, ni vet. Kanske en slags omvänd Monte Cristo där ett förmodat "lik" återvänder för hämnd?
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: På äventyr längs den döda floden

Sun 05 May 2019, 19:26

Jag har utgått ifrån att Likfärjan har ett lukrativt kontrakt med staden där man skaffar undan kvarlevorna av de obemedlade. Som du säger så torde ersättning utgå per kolli, men därmed torde staden också ha en inspektör som räknar dem och antagligen tar emot mutor för att se mellan fingrarna på det förmodade fusket. Har man rätt kontakter på Döda gatan lär Likfärjan vara det smidigaste sättet att skaffa undan nästan vad som helst i Tricilve. Så länge färjkarlarna faktiskt sköter sin syssla och inte dumpar sådant som hör hemma i djupgraven i Okruzandes hamn istället...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests