roney

Min Svavelvinterkrönika

Sun 10 Jun 2012, 22:03

För att fira att Svavelvinterrollspelet släpps denna vecka har jag laddat upp min gamla krönika över min spelgrupps kampanj från tidigt 2000-tal.

Det var många spelmöten och en underbar upplevelse som rollspelare att få fullfölja denna klassiska kampanj. Jag hade också förmånen att under spelandet lära känna Erik Granström och hans expertis och råd hjälpte mig som spelledare vid ett flertal tillfällen.

För den som vill läsa en lång krönika över vår kampanj är välkommen:

Svavelvinterkrönikan

Slutligen ett stort grattis till Fria ligan, Erik Granström och det svenska rollspelskollektivet... Svavelvinter är tillbaka!

Brior

Re: Min Svavelvinterkrönika

Sun 10 Jun 2012, 22:38

Tackar Roney och tack själv för hjälp med romaner och spel.

För er som inte redan vet det så är berättelsen om barden Boffin som återges på sidan 216 i spelboken direkt hämtad från Roneys spelgrupp. Ni kan hitta den i Roneys krönika där Boffin är halvlängdsman. Jag undrar just vad originalet skulle tycka om att beskrivas som "en krympling med magiskt kunnande" men beskrivningen är nog ganska talande för hur tricilvcerna skulle se honom oavsett art.

Tomas
Site Admin

Sun 10 Jun 2012, 23:11

Kul, tack för länk!
Fria Ligan

Henke

Mon 11 Jun 2012, 06:07

Har läst krönikan för några år sedan. Enormt underhållande och många gånger inspirerande för den egna kampanjen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

roney

Tue 12 Jun 2012, 00:24

När vi spelade kampanjen kopierade jag upp Briors reseskildring från Trakorien-modulen till mina spelare och de var olika aktiva i att läsa den. Boffins spelare var väl den som var trögast i läsandet och han hade inte kommit till den delen som skildrade frihetsspelen och han (spelare som rollperson) vägrade lyssna på övrigas råd och resten är historia. Kul att Boffin numera är en officiell erkänd person i den trakoriska historien.

Bladerunner_35

Tue 12 Jun 2012, 09:06

När vi spelade kampanjen kopierade jag upp Briors reseskildring från Trakorien-modulen till mina spelare...
Tack för tipset!

roney

Tue 12 Jun 2012, 12:57

När vi spelade kampanjen kopierade jag upp Briors reseskildring från Trakorien-modulen till mina spelare...
Tack för tipset!
Det finns faktiskt flera tolkningsmöjligheter och spelarna kan gå fel tex det röda ögat sökte mina spelare efter vid Kastykte statyn och den röda klippan.

Brior

Tue 12 Jun 2012, 13:32

Tack för tipset!
Det finns faktiskt flera tolkningsmöjligheter och spelarna kan gå fel tex det röda ögat sökte mina spelare efter vid Kastykte statyn och den röda klippan.
Mina originalspelare åkte också till helt fel ställe - minns inte vilket men roligt var det!

Maekolv

Tue 12 Jun 2012, 22:41

Brior, dina spelare åkte till Bektare berg och hittade någon månkult. I varje fall är det så jag minns det från din kommentar i O4Ö. :mrgreen:
Last edited by Maekolv on Tue 12 Jun 2012, 22:55, edited 3 times in total.

Maekolv

Tue 12 Jun 2012, 22:52

Jag var bara tvungen att leta upp det exakta citatet.

"I min kampanj fick spelarna för sig att profetian avsåg berget Bektar norr om Björkrike. Bektar är centrum för ondsint måndyrkan. Går äventyrarna dit, bör de finna ett eller flera onda tempel som SL kan plocka från andra moduler eller rita själv." - Oraklets fyra ögon, sid 58
GZIP: Off