User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Sun 05 Jul 2015, 18:10

Jag förstår hur ni känner för själva konverteringen och visst är det bra att ha rimliga mål. Tyvärr går inte detta mål i linje med vad jag ville åstadkomma (varken nu eller tidigare) så jag nöjer mig tills vidare med att ha fört in de två första kapitlen.

Absolut inga hard feelings, utan enbart det realistiska i att investera tid i vad man finner intressant.
Sure, helt begripligt! Förstår att denna modesta målsättning - att återutge de gamla texterna med enbart mindre tillägg för anpassning till det nya Svavelvinterspelet - inte är vad du hoppats på. Tack för ditt jobb så här långt!

Som Baldy är inne på är det ju inget som förhindrar större revisioner av materialet längre fram - att återställa de gamla texterna i originalskick är bara det första steget!
Utan att ha vare sig deltagit i eller ens kommenterat arbetet tidigare (såvitt jag kan minnas) så kan jag hålla med Henke om att det intressanta just vore att försöka uppdatera istället för enbart porta över materialet till ett nytt system. För vad gör man i så fall med alver, orcher och dvärgar? Och andra liknande frågor.
Det är exakt därför tanken är att i första hand nöja sig med att återutge texterna i originalskick, inklusive original-stats (med mindre tillägg för anpassning till det nya regelverket).

Om hela kampanjen ska uppdateras handlar det ju inte bara om speldata - även spelvärlden har ju ändrats på grundläggande sätt. Visst kan orcher, alver och ankor bytas ut mot andra varelser, men jag tycker inte att den sortens kosmetiska justeringar räcker. Skillnaderna mellan Oraklets fyra ögon + Kristalltjuren å ena sidan och Slaktare små + Vredesverk å den andra är mycket stora - så stora att jag inte tycker att man kan prata om en "uppdatering" längre. Kampanjen skulle behöva skrivas om från grunden.

Därtill bör man betänka hur olika äventyr skrevs till gamla DoD (som, även i banbrytande verk som konfluxsviten, till stor del bestod av rumsbeskrivningar) jämfört med till dagens Svavelvinterspel (där fokus oftast ligger mer på drama och karaktärernas egna drivkrafter).

Vår lösning på dilemmat har varit denna:
  • Vi "startar" Svavelvinterspelet med finalen av det gamla äventyret Svavelvinter - alltså introduktionsäventyret Arhems sista dagar.
  • Vad gäller Mellanspelet (alltså persioden som beskrivs i O4Ö+KT alternativt SS+VV) lämnar vi fältet öppet till spelgrupper att själva skapa sin kampanj, efter de övergripande händelser som beskrivs i källmaterialet. Grupper som vi karaktärsdriv och skuggspel kan spela så, grupper som vill mer klassiskt äventyrande och grottkräl kan göra det.
  • Vi knytet ihop säcken med finalmodulen Femte konfluxen, som vi skriver om från grunden och anpassar efter sista delen i romansviten. Det är betydligt enklare att koka ner denna slutakt till en ny kampanjmodul, eftersom den är geografiskt och innehållsmässigt mycket mer fokuserad än Mellanspelet.
I ovanstående plan "behövs" inte en uppdatering/återutgivning av de gamla äventyren. Dock tycker vi att det vore ett kul komplement, som kan komma till nytta i folks konfluxkampanjer. Dessutom är det en kulturgärning i sig att göra dessa klassiska rollspelsäventyr tillgängliga för allmänheten igen. :)
Fria Ligan
 
mikulur
Posts: 2
Joined: Fri 14 Mar 2014, 15:46

Re: Det nya Konfluxprojektet

Fri 10 Jul 2015, 15:48

Kapitel 4, 5, 6 och 7 klara!

(när jag säger "klara" så betyder det att jag fört in den inskannade texten i dokumentet och redigerat och korrekturläst det minst en gång - det betyder också att det kan finnas kvar felaktigheter och konstigheter så någon med källmaterialet får mer än gärna ögna över texten någon extra gång :) )
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Fri 10 Jul 2015, 15:53

Strålande jobbat!
Fria Ligan
 
asperon
Posts: 6
Joined: Tue 17 Feb 2015, 23:26

Re: Det nya Konfluxprojektet

Wed 06 Jan 2016, 13:12

Om man vill hjälpa till med detta, var bör man börja?
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Det nya Konfluxprojektet

Sun 31 Jan 2016, 20:57

Jag ser helst att de gamla modulerna konverteras rakt av så enkelt som det bara går, dvs in med nya stats, tabeller kan bli en valbar lista, bergmän ersätter dvärgar, träskfolk ankor, isorcherna får bli orghningar/isbarbarer osv. Låt fällor, rumsbeskrivningar och föremål vara kvar. Mynt, skatter och sånt känns väl mindre viktigt, så det borde väl räcka med att skriva ut ngt klumpbelopp eller låta det vara - känns som det är ett mindre problem.

Rensa dock bort resterna av BRP och Ereb-settingen. De som vill ha de gamla DoD-reglerna etc kan ju gå till originalen. Vad gäller bokberättelsen behöver den inte slaviskt följas av äventyrskonverteringen, utan låt det vara som det var, med fyra orakel att jaga runt efter, Bythos att snedtrippa i etc, och gör bara absolut nödvändiga justeringar av brödtexterna, vad de nu månde vara. Erik kanske vill justera ngt viktigt?

De som vill följa böckerna i spelen som en "trakoriban" kan säkert göra sådana justeringar på egen hand och andra kan snegla på utvalda segment för inspiration.

Sedan släpper ni de tre första äventyren som delmoduler/stretchgoals till kickstartern av praktverket Den Femte Konfluxen (ungefär som zonerna till MÅ0) alt så ingår alla i en Ultimat Utgåva, välsignad av Kastyke!
Last edited by Byrax on Mon 22 Feb 2016, 16:23, edited 1 time in total.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Det nya Konfluxprojektet

Mon 01 Feb 2016, 00:16

Amen
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Det nya Konfluxprojektet

Mon 01 Feb 2016, 15:52

Och låt det fantastiska typsnittet Barcelona vara kvar! Det ÄR Svavelvinter, givetvis tillsammans med Kayats bilder. Jag kan inte förstå Ä-spels beslut att förändra (läs försämra) layout etc i de uppföljande delarna; Trakorien, O4Ö, KT. Det räddades väl upp något i D5K-modulen med Bergtings (Mignola-inspirerade) svartvita bilder, men det kändes som om ÄS "struck gold" rejält med SV; text, bilder, ja allt.

Jag är inte bara nostalgisk, SV SER fortfarande tidlöst och säreget stämningsfullt ut, jämfört med senare alster i serien. Obegripligt att inte hålla fast vid vad som funkade första gången.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Mon 22 Feb 2016, 15:42

Om man vill hjälpa till med detta, var bör man börja?
Hej!

Det är bara att följa länkarna i trådens börjar och sätta igång och "städa" återstående kapitel. Detta dokument används för att beskriva vad som är gjort och inte gjort.

Vore kul om detta gick i mål. :)
Fria Ligan
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Det nya Konfluxprojektet

Fri 26 Feb 2016, 12:01

En idé jag även lagt upp i tråden om Briors krönika.

Outsourca detta på Medusa Games - lysande jobb har ju gjorts av honom med konverteringar av klassiker till Trudvang! Givetvis med input från kunniga trakorisker från forumen (Baldyr, Henke, Maekolv m fl), ligister, och berättaren själv (som har det slutliga ordet).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Fri 26 Feb 2016, 14:35

En idé jag även lagt upp i tråden om Briors krönika.

Outsourca detta på Medusa Games - lysande jobb har ju gjorts av honom med konverteringar av klassiker till Trudvang! Givetvis med input från kunniga trakorisker från forumen (Baldyr, Henke, Maekolv m fl), ligister, och berättaren själv (som har det slutliga ordet).
Medusa Games (Klaatu här på forumet tror jag) är mycket välkommen att delta i projektet, och vill han lägga ut resultatet på sin hemsida så kan vi (och självfallet Brior) diskutera det också. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests