Sure, helt begripligt! Förstår att denna modesta målsättning - att återutge de gamla texterna med enbart mindre tillägg för anpassning till det nya Svavelvinterspelet - inte är vad du hoppats på. Tack för ditt jobb så här långt!Jag förstår hur ni känner för själva konverteringen och visst är det bra att ha rimliga mål. Tyvärr går inte detta mål i linje med vad jag ville åstadkomma (varken nu eller tidigare) så jag nöjer mig tills vidare med att ha fört in de två första kapitlen.
Absolut inga hard feelings, utan enbart det realistiska i att investera tid i vad man finner intressant.
Som Baldy är inne på är det ju inget som förhindrar större revisioner av materialet längre fram - att återställa de gamla texterna i originalskick är bara det första steget!
Det är exakt därför tanken är att i första hand nöja sig med att återutge texterna i originalskick, inklusive original-stats (med mindre tillägg för anpassning till det nya regelverket).Utan att ha vare sig deltagit i eller ens kommenterat arbetet tidigare (såvitt jag kan minnas) så kan jag hålla med Henke om att det intressanta just vore att försöka uppdatera istället för enbart porta över materialet till ett nytt system. För vad gör man i så fall med alver, orcher och dvärgar? Och andra liknande frågor.
Om hela kampanjen ska uppdateras handlar det ju inte bara om speldata - även spelvärlden har ju ändrats på grundläggande sätt. Visst kan orcher, alver och ankor bytas ut mot andra varelser, men jag tycker inte att den sortens kosmetiska justeringar räcker. Skillnaderna mellan Oraklets fyra ögon + Kristalltjuren å ena sidan och Slaktare små + Vredesverk å den andra är mycket stora - så stora att jag inte tycker att man kan prata om en "uppdatering" längre. Kampanjen skulle behöva skrivas om från grunden.
Därtill bör man betänka hur olika äventyr skrevs till gamla DoD (som, även i banbrytande verk som konfluxsviten, till stor del bestod av rumsbeskrivningar) jämfört med till dagens Svavelvinterspel (där fokus oftast ligger mer på drama och karaktärernas egna drivkrafter).
Vår lösning på dilemmat har varit denna:
- Vi "startar" Svavelvinterspelet med finalen av det gamla äventyret Svavelvinter - alltså introduktionsäventyret Arhems sista dagar.
- Vad gäller Mellanspelet (alltså persioden som beskrivs i O4Ö+KT alternativt SS+VV) lämnar vi fältet öppet till spelgrupper att själva skapa sin kampanj, efter de övergripande händelser som beskrivs i källmaterialet. Grupper som vi karaktärsdriv och skuggspel kan spela så, grupper som vill mer klassiskt äventyrande och grottkräl kan göra det.
- Vi knytet ihop säcken med finalmodulen Femte konfluxen, som vi skriver om från grunden och anpassar efter sista delen i romansviten. Det är betydligt enklare att koka ner denna slutakt till en ny kampanjmodul, eftersom den är geografiskt och innehållsmässigt mycket mer fokuserad än Mellanspelet.