User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Det nya Konfluxprojektet

Tue 30 Jun 2015, 21:19

Efter diskussionen i denna tråd startar vi nu om Konfluxprojektet, vars mål är att återutge de gamla spelmodulerna Svavelvinter, Oraklets fyra ögon och Kristalltjuren i någon form - sannolikt digitalt, under Creative Commons License (på inrådan av Erik Granström själv, som äger alla rättigheter till texterna).

Vi vill i någon mån uppdatera de gamla modulerna till det nya rollspelet Svavelvinter och dess regelverk. Exakt hur detta ska göras är ännu oklart. Det första steget är hursomhelst att återskapa de gamla texterna i digital form och "städa" dem - justeringar/tillägg kommer i nästa fas.

Via denna länk kan ni nå en mapp på Google Drive, som innehåller tre sub-foldrar - en per modul. Varje subfolder innehåller:
1. Ett Word-dokument som innehåller inscannad text från de gamla tryckta böckerna. Via digital magi har jag förvandlat dessa scans till redigerbar text. Dock innehåller de konverterade texterna en hel del fel, och texterna måste därför "tvättas".
2. Ett Google Doc, där vi helt enkelt sparar "färdigtvättad" text. Klistra in texten oformaterad (du gör det genom att trycka shift+ctrl+v), och använd dokumentets mallar för kapitelrubrik, överrubrik, underrubrik och brödtext.

Alla som vill kan delta i detta projekt, på frivillig basis. Målet är att publicera dem digitalt i någon form, för gratis nerladdning, här på frialigan.se och erebaltor.se om de vill. (Sannolikt kommer modulerna inte att tryckas - om det blir ändring på detta får vi ta en diskussion här.)

Jag föreslår att vi i denna tråd meddelar vilka stycken text som vi vill "paxa". Sen är det bara att sätta igång! Fördelen med Google Docs är att alla ser direkt vad alla andra gör, så det finns ingen risk för dubbelarbete.

Det finns ingen deadline för detta projekt, det är helt enkelt fritt fram att delta i den omfattning som man vill.

Två sista punkter:
  • Illustrationer ingår till en början inte i detta projekt, eftersom vi inte har utrett rättighetsfrågan riktigt ännu. Vi får återkomma till det.
  • Den sista delen i sviten, Femte konfluxen, ingår inte i projektet eftersom vi redan arbetar med en helt ny version av den modulen, omarbetad och omskriven från grunden av Jerry Lasota och Erik själv.
Frågor?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Det nya Konfluxprojektet!

Tue 30 Jun 2015, 22:20

Jag skulle ändå föreslå att vi inte börjar från scratch på Svavelvinter då "Abenazer" lade ner en hel del bra arbete på den modulen tidigare. Kan vi inte utgå från den istället?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet!

Tue 30 Jun 2015, 22:53

Tror tyvärr att det är bäst att vi börjar från scratch.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Det nya Konfluxprojektet

Wed 01 Jul 2015, 19:11

Kapitel 1 inlagt....
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Wed 01 Jul 2015, 21:12

Strålande, då är vi igång! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Det nya Konfluxprojektet

Thu 02 Jul 2015, 12:58

Jag skall börja ge mig på kapitel 2... så jag "paxar" det.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Det nya Konfluxprojektet

Thu 02 Jul 2015, 14:52

Uppenbarligen kom Birke och Mikulur en bit i det gamla projektet på erebaltor.se (jag var i kontakt med den senare i morse). Kanske bra att kolla vad som redan är gjort så att det inte blir onödigt dubbelarbete. Även om Tomas säger att detta projekt ska börja från scratch så vore det förmodligen bättre att utgå från filer i bättre skick än de råscannade. Har Mikulur redan kontaktat dig Tomas och hur är läget?

Jag tar mig friheten att citera ur Mikulurs brev från imorse och hoppas att han inte blir gramse för det:

"i det stora hela så är alla (Trakorien, Svavelvinter, Oraklet, Kristalltjuren och Femte Konfluxen) modulerna omgjorda till redigerbar text och jag skulle säga att den största delen är genomgången och i viss mån redigerad. <...> Det är väldigt tidskrävande att gå igenom och "tvätta" texten och i och med att jag jobbat med den i omgångar så är det lite ojämnt med hur pass "ren" de olika delarna är på sina håll.

Jag skall kontakta dem på fria ligans forum och erbjuda dem materialet som jag arbetat med.
"
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Thu 02 Jul 2015, 14:58

Yes!

Jag har just lagt över alla erebaltor-gängets filer (de är uppdelade per kapitel) i relevanta foldrar i G-driven.

Vi har redan dubblett på Kapitel 1 av Svavelvinter - äventyrsboken, men det är ju inte hela världen.

Tycker att vi börjar med Svavelvinter. All text finns inscannad, men enligt arbetsloggen som ligger i mappen så är kapitlen i olika stadium av "tvättning". Henke, vill du fortfarande hugga kapitel 2?

Förerlår att vi uppdaterar redigeringsloggen löpande.

Vi får se var vi landar med detta, jag hoppas att det blir en fin layoutad PDF (eller vad säger du, Christian?), förhoppningsvis även med åtminstone några av de gamla bilderna.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Det nya Konfluxprojektet

Thu 02 Jul 2015, 15:24

Jag kanske borde lugna mig lite tills vi har inventerat vad vi har och vilken kvalitet det materialet är i. Finns det en väl inscannad variant på kapitel 2 så börjar jag gärna redigera i den, men om det finns andra förslag på kapitel att börja med så spelar kapitelnumret mindre roll för mig :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Det nya Konfluxprojektet

Thu 02 Jul 2015, 15:47

Topp!

Kapitel 2 ligger här. Borde inte vara några problem att ge sig på det. Så här står det om kapitel 2 i redigeringsloggen: "Saknas data om pälsödlan som fallit bort. Fått hårdknacka vissa tabeller och inte riktigt varit konsekvent med utseendet på dessa ännu..."

Som sagt tycker jag att vi behåller all speldata till DoD så länge, så får vi klura längre fram på hur vi löser det. Mitt förslag är som sagt att låta den ligga, och lägga till SV-stats i infällda rutor. Tror att det blir enklast, och gör texterna användbara för alla.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest