Jepis
Topic Author
Posts: 11
Joined: Tue 26 Dec 2017, 00:16

Fler talanger för torsdagsbarn

Sun 25 Oct 2020, 11:18

Hallå, jag har lagt upp några sidor med fler talanger på:
https://www.drivethrurpg.com/product/33 ... Till-Vasen
-PayWhatYouWant- så ladda fritt :D

Vore kul att höra vad ni tänker om dom, tack!
När spelargruppen blir allt mer erfaren blir urvalet av talanger begränsat. Om spelarna ska kunna behålla sina unika förmågor som gör just deras karaktär speciell är det olyckligt om flera spelare väljer samma talanger, särskilt som man får välja fritt bland arketypernas talanger.

FRÄNDE
Som Torsdagsbarn har du lärt dig att känna igen andra med Synen. Spelledaren slår ett dolt slag för GENOMSKÅDA när du möter en SLP med Synen. En framgång ger en klar och tydlig känsla av samhörighet, du vet att ni delar synen. Spelledaren bör hålla detta dolt för övriga gruppen och låta spelaren själv välja hur karaktären använder sig av insikten.

FÖRHÄXANDE
Din aura är stark och du kan välja att påverka andra att hänföras av dig. Du får en gång per spelpass +2 på INSPIRERA när du med rena avsikter försöker påverka din omgivning.

FÖRANING
Du får ett frislag med +2 på VAKSAMHET för att upptäcka en farlig eller eskalerande situation där motståndaren gör sig redo att bruka våld mot dig. Lyckas slaget får du dra två inititativkort och får välja det bästa. Varje extra framgång ger dig +1 på din första handling i rundan, som om du lyckats med ett bakhåll (sid 62).

HANDPÅLÄGGNING
Du har helande händer och får +2 på LÄKEKONST en gång per spelpass för att läka ett fysiskt tillstånd av mörbultad eller skadad utan att karaktären behöver vara bruten. Handpåläggning är en lång handling och kräver att du rör vid personen du hjälper, du kan använda förmågan på dig själv. Att på detta sätt hela ett blödande sår kan väcka viss uppmärksamhet, slå för LÖNNDOM om så krävs för att undvika att din förmåga upptäcks av andra.

INRE MÖRKER
Du har ett mörker inom dig du aldrig får släppa ut. Men ditt rätta jag visar sig när du kommer i affekt. Du får en gång per spelpass +2 på MANIPULERA när du agerar hotfullt för att få din vilja igenom.

LUTTRAD
Inget är nytt under solen (eller i skymmingsmörkret) och du har sett mycket och överlevt värre. En gång per spelpass kan du sänka skräckvärdet med 1 nivå på ett skräckslag. Du behöver motivera det utifrån tidigare händelser eller ditt trauma..

SLAGRUTA
Du har en slagruta och vet hur den ska användas. Detta ger dig +2 på UNDERSÖKNING/GENOMSKÅDA en gång per spelpass för att hitta eller identifiera kraftföremål, trolldomsföremål eller annat övernaturligt som att varsebli väsen, trolldom och förbannelser eller uppmärksamma spår av väsen. Slagrutan kan även användas för att finna vägen till en helgad plats eller en plats drabbad av Väsen.
Spelledaren kan använda denna talang genom att låta karaktären drabbas av en nästintill oemotståndlig lust att ta fram slagrutan och använda den för att förstå vad som döljer sig i en viss situation. Spelaren får slå ett SKRÄCKSLAG med skräckvärde 1 för att kunna motstå ingivelsen. Om spelaren tar fram slagrutan får karaktären +2 på nästa färdighetsslag om slagrutan på något vis kan vara till hjälp.
Slagrutan kan till en kostnad av ett Erfarenhetspoäng användas för att finna vatten, slå för UNDERSÖKNING. Antalet framgångar avgör källans kvalitet, hur djupt man behöver gräva och hur friskt vattnet är.

SKROCKFULL
Din känsla för vad gott och ont som kan komma ur kontakterna med Väsen förfinas allt mer och du anar att bakom pöbelns skrockfulla beteenden ligger visdom. Du får +2 på nästa färdighetsslag om du som spelare motiverar det med något karaktären gör eller säger på ett skrockfullt meningsfullt vis.
Spelledaren kan använda denna talang genom att uppmärksamma spelaren på en skrockfull händelse eller beteende karaktären förbisett. Slå ett SKRÄCKSLAG med skräckvärde 1 för att hantera detta omen. Om slaget lyckas har spelaren vänt turen till sin fördel och får +2 på nästa färdighetsslag.

SOVA PÅ SAKEN
Ditt undermedvetna hjälper dig att sortera intryck och ledtrådar när du sover och kan få dig att se problem och mysterier ur ett nytt perspektiv när du vaknar. Du får slå ett slag per spelpass på UNDERSÖKNING med +2 på morgonen när du vaknar för att få ytterligare ledtrådar eller insikter om mysteriet som ni eventuellt har missat hittills.

YRVAKEN
Karaktären drabbas av drömlika visioner i mellanstadiet från sömn till vaken där det är svårt att skilja på vad som är dröm och verklighet. Dessa drömmar kan ge insikter om väsen som spelaren kommer att möta eller ledtrådar till hur andra personer agerar eller deras avsikter. Du får +2 på GENOMSKÅDA en gång per speltillfälle. Om slaget lyckas spelas dröminsikten ut som en Deja Vu innan handlingen i scenen förs vidare.
Spelledaren kan använda denna talang när karaktären vaknar och kräva ett lyckat slag på GENOMSKÅDA för att inte behöva ta ett SKRÄCKSLAG med skräckvärde 1. Oavsett om spelaren lyckas eller inte beskriver spelledaren (mar-)drömmen som kan ge karaktären en föraning om något som komma skall.

ÖGON I NACKEN
När någon (eller något) smyger på dig eller närmar sig i lönndom bakom dig får du en tydlig känsla av att vara iaktagen eller i fara. Du får +2 på VAKSAMHET för att uppmärksamma vad som pågår och se vad som sker bakom din rygg.
Spelledaren kan använda denna talang och be dig att slå för VAKSAMHET med +2 utan att kunna pressa slaget, om det misslyckas får du slå ett SKRÄCKSLAG med skräckvärde 1 utan att veta vad som skrämt dig.

/mvh Jens-Petter

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest