Saphynsk Skymning
Vår spelgrupp spelar en karaktärsdriven kampanj med skuggspel baserat på knektar och kondottiärer. Vi har totalt spelat fyra möten och jag kommer skriva ner dem när jag får tid över.
Kommentarer är väldigt välkomna!
Spelmöte ett: Inget att tappa ansiktet över
Spelargruppens karaktärer är:
Dante da Volma, en aspirerande skulptör
(Skuggbefallning: Döda överste da Massori, Marinos farbror i flottan)
Jussi da Silva, en opålitlig lönnmördare
(Skuggbefallning: Organisera en massdemonstration för att hylla kejsaren)
Ralf Mårds, en förbannad gravplundrare
(Skuggbefallning: Rånmörda en hemlös)
Marino da Massori, en hetsig adelsman
(Skuggbefallning: Få tag på tavlan ”Mannen på fältet”)
Skuggmakter:
Bozzori da Remmak, en hård överste i Digeta Longa som tappert men förgäves försöker säkra rikets stabilitet på Saphyna.
(Resurser: Spioncell 1, Flottskvadron 1, Trakoriska soldater 1.
Inflytande: Tigold 2, Pjullo 1, Gudiena 1.)
Manolo diMaria, en brutal och skoningslös general, i själva verket en demon i människohamn som försöker förtrycka folket och orsaka lidande.
(Resurser: Soldater 1, Demoniskt inflytande 2.
Inflytande: Pjullo 2, Tocme 1, Tigold 1.)
Enzo da Fulva, en rik handlare som är Nya Sfärens representant på Saphyna och försöker kasta av sig det trakoriska rikets ok av tullar, skatter och kontroll.
(Resurser: Mutguld 1, Mystiker 1, Kastykes välsignelse 1.
Inflytande: Gaaz Ulul 2, Krindenmaar 1, Ravers pik 1.)
Rufus Sopphjärna, en modig upprorsledare som kämpar för ett självständigt och folkligt Saphyna mot adelns järnhand.
(Resurser: Propaganda 1, Folkmilis 1, Lönnmördare 1.
Inflytande: Pjullo 2, Tocme 1, Tigold 1.)
Skuggrundan:
Enzo da Fulva och hans gyllenglänsande procession av mystiker gör intåg i Gaaz Ulul och försöker med samtliga medel övertala de styrande att slå sig fria från Trakoriskt styre och utropa fri handelsstat. Trots guld som kastas åt de nyfikna folkmassorna och da Fulvas underliga medaljong, Kastykes välsignelse, så anar stadsvakten oråd och kastar ut da Fulva och hans hantlangare under folkmassornas skratt och hån. (Enzo försöker öka sitt inflytande till 3 i Gaaz Ulul med hjälp av samtliga resurser*, men misslyckas.)
Överste Bozzori da Remmak och hans soldater besöker kondottiären Oxenklöv i Gudiena och försäkrar sig om hans lojalitet under en angenäm måltid i dennes villa. Soldaterna marscherar taktfast utanför villan och da Remmak poängterar att hans soldater obönhörligt kommer slå ner alla förrädare till riket. (Bozzori ökar sitt inflytande från 1 till 2 i Gudiena)
Rebellernas folkmilis vandrar runt i Pjullos landsbygd och letar reda på folkförrädare och spioner från kejsarmakten och hänger dem (och andra misstänka) i träden runt staden. Tjogtals män och kvinnor dinglar i nackarna medan kampsånger fyller luften. (Rufus folkmilis angriper Bozzoris spioncell i Pjullo och utplånar den.)
I Tocmeskogens djup sprider sig mörka skuggor och hemska krafter. En blodröd fullmåne syns och flera jägare i skogen säger sig ha hittat svärmar av döda kråkor som oförklarligt fallit ner från skyn... (Manolo ökar sitt inflytande med sitt demoniska inflytande från 1 till 2)
Flottskvadronen ”Bläckfiskarna” gör strandhugg i Krindenmaar och börjar så småningom att utan förklaring borda några fartyg som färdas i närheten. Upprörda handelsmän och fiskare klagar när deras lastrum genomsöks efter smuggelgods och andra olagligheter, men ingen vågar göra något. (Bozzoris flottskvadron ökar inflytandet i Krindenmaar från 0 till 1.)
Rebellernas budbärare sprider upprorets sanningar och mål till fiskebyarna på Ranlundens kust, men de stackars familjerna har inget intresse av revolution och flera budbärare rider hemåt med fiskrens över sig. (Rufus försöker öka sitt inflytande till 1 i Ronlunden med propaganda, men misslyckas.)
Manolo diMaria samlar sina mannar i en gammal slottsruin i Tocmeskogen* och börjar drilla dem hårt inför en kommande konflikt som bara han anar. Svärd slipas, rustningar smids och inkompetenta officerare töms på blod. (Manolo mobiliserar sina soldater till nivå 2.)
*Vi hade missat regeln om att man inte kan placera flera resurser i samma område. Hoppsan.
Karaktärsspelet:
De två unga adelsmännen och vännerna Dante da Volma och Marino da Massori anländer i Tigold. De har färdats från sina hem på Frimboleslätten för att urfärda ärenden i hamnstaden – Dante vill söka upp Stenhuggarna och bli medlem i deras organisation, medan Marino mest vill festa loss och visa Tigolds överklass att han är värdig sitt namn.
På värdshuset ”Gyllene Grisen” möter de två vännerna en gammal vän till Marino, Ralf Mårds. Ralf har som vana att sälja diverse krimskrams han har fått tag på till Marino. Idag verkar det vara en förgylld kopparbägare som så sent som häromdagen tillhörde en gammal skeppare. Med sig har Ralf en gemensam bekant vid namn Jussi da Silva, en ljusskygg typ som försöker dra med sig Ralf ner till hamnen. Marino är inte ett dugg intresserad av guldbägaren utan bara av en gammal tavla, så Ralf lämnar värdshuset.
Ralf och Jussi beger sig ner till en av hamnkrogarna. Där gör de sällskap med en gammal kaparkapten vid namn Svartskägg och Jussi försöker övertala denne att samla sitt manskap på ett av torgen för att hylla kejsaren och skrika slagord mot rebellernas ledare, Rufus Sopphjärna. Svartskägg är inte speciellt intresserad, men går med på det i utbyte mot kejserliga kaparbrev. Inga problem, lovar Jussi och sneglar på Ralf, som också är en skicklig förfalskare. De två lämnar värdshuset och kommer överens om att Jussi hjälper Ralf att ha ihjäl blinde Bertrand, en lokal tiggare, mot att Ralf förfalskar kaparbrevet.
Senare på kvällen bestämmer sig Dante och Marino för att gå på maskeradbal – ett ypperligt tillfälle att visa upp sig och göra ett namn för sig! Marino lovar att ordna in dem på festen. Han vet att hans gamle farbror kommer att närvara... På vägen sluter de två vännerna följe med ett sällskap adelsdamer av börd och lovar att beskydda dem mot gatornas patrask. Dante spelar svårmodig och konstnärlig. Marino skryter om hur skicklig fäktare han är och hur rik hans far Giuseppe är. Framme vid en fin villa glider de in tillsammans med damerna och möter många av stadens överklass. Farbror översten är också på plats och Dante börjar skickligt föra ett samtal med honom.
Marino visar upp de senaste danserna från Frimbole Olvi för en ung kvinna i åtsittande sidenkläder tills kvinnans bror, Pranos Safirglänse, dyker upp och har åsikter om detta. Marino fäller flera nesliga kommentarer men blir kallad för bondlurk och antyds lukta svinrövar och gåsskit. Ursinnig drar han sin värja och kräver upprättelse. Med ett snabbt hugg sårar han Pranos över benet och knuffar in denne i ett bord så glas och bläckfiskpatéer välts. Pranos blir mäkta bestört och skäller ut Marino inför åskådarna så till den grad att denne skamset flyr därifrån illa kvickt, upprörd över sitt etikettsbrott. De maskerade ädlingarna skrattar hånfullt åt honom när han lämnar tillställningen med sitt blodiga svärd.
Den ende som inte skrattar, Dante, kliver då fram och tillrättarvisar adelsmannen och anklagar honom för att vara en ynkrygg som inte vågar slåss och hellre dyker ner i svavelvinet när fara hotar, samt mycket mer elakheter. Pranos drar sig upprört undan med sin syster när han inser att de samlade verkar uppskatta Dantes kvicka tunga. Översten bjuder in honom på middag som tack för att ha skyddat familjen da Massoris namn. Därefter drar både Dante och Marino tillbaka till Gyllene Grisen för vila och nattfösare.
Samtidigt, nere i hamnen, har Jussi och Ralf letat upp blinde Bertrand, eller ”blind-Berra” som de kallar honom. Bertrand ligger och vänslas med kvinnligt sällskap bakom en soptunna. Jussi, som är en skicklig skytt, föreslår att han skall skjuta Bertrand med sin pilbåge. Ralf vill hellre slå ihjäl honom med sin klubba. De två gnabbas lite och Bertrand anar oråd. Han tar sin stav och sina byxor och börjar raska sig därifrån. Jussi drar blixtsnabbt upp sin båge och avlossar en pil som sätter sig i en fönsterlucka bredvid målet.
Bertrand springer som en tok och Jussi jagar efter, men finner snart att även en blind tiggare hittar väl i sina hemkvarter. Jussi förvillar sig och återvänder byteslös till Ralf, som tagit tillfället i akt och klubbat ihjäl Bertrands sällskap. Till sin fasa ser Jussi att hans kamrat ligger och tuggar på kvinnans ansikte! Lönnmördaren tar sin kniv och skär snabbt av Ralfs ena öra för att få honom att sluta med kannibalismen. Ralf säger inte emot och de båda kommer överens om att dumpa kroppen i hamnen. De tar sedan in på en hamnkrog och försöker se oskyldiga ut. Här i hamnen är de säkra, tänker de. Stadsvakten vågar sig inte hit – eller?
Eftersnack
Det här var första spelmötet med gruppen. Det tog ett tag att gå genom reglerna så vi hann inte med mycket mer karaktärsspel, men vi kände ändå att det var mycket givande och att handlingen utvecklade sig själv.