Jens go game
Topic Author

Spelsystemet

Fri 04 Nov 2011, 19:22

Här kommer en recension av spelsystemet.  

Jag har lirat rollspel i 28 år tidigare med min 11 år äldre bror som lirade Rune Quest. Sen började jag vara SL för min egen grupp för ca 25 år sen. Då blev det svenska DoD. Vi har varit en ganska intakt grupp de senaste 20 åren. Eftersom jag inte var bra på att läsa engelska när jag var ung vuxen blev det Eon några år efter att Äventysspel kapsejsat. Så jag har nog gått i en baklänges riktning än många svenska spelare från engelska rollspel till svenska. 

Jag har levt i någon naiv känsla kring regler att ju mera detaljerade de är ju mera spänning skapar de. Och det har lett till att de sista tio årens har jag jagat en känsla som försvunnit. Allt som blivit kvar är nostalgi över barndomen och tonårens spelstämning.

Nu är vi alla i gruppen vuxna män med familj och förvärvsarbete. Tiden för att skriva egna äventyr var borta och jag letade fortfarande efter spelkänslan.

Av en slump hittande jag Svavelvinter rollspelet och jag bad spelskaparna om att få provspela. Jävlar vilket spel. Det tog vår insomnade grupp till en helt ny nivå.

Vi kör inte i Trakorien utan jag snabbkomponerade ihop en egen spelmiljö. Vi satsade på att bygga ihop en värld där en ursprungskultur långsamt blir kolonialiserat av en mera högt stående civilisation och de spänningar det föder. 

Vi körde igång allt med profetsia, skuggspel och ett karaktärspel som blandar traditionell spelstil med den narrativa. Det vi har sett är att skuggspelet är ganska svårt beroende för vissa spelare som dras mera åt den traditionella spelstilen. Det vi ska göra åt det är att försöka hjälpas åt mera kring att skapa story så det inte blir ett tomt brädspel som inte påverkar världen. När det funkar är det skönt för SL (berättaren) för jag slipper vara förberedd och kan improvisera. Profetian haltar lite och vi känner funkar bäst när de endast löses i karaktärsspelet.

Tomas
Site Admin

Re: Spelsystemet

Fri 04 Nov 2011, 20:48

Hej!

Kul att höra av dig igen, och otroligt skoj att ni tycks haft nöje av spelet. :)

Spelsystemet har utvecklats en hel del sedan den version du fick (i januari), men grunden är densamma.

Att direkt kasta sig in i en kampanj med "allting på" - både skuggspel och profetia - är en utmaning. Effekten när det funkar som det ska är just den du pekar på - kampanjen "skapar sig själv" och befriar SL från att ensam hitta på storyn (ok, lite förenklat, men typ så). Men det är absolut inget krav att spela så. Känner man att profetian inte bidrar till kampanjen så går det fint att ignorera den. Profetian är ett verktyg för att ge spelare inspiration, behöver man inte verktyget så är det bara att lägga det åt sidan.
Fria Ligan

Jens go game
Topic Author

Wed 14 Dec 2011, 20:51

Just att det är som kampanjen eller äventyret blir till av sig själv och utvecklas dynamiskt är nog det jag uppskattar mest med reglerna. Plus att de är så snabba. Det gör att min spelgrupp kan spela. Framförallt för mig som är SL och två barnsfar. För mig är det en prestation i tid att få ihop spelgruppen till en kväll. Om det var som tidigare skulle jag behöva minst en kväll att sitta hemma och förbereda innan, med svavelvinters regler kan jag gå med några lösa tanketrådar till spelmötet.

Jag hann förhandsbeställa :-)

Rutger Rex

Thu 15 Dec 2011, 11:42

Just att det är som kampanjen eller äventyret blir till av sig själv och utvecklas dynamiskt är nog det jag uppskattar mest med reglerna. Plus att de är så snabba. Det gör att min spelgrupp kan spela. Framförallt för mig som är SL och två barnsfar. För mig är det en prestation i tid att få ihop spelgruppen till en kväll. Om det var som tidigare skulle jag behöva minst en kväll att sitta hemma och förbereda innan, med svavelvinters regler kan jag gå med några lösa tanketrådar till spelmötet.
Jag har känslan av att många som kommer spelleda och i viss mån spela Svavelvinter upplevde äventyr i Trakorien redan på 80-talet. De flesta av oss som var med då närmar sig 40 och är numera stadgade familjefäder/-mödrar med mindre tid. Vi testade aldrig systemet med profetiorna men funderade mycket på det och tror det kommer jättebra, dels att alla blir delaktiga i att berätta historien men också att det vinner tid.

Hoppas att romanerna hjälper till att rekrytera yngre spelare och gör att fler vill spela i Trakorien. Sedan får vi alla hjälpa till att sprida spelet för att få in fler spelare!