De första timmarna av det första spelmötet ägnades åt att fila på karaktärer och skuggmakter, och inte minst på att placera ut poäng kännedom på det digra persongalleriet som i hög grad är lyft från Tricilve-modulen. (Skillnaden här är dock att de flesta bifigurer verkar i en annan position i slummen - samt givetvis är nio år yngre...)Spelet utspelar sig på Tricilves skuggsida kort efter Kronolabens invigning. Perukmakerskan Labran Dokellas favoritson Mathus återvänder till barndomshemmet i Gimorra efter att ha blivit entledigad från sin post som officer på Västra garnisonen - till följd av attentatet i Septaviet. Brodern Ingolmo leder en grupp ligister under den lokala bossen Felmatia, som driver bordellen Blötstöten och som har ett fast grepp om övriga näringsidkare i glädjekvarteren. Den fjärde spelarkaraktären utgörs av grälmakar Amfonz som är Labran behjälplig i dennes affärer, inte minst skumrask-dito. Han har också tidigare agerat sönernas stuvfader under deras uppväxt i föräldrahemmet men bor inte längre på perukmakeriet.
Själva spelmötet inleddes med en skuggrunda som skulle ge en fingervisning om vad som hänt precis innan startscenen (nedan) i slummen. Bland höjdpunkterna märktes att skuggmakten Felmatia (baserad i Gimorra) skickar sina busar till bron Broskwegas södra fäste och lyckas skaffa sig inflytande i sfären där skuggmakten Burladåren tidigare varit den ende med inflytande och vars brovakter också förgäves försökte stjälpa komplotten.
En stor uppvisning i djurkamp med olicensierad vadlagning som dragplåster hölls på det gamla övergivna fängelset i Nordersback. Skuggmakten Canem (baserad i Sörbanken) lyckades använda tillställningen för att öka sitt inflytande i sfären, genom att låta sina fruktade kamphundar göra processen kort med konkurrenternas dito, liksom genom att slänga en av Skunkrövarna i gropen för att bli sliten i stycken.
Därefter kom vi överens om startbefallningar från skuggmakterna till respektive spelare, enligt nedan:
- Labran Dokella fick instruktioner från sin obehaglige granne Canem att gömma och förvara en vargman som levererades slagen i järn. Denna låstes in i perukmakeriets källare i väntan på vidare instruktioner.
- Grälmakar Amfonz fick uppgiften av sin välgörare Savallo, mera känd som "Burladåren", att ta reda information om Stegjunkare Molvia (alltså i princip öka sin kännedom om bifiguren). Det verkar som att skuggmakten vill kunna knyta dansmästaren till sig, medan Amfonz själv snarare skulle vilja bli kvitt sin tidigare rival om Labrans gunst.
- Mathus Dokella har nekat erbjudandet att återgå i tjänst vid stadens garnison under den korrupte kaptenen Hindurra. Istället har karaktären lovat vara honom behjälplig med att undersöka misstänkt smuggleri i Karniback, som skuggmakten bokstavligen betraktar som sin egen bakgård.
- Ingolmo Dokella har blivit tillsagd av sin boss Felmatia att strypa tillgången på narkotiska preparat till sin ligakollega Madrona. (De båda har en nivå i förmågan Ligaledare, men endast mannarna under Madrona utgör en enhet i skuggspelet.)
Nu stundade startscenen för själva karaktärsspelet, vilken samlade samtliga karaktärer på Dokellas perukmakeri. Bakgrunden är att Amfonz intalat Labran att det vore en god idé att knyta närmare affärskontakter på Döda gatan. Närmare bestämt genom att arrangera en blindträff mellan Ingolmo och Ulma Flodskvales blodfattiga dotter Litvinia. Mor och dotter är därmed inbjudna på en middag i matsalen, som tillfälligt städats upp för ändamålet.
Kvällens huvudperson Ingolmo är dock inte invigd i konspirationen och anländer sent och utan att vare sig ha bytt om till finkläderna (som modern uttryckligen bett honom i sin inbjudan) eller snyggat till sig. Välkomnandet blir därmed iskallt och blir inte bättre av att den hemvändande brodern Mathus anländer lika oväntat som olägligt. Labran och Amfonz ser genast en chans att rädda situationen genom att fösa undan Ingolmo till förmån för Mathus. Den förre drar sig tillbaka till köket i jakt på något ätbart, medan den senare snart får klart för sig vad som förväntas av honom. Plikttroget träder Mathus till verket medan den allt mera berusade Ulma föreslår att föräldrarna drar sig tillbaka för att lämna "ungdomarna" ifred.
Ett antal underhållande scener senare har Mathus lyckats undkomma moderns ständiga försök att hålla uppsikt över situationen, och efter ett par lyckade konfliktslag smällt ungmöens kalla hjärta. I slutändan faller dock Labran slutgiltigt för sin förbannelse och råkar i all välmening störa de två i ett avgörande ögonblick nere vid Ankdammen. Litvinia blir dock kvar på perukmakeriet över natten då modern vid det laget somnat naken och i en besvärande position i ett av gästrummen (vilket var Amfonz verk). Kvällen avslutas med att Mathus delar säng med Litvinia - dock utan att spelet för den sakens skull blev barnförbjuden. Man kände sig helt enkelt nödgade att låsa in sig i ett av gästrummen för att undkomma Labrans ständigt blötlagda näsa.
Vi beslutade oss för att avsluta spelmötet med ytterligare en skuggrunda - för att se vad som hände under den gångna natten samt vad som är på gång inför nästa spelmöte. Kampen om Broskwega fortsatte mellan Burladåren och Felmatia, dock utan några avgörande sammanstötningar. Även Hindurra skickade sina Infiltratörer till oroshärden för att försöka vinna inflytande. Felmatia slog följe med sina Blodiga kyssar (gatuflickor med flera talanger) till Hednafänge och ökade sitt inflytande i sfären. Kapten Hirnellas knektar gjorde en räd på Myrstacken och lyckades sätta nog med skräck i befolkningen för att öka sitt inflytande i sfären.
Inför nästa spelmöte, som troligen kommer att ha fokus på karaktärsspelet, sprider hundviskaren Canem och kapten Hindurra da Karniback skräck bland befolkningen i sfärerna på den västra delen av Myrstacken. Det är vidare påfallande stökigt på Broskwega där olika skuggmakter försöker vinna inflytande.