Så fick vi till slut ihop ett spelintro med fyra spelare; körde bokupplägget med introhookar från Brior och Baldyr (som dock blivit pålurad vapensmugglingsupplägget i god tro av "herr Molbrock") för två av spelarna och ursprungsuppdragen Sabotage + Ett legouppdrag (Fingolf, pimpat med uppdrag att snoka reda på zombinets hemlighet) för de två övriga.
Nästan alla uppdragsgivare är "anonyma grupperingar" och är tänkta att på sikt bli skuggmakter (kan lägga ut motiven jag skrivit separat om ngn är intresserad).
Hinner inte skriva en komplett krönika nu, men körde hyfsat mycket från boken och det föll väl ut!
S1E1 Välkommen till Arhem. Äventyret börjar
I korthet:
Efter att ha plockat upp Arn i en "balja" på väg norrut, bekantat sig med kort med honom och Perrima samt varit med om en storm, anlände man till Arhem.
På Junker Hildurs började problemen; vapnen upptäcks när Nikomander/"Brior" inspekterar lasten, kodordet till Ornetand funkar inte - Guzier i träsket och kan inte betala - vem är "Molbrock" egentligen och vem blåser vem (här fick Troy/"Baldyr" det lite hett om öronen), vad har Sigvard Garotte/"Sabotage" för uppdrag (han ville inte uppge det, utan insisterade på att han bara ville bli anställd av expeditionen), man beställer surad tordmule, några kräks osv.
Bra stämning/rollspel och poletter som faller ner när spelarna inser soppan man hamnat i. Snart är man på flykt i Gusters kärra för att gömma vapnen i en fäbod, jagade av snapphanar, men man lyckas komma undan (trots att en spelare aktiverade sin förbannelse) och gräver ned svärden på Kmordan. Bra tempo, stress och utmärkt rollspel!
I gryningen kommer man åter till Arhem, helt uttröttade, och stöter ihop med en förtvivlad Perrima vars druidkollegor försvunnit, och erbjuder sig att hjälpa henne till Kmordatemplet, hjälper Grisselhår i bråk för att han misslyckats spåra spelarna (men han känner igen deras lukt, men gör inget), osv. På kvällen ger de sig av till välkomstbanketten/maskeraden där de maskerade interagerar med Trodax, Bodvill, Selisia, och Malek (Fargurus skall bli adept!).
Runda under fötterna på väg tillbaka till Junker H i den kalla höstnatten ser de att det brinner i isdruidernas kapell! Där avslutade vi.
Spännande och lyckad introsession kände jag, men som sagt, många scener lånades från boken och mycket planteringar, introduktion av många SLP osv. Ångrar bara att jag "försa" mig och antydde att Guzier hade "alzheimers", annars hade man nog fått "Baldyr" att försöka befria honom lättare... Hade varit en till kul tvist.
Spelsystemet funkade bra, även om jag inte var helt regelpåläst - lite krångligt att hålla reda på vilket blod som funkade till vad; logik, charm etc, men vi körde på - det är ingen som längre bryr sig om detaljregler eller tjafsar ("slå ngra tärningar bara så spelar vi istället") Några tyckte det var svårt att komma på bra erfarenheter, öden och förbannelser eftersom det skiljer sig rejält från tidigare system. Spelarna gick dock in för att spela sina karaktärer med brister istället för att optimalt lösa äventyret, utan förmaningar från mig.
Trodde även att spelarna skulle ha lite svårt att "köpa" den mustiga och mångfacetterade trakoriska settingen, men de diggade den starkt som jag förstod det och satte mitt minne på prov när vi gick igenom de trakoriska öarnas alla säregna egenheter. De valde själva att komma från varsin ö, för att förstärka konflikter och drama.
Nu plottas nästa tillfälle! Tack alla för input och uppslag.