Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 15:26

Möjligt att jag kanske borde använda en del av det jag skrev ovan i en beskrivning av en annan plats i Timatia längre fram. Jag kände att det fanns flera uppslag som skulle kunna bära en stadsmiljö. Vi kan ju prata om det om ett par dagar, Brior/Erik.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 19:42

Brior/Bengt Petter: Känns som att antika roms Collegiae är spot on här. Dessa sammansluttningar som var en sorts skrån, begravningsföreningar och fackföreningar för romerska medborgar fick ju snabbt kopplingar till kriminalitet och undre världen, liksom politiska förföljelser.

Fast detta har ni säkert redan tänkt på :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 20:20

Brior/Bengt Petter: Känns som att antika roms Collegiae är spot on här. Dessa sammansluttningar som var en sorts skrån, begravningsföreningar och fackföreningar för romerska medborgar fick ju snabbt kopplingar till kriminalitet och undre världen, liksom politiska förföljelser.

Fast detta har ni säkert redan tänkt på :)
Nog har jag botaniserat i romarnas republik men inte stött på just denna benämning. Har du referens eller litteraturtips?
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 21:29

:oops: Collegi_a_ skall det vara, inte Collegiae. Collegium - Collegia. Fel pluralform.

Om Collegia som begravningsklubbar finns det en länk här: http://www.umich.edu/~kelseydb/Exhibits ... neral.html

Och så finns det förstås på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Collegium_(ancient_Rome)

Jag har för mig att jag läste om hur Collegia hänger ihop med gängbildning och politik i Lily Ross Taylors utmärkta Party Politics in the Age of Cæsar, men jag kan ha fel (är det inte lite tidigt?).

Skönlitterärt så är de med både i tv-serien Rome och i Falco-böckerna
Last edited by Peter on Mon 25 Jun 2012, 21:34, edited 1 time in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 22:13

Brior/Bengt Petter: Känns som att antika roms Collegiae är spot on här. Dessa sammansluttningar som var en sorts skrån, begravningsföreningar och fackföreningar för romerska medborgar fick ju snabbt kopplingar till kriminalitet och undre världen, liksom politiska förföljelser.

Fast detta har ni säkert redan tänkt på :)
Nej, det hade jag inte. Men jag fick genast av bilder av lik som råkar ut för de märkligaste förvecklingar. Byts ut, säljs, köps, plundras, styckas, dyker upp vid opassande tillfällen etc. :twisted:
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Mon 25 Jun 2012, 22:51


Nej, det hade jag inte. Men jag fick genast av bilder av lik som råkar ut för de märkligaste förvecklingar. Byts ut, säljs, köps, plundras, styckas, dyker upp vid opassande tillfällen etc. :twisted:
Ja, det finns väl ingen anledningen att sluta dra sitt strå till stacken i collegiet, bara för att man råkar vara död :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests