Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Skrômtscenariot "Den Vita Natten" till Vaesen?

Tue 07 Apr 2020, 13:47

Skrômtscenariot "Den Vita Natten" - ngn som läst/spelat och bedömer att det går att konvertera till Vaesen? Verkar lovande!
 
User avatar
Snabelskorna
Posts: 37
Joined: Tue 06 Jun 2017, 11:54

Re: Skrômtscenariot "Den Vita Natten" till Vaesen?

Wed 22 Apr 2020, 10:13

Det beror helt på Väsens riktning. Jag har inte backat Väsen, så jag vet inte. Skrômt är ju ett otroligt relationsbaserat skräckspel, där skräcken ofta ligger i slitningar mellan RP. Det syns i Den vita natten. Sen att det råkar finnas en gast med är en annan femma. På rak arm är därför mitt svar: Nej, men kanske?
"Men slå tärningen då för fan!"
 
User avatar
gabrielledebourg
Posts: 2
Joined: Fri 20 Dec 2019, 14:43

Re: Skrômtscenariot "Den Vita Natten" till Vaesen?

Mon 25 May 2020, 14:39

Kul fråga! Jag skrev Den vita natten till Skrômt och har även skrivit En grym hemlighet till Vaesen, så har minst sagt väldigt bra insikt i båda delar. Spontant skulle jag säga att jag inte riktigt tycker att "Den vita natten" skulle fungera jättebra till Vaesen. Vaesens fokus ligger överlag mycket på mystik och mysterielösande, ihop med miljön av 1800-talet, medan Skrômt snarare fokuserar mycket på relationer, vilket verkligen återspeglas i Den vita natten, som bygger på ett familjedrama där ett väsen vävs in.

Utmaningarna du står för att konvertera Den vita natten till Vaesen är:
1. Upplägg: Den vita natten står rätt långt från Vaesens spelsystem, då fokus inte riktigt är på att lösa ett mysterium, eller vara en del av att möta det onaturliga, utan först och främst fokuserar på relationsdramat mellan familjen. Hade det varit ett Vaesen-äventyr hade jag till exempel gjort familjen till SLPer, istället för RPer och äventyret hade nog snarare tagit plats EFTER Den vita natten, där RP skulle ta reda på vad som har skett och hantera det väsen de möter, snarare än tvärtom.

2. Tiden: Vaesen utspelar sig i det mytologiska norden på 1800-talet, medan Den vita natten utspelar sig i nutid. Om du skulle flytta äventyret till 1800-talet skulle du då behöva skriva om en stor mängd av de olika karaktärernas motivation och bakgrund, då de inte är anpassade till den tiden – och spelar du Vaesen i nutid förlorar du den härliga Penny Dreadful-stämningen som finns. Tematiken kan däremot funka bra mellan båda spelen, som en fråga om vad som finns i en familjs namn.

3. Regelsystem: Båda spelen är regellätta, men med lite olika fokus: Vaesen är baserat på År Noll-motorn, så en stor del är ändå byggt kring utmaningar som löses med färdigheter, medan Skrômt är väldigt regellätt och snarare löser mycket bara genom rent rollspel, så då skulle du i teorin behöva lägga in mer direkta utmaningar in i äventyret för att få dem att gå ihop.

MEN! Med det sagt, är det en kul frågeställning och jag uppmanar dig verkligen att försöka – dela gärna med dig av resultatet!
Freelance writer for Tales from the Loop and Vaesen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests