User avatar
VonRijn
Topic Author
Posts: 40
Joined: Sat 01 Mar 2014, 18:22

Svensk utgåva?

Fri 31 Jul 2020, 15:36

Som jag förstår det kommer Kickstarter-kampanjen för nyutgåvan av Twilight: 2000 att sjösättas inom några veckor. Tyvärr står det inte med ett ord, vad jag kunnat se, vilka språk spelet kommer ges ut på. Med tanke på besvikelsen, uppriktigt talat, som omgärdade lanseringen av såväl Alien som brädspelsversionen Ur Varselklotet (båda ges endast ut på engelska, trots att Fria ligan är ett svenskt företag) antar jag att jag bör sänka mina förväntningar rejält och utgå från att tystnaden är synonym med att Twilight: 2000 inte heller kommer ges ut på svenska.

Eller?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svensk utgåva?

Fri 31 Jul 2020, 15:56

Inget beslut är fattat om detta ännu! Som det nu ser ut kommer Kickstartern att få avgöra om det blir en svensk utgåva.
Fria Ligan
 
User avatar
VonRijn
Topic Author
Posts: 40
Joined: Sat 01 Mar 2014, 18:22

Re: Svensk utgåva?

Fri 31 Jul 2020, 20:04

Inget beslut är fattat om detta ännu! Som det nu ser ut kommer Kickstartern att få avgöra om det blir en svensk utgåva.
Tusen tack för det snabba klargörandet! Är tanken att ha en särskild "pledge" för en svensk utgåva har ni minst en intressant.
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Svensk utgåva?

Mon 03 Aug 2020, 10:18

Inget beslut är fattat om detta ännu! Som det nu ser ut kommer Kickstartern att få avgöra om det blir en svensk utgåva.
Tusen tack för det snabba klargörandet! Är tanken att ha en särskild "pledge" för en svensk utgåva har ni minst en intressant.
.
Skulle det finnas en egen pledge-nivå för en svensk utgåva, skulle Fria Ligan enligt Kickstarters regler vara bundna att producera den så snart någon backar på den nivån — hur många eller få det än är. Alternativt, om det blir för få för att göra en sådan utgåva lönsam, betala tillbaka till alla som backat på den nivån. Men, detta skulle minska intäkten disproportionerligt, då Kickstarter fortfarande kommer att ha tagit ut sin avgift på de pengarna.

Troligare är då att en svensk utgåva blir en stretch goal, och backare får välja språk i pledge managern efteråt.


För min del är dock mitt personliga intresse för en svensk utgåva helt avhängigt vilka resurser och vilken nivå av grundarbete Fria Ligan avser sätta in i den alternativa svenska sättningen.
Angående den centraleuropeiska (dvs amerikanska, huvudsakligen) sättningen har det annonserats att ett flertal både aktiva och före detta amerikanska militärer har anlitats som konsulter. Men inget har sagts om den svenska (jag hoppas man inte här sätter likhetstecken mellan "militärer" och "värnpliktiga"...).
De svenska omständigheterna är såpass speciella att bara en "re-skin" av sättningen med svenska namn på en karta av Sverige (som den alternativa amerikanska sättningen i Flood- och Loop-spelen) inte kommer att kunna skära någon senap...

Om spelet ges förutsättningar att innehålla en verkligt genomtänkt och välresearchad svensk sättning (med avsats i frågan "vilka förändringar i svensk säkerhets- och försvarspolitik gav Sovjets upplösning upphov till, som följaktligen inte har skett i spelets förhistoria?" och går vidare därifrån), kommer jag också att vara väldigt intresserad av att även äga spelet på svenska.
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion
 
User avatar
Ekan76
Posts: 1
Joined: Thu 13 Aug 2020, 12:17
Location: Höör

Re: Svensk utgåva?

Thu 13 Aug 2020, 12:22

Jag skulle också gärna se en svensk utgåva. Tycker det är trevligt att läsa rollspel på svenska, sedan förstår jag såklart att kostanden blir högre per bok pga mindre utgåva. Men man kan hoppas.
 
Ruter
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Svensk utgåva?

Thu 13 Aug 2020, 13:20

Jag blir riktigt besviken om det inte kommer på svenska. Man undra varför inte?
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Svensk utgåva?

Wed 19 Aug 2020, 19:15

Det verkar inte finnas någon stretch gool för svenska. Vad finns det för kriterier för om det ska bli en svensk version.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Svensk utgåva?

Fri 28 Aug 2020, 12:58

Inga signaler på att resultatet av kickstartern skulle medge en svensk utgåva. Nåja. Har nu backat men ger ni ut en svensk utgåva köper jag den också...
 
Lirarn
Posts: 22
Joined: Fri 12 Oct 2018, 11:08

Re: Svensk utgåva?

Mon 31 Aug 2020, 17:40

Stort Grattis till denna grymt framgångsrika KS! Nytt rekord!!! Ni får ta fram bubblet till helgen. :)

Kommer ni veta om detta kommer på svenska innan KS är över?
 
User avatar
Rangertheman
Posts: 63
Joined: Thu 18 Aug 2016, 16:34
Location: Norrtälje, Sweden

Re: Svensk utgåva?

Mon 31 Aug 2020, 17:47

Det kommer ett svenskt rollformulär och en översättningslista av viktiga termer, om det töjmålet uppnås.
Proofreader Extraordinaire

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests