Page 1 of 1

Hjälp med mysterie - typ SL only

Posted: Tue 28 Jul 2020, 23:22
by BiobunkerVII
Så jag inspirerades av exempelkonflikten som finns med när vättarna beskrivs i regelboken (s.163). Tänker mig dock att jag vill kasta in den ganska tidigt i en kampanj, så jag ville placera det närmare Upsala, valet föll på södra Dalarna och efter lite nördande i socknar och kyrkor föll valet på Dådrans brukskapell. Ska försöka beskriva mysteriet så som jag tänkt i punktform.

* Spelarna kontaktas av kronolänsman Fast i Rättvik för att få hjälp med 4 till synes oförklarliga barnamord. Morden har skett nattetid och inga tecken på intrång finns. I det första fallet arresterades föräldrarna men de har släppts när de andra barnen mördades.
* När spelarna snokar runt lite kommer de få reda på att den nye prästen Ambrosius Mörner har tagit på sig att jaga Hin håle ut ur Dådner.
* Gårdskarlen Jöns i prästgården dog nyligen, även om länsman tror att det var till följd av prygel kan han inte agera mot prästen som är brorson till biskopen i Västerås och har brukspatronens stöd. Tjänstehjonstadgan ger ju dessutom husbonden rätt att prygla sina anställda. Jöns hustru sitter på fattigstugan.
* Vättarna har beslutat sig att hämnas på prästens flock.

Så långt så väl, jag skulle vilja ha lite hjälp med hur bruket och brukspatronen kommer in, funderar på ett annat väsen. Bruket är ju en masugn och en stånghammare (hammarsmedja) så det förekommer både gruvdrift och kolning i området. Hade en tanke att en dödad vätte återfötts som en sork eller så och att hen stjäl saker från brukspatronens hem. Skulle även vilja ha in nån konflikt mellan länsman och brukets privata säkerhetspersonal som vill lägga locket på för att inte störa produktionen. Biter jag över för mycket?

Re: Hjälp med mysterie - typ SL only

Posted: Wed 29 Jul 2020, 18:05
by Anders Gabrielsson
Mitt intryck är att vättar är rätt bra att kombinera med andra väsen eftersom de dels inte har något särskilt krav på hur man fördriver dem, dels känns som att de passar rätt bra som hantlangare åt andra.

Jag skulle nog i så fall ha det andra väsendet som den drivande i situationen, typ ett bergsrå som är missnöjt med gruvdriften eller har haft en pakt med en tidigare gruvägare som den nya brutit, och som använder vättarna för att hämnas. Vättarna kanske också bor i gruvan?

Att ha två separata väsen som har helt egna drivkrafter tror jag kan bli lite komplicerat, om det inte är just det extra lagret du är ute efter. Risken är att det blir för trassligt eller att spelarna lyckas hantera det ena väsendet och tänker "Jahapp, då var vi klara här då!" om det inte blivit helt uppenbart att det finns ett väsen till.

Mysterier är alltid mycket svårare att begripa från spelarsidan, och som spelare är det oftast tillräckligt roligt att bara följa ledtrådarna till den (för SL uppenbara) slutsatsen.

Re: Hjälp med mysterie - typ SL only

Posted: Fri 31 Jul 2020, 17:17
by BiobunkerVII
Jag förstår hur du menar. Jag var nog ute efter det andra lagret, men skulle ju iofs kunna låta spelarna återvända ett tag senare till samma plats jag har spelare som gillar att interagera med SLP så då kan de träffa samma personer igen när de återvänder. Den första gången skulle gruvan och bruket kunna vara ganska nya och inga problem med väsen ha uppstått. Jag funderar nog vidare i den riktningen.

Re: Hjälp med mysterie - typ SL only

Posted: Sun 02 Aug 2020, 17:51
by Anders Gabrielsson
Låter vettigt! Du känner ju din spelgrupp.

Re: Hjälp med mysterie - typ SL only

Posted: Thu 01 Oct 2020, 16:07
by Byrax
Spännande upplägg - kom du i mål med det hela? Behöver lite inspiration för att få in vättarna i spel. Apropå gruvor och väsen: i Nordiska Väsen (konstboken) finns bergfrun med.

OT men vättar; har ni sett att John Duncans märkliga sagobok från 1905, "Skogvaktaren och vättarna", precis släppts av Malört Förlag? Underbara illustrationer och inte en "vanlig" saga.