Brior
Topic Author

Stadsäventyr i Tricilve

Tue 22 May 2012, 14:30

Jag har blivit ombedd att skriva ett äventyr till Svavelvinterspelet nu när det är ganska nytt och vill gärna ha lite synpunkter redan på planeringsstadiet. Tanken är att skriva ett äventyr som utspelar sig i Tricilves undre värld. Istället för att jag upprepar vad jag skrivit på min blogg http://erik-granstrom.blogspot.se/2012/ ... cilve.html , så kan ni väl titta där och kommentera.

Tror ni att detta kunde bli intressant?

Bengt Petter

Re: Stadsäventyr i Tricilve

Tue 22 May 2012, 16:48

Klart det blir. Minns att jag redan när du presenterade miljöerna på bloggen första gången kände att det skulle bli riktigt spelbart. Slummen är en miljö av konflikter, som det säkert går att göra mkt av.

En spontan fundering dock: kan det bli svårt för karaktärer som just har kommit till Tricilve och inte har några band till staden att naturligt bli involverade i händelser där? Jag tänker mig att det är en miljö som inte har så många band till farsegels platser - eller? Jag är ännu lite osäker på hur pass generiska karaktärerna är tänkta att vara i Svavelvinter.

Om jag på rak arm skulle önska ingredienser i ett äventyr av den här typen: detaljerade kartor över slumkvarteren, porträtt av de viktigaste gängledarna, uppslag till intressanta (och ovanliga, totalt oväntade) händelser, lite tankar om hur den kriminella ekonomin och politiken fungerar.

Brior
Topic Author

Tue 22 May 2012, 17:18

En spontan fundering dock: kan det bli svårt för karaktärer som just har kommit till Tricilve och inte har några band till staden att naturligt bli involverade i händelser där? Jag tänker mig att det är en miljö som inte har så många band till farsegels platser - eller? Jag är ännu lite osäker på hur pass generiska karaktärerna är tänkta att vara i Svavelvinter.
Jag tänker mig att man i äventyret föreslår sätt på vilka spelarna kan vara kopplade till situationen, exempelvis att man är en farsegels köpman som gjort en affär via perukmakarna (de är alltså inga gatuligister utan snarare affärsmän av gangstertyp) men att betalningen frusit inne pga oroligheterna eller att man är en spion som får en direkt order att utnyttja situationen. Det ska nog inte vara något problem.
Om jag på rak arm skulle önska ingredienser i ett äventyr av den här typen: detaljerade kartor över slumkvarteren, porträtt av de viktigaste gängledarna, uppslag till intressanta (och ovanliga, totalt oväntade) händelser, lite tankar om hur den kriminella ekonomin och politiken fungerar.
Tackar, noterat.

Bladerunner_35

Tue 22 May 2012, 19:10

Jag skrev i din blogg men svarar här också. Jag vill framförallt att du tar tillfället i akt och beskriver vardagen för de som faktiskt lever i denna delen av Tricilve, dag ut och dag in. En karta är kul men definitivt inget måste, hellre då mer beskrivande text om valet måste göras mellan de två.

Naturligtvis måste du också beskriva kopplingarna mellan Perukmakarna och de högre stånden och politiken. Gärna även en översiktlig genomgång av ett eller två gatugäng som står i opposition till Perukmakarna.

Jag har inte läst tillräckligt mycket ännu så jag kan ha fel men jag gissar att gästarbetare alternativt halvmänniskor spelar en viktig roll i Trakoriens/Tricilves ekonomi. Är det dem som är krutdurken?

Överlag så tror jag att äventyr till Svavelvinter mår bäst av beskrivande text. Eftersom rollspelet är karaktärsdrivet kan krutet läggas på att måla upp en kryddstark scen istället för en räcka händelser som rollpersonerna ska ta sig igenom. Använd denna styrka och krydda högt och lågt med färgstarka karaktärsporträtt och en spännande bakgrund!

Peter

Wed 23 May 2012, 20:25

Fantastiskt roligt. Det är ju närmast historiskt att du publicerar äventyr igen :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Bengt Petter

Wed 23 May 2012, 21:53

Fantastiskt roligt. Det är ju närmast historiskt att du publicerar äventyr igen :)
Ja, jag tänkte också på det. Det var ju inte igår.

Brior
Topic Author

Wed 23 May 2012, 22:46

Jag förstår hur ni menar: lite som om självaste Edvard Persson skulle dyka upp i Svavelvinterspelet, sjungandes "Stormy Weather".

Grune

Sun 03 Jun 2012, 12:59

Jag förstår hur ni menar: lite som om självaste Edvard Persson skulle dyka upp i Svavelvinterspelet, sjungandes "Stormy Weather".
hahaha

Bengt Petter

Mon 25 Jun 2012, 13:27

Vid närmare eftertanke - något som är intressant när man talar om gäng i en större stad är den lokala gängkulturen. En sådan brukar alltid finnas och är säkert helt grundläggande för att hålla samman gängen. Jag tänker till exempel på lokal slang (svårbegriplig för utomstående), speciell dresskode (som även kan omfatta smycken, tatueringar eller stigmata, som kapade fingrar eller avskurna öron) och revirmarkeringar (till exempel målade stolpar eller uppspikade skallar från djur eller människor).

Gäng kan ofta ha (för utomstående) överraskande anknytningar till andra gemenskaper. Exempelvis kan man tänka sig gäng som ursprungligen bildades av folk som hade hand om brandsäkerhet eller vattenförsörjning eller avfall. Eller så finns en anknytning till en speciell yrkesgrupp, kanske slaktare som har tillgång till knivar och andra farliga verktyg. Den här sortens anknytningar gör det också lättare för gängen att ställa till med skada. Det göt dem till en maktfaktor. Tänker tex på den när den italienska maffian saboterade sophanteringen för några år sedan. I Triciilve kan de kanske styra flödet i kloakerna?

Hästkapplöpningar (och gladiatorspel) spelade en stor roll i antikens Konstantinopel. Det fanns olika lag (gröna och blå laget), som också hade politisk betydelse (och säkert också betydelse i den undre världen). Hippodromen i Konstantinopel, som jag tyvärr ännu inte har beskådat i verkligheten, finns hyfsat väl beskriven här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hippodrome ... tantinopel Borde väl gå att använda som inspiration för något i en gängkampanj? Eller så kan man använda det i någon helt annan miljö. Hästkapplöpning är tillräckligt intressant som politisk grund för en hel stad.

Korruption är en annan intressant aspekt, som i regel genomsyrar hela samhället. Flödet av pengar strömmar genom administration, ordningsmakt, affärer och gatans folk. Korruptionen är ett kitt som får allt att hänga samman. I en maritim kapitalistisk renässansekonomi som Trakorien handlar det kanske om affärsavtal och vilka varulager och fartyg som plundras (eller inte plundras). Och var stulna varor hamnar. Man kan tänka sig att stora, exotiska varulaster kan dyka upp på de mest oväntade ställen. Ser framför mig en gängledare i dyrbara kläder från fjärran land.

Brior
Topic Author

Mon 25 Jun 2012, 15:01

Bengt Petter: Många bra poänger och uppslag. Jag tänker mig just gängen i Tricilve mer som skuggdelar av ekonomin än som "outlaws" i LA - inte minst i brist på lag och ordningsmakt i modern bemärkelse. Det finns alltså kopplingar från samhällets topp till dess botten som inte förvånar någon och som bara är komprometterande om de avslöjas i fel sammanhang. Jag är just framme vid avsnittet om Tricilve i romanen och tänkte ta mig en ordentlig funderare. Några inspirationskällor är republiken Rom där politiska parter ofta höll sig med en påtryckargrupp med knölpåkar, favelan i Rio såsom den exempelvis beskrivs i filmen "Tropa de elite", klassiska amerikanska gangsterfamiljer och som sagt Bellmans värld runt Fredman. Det roligt tycker jag vore att göra en blandning av alla dessa olika källor och tillsätta några konkret trakoriska kryddor.

Sedan är situationen jag beskriver lite speciell i och med att undantagstillstånd i princip råder sedan kejsarsidans uppgörelse med Nya sfären plus de annalkande frihetsspelen vilka naturligtvis inte ställs in av så perifera anledningar som en politisk kris.