• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Vaesen/Nordiska väsen

Mon 11 Nov 2019, 11:46

Är tanken att Vaesen/Nordiska väsen kommer att utspela sig ca 1850?
Tolkar att rollpersonerna kommer att tillhör ett sällskap eller grupp. Jag undrar om någon vet vilken/vilka typ av grupp spelarna kommer att vara? Kommer det att finnas flera olika att välja på?
Tack på förhand
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 11 Nov 2019, 23:20

Precis. Verkar vara en bas i Upsala som är gruppens hemvist runt 1850. Kul tidsepok, inte söndertjatad heller.

Apropå svenska väsen, ”Vackra kyrkor jag besökt” av Johannes Pinter, är festlig i sin uttolkning av just sådana. Vore kul med ett stretchgoal där Pinter får skriva ett scenario.
Last edited by Byrax on Tue 19 Nov 2019, 12:54, edited 1 time in total.
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 13 Nov 2019, 00:43

Tänkte använda Riksantikvarieämbetet som en konkurrent till spelarna som en myndighet som motarbeta gruppen ( som i Arkiv X eller Da Vinci-koden där det finns en maktfaktor som motarbetar huvudpersonerna). I verkligheten jobbar Riksantikvarieämbetet med arkeologiska utgrävningarkulturminnesvård och fornfynden. Men i min värld jobbar det också med att fånga in väsen och dölja alla spår att det finns då det inte passar in i den nya världen
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 13 Nov 2019, 01:18

Kul idé! Fornminnesförordningen från 1867 kan fylla ett syfte och hindra de utgrävningar och undersökningar som spelarna vill företa...

Sällskapet man tillhör verkar ha fått Gyllencreutz slott i gåva från ngn som är inspärrad på Upsala Asylum. Cool idé och lite arkkänsla, i och med att man bygger ut slottet allt eftersom.

Under perioden bildades många märkliga sammanslutningar, loger och föreningar. Bör lätt gå att hitta andra maktfaktorer som påverkar spelet. Kanske stöter man på andra grupper och personer som jagar vaesen också? Ser redan framför mig ngn märklig rysk greve på tsarens uppdrag i Norden, en preussisk militärgruppering med dold agenda, en stöddig norsk trolljägare från Telemarken, någon upplyst vetenskapsförening som vill få bort vidskepelse med alla till buds stående medel, diverse religiösa figurer och sekter osv. [/size]
Last edited by Byrax on Thu 14 Nov 2019, 00:56, edited 2 times in total.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 13 Nov 2019, 09:06

Ser gärna att settingen även har visst fokus på ‘konflikten’ mellan det fattiga, agrara, gamla bondesamhället/naturen och den framväxande mer moderna industriella nationen, med ångmaskiner, sågverk, tämjandes naturkrafter etc och nymodigheter som demokrati och instititioner och dess baksidor. Inte en svart-vit konflikt, utan grå.
Last edited by Byrax on Thu 14 Nov 2019, 00:23, edited 1 time in total.
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 13 Nov 2019, 11:21

Hoppas också på samma Settingen! 
Nu har jag inte koll på alla "moster" men en eller två häxor kommer jag att han med och när detta är en parallell värld tänker jag nog lägga in en häxjakt typ den på 1600-talet andra hälft i min setting.
Johan Egerkrans andra bok "de odöda" funderar jag att använda och kanske, kanska kasta in en vampyr i Stockholm..
Sedan funderar jag på att byta ut prästen mot en arkeolog i bonus mystery 2, stretchgoal 6. Nu var många präster på den tiden också vetenskapsmän så bytet blir inte så stort.
The mystery "Silver of the Sea" written by Tomas Härenstam. Welcome to Wrecker Isle, a godforsaken island brimming with debauchery and criminality. The player characters are asked to investigate the vile murder of a local priest and are soon pulled into a web of intrigue. 

ps. ska lägga till boken på min julklappslista. ds
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 00:09

Häxprocesser, ja... den sista svenska ’incidenten’ skedde 1858 i Mockfjärd. Blåkulla och barnvittnen med namn som Säl Per o Silfknapps Anna, en skum pastor, Blumenberg. Försök från staten/kyrkan att stoppa ryktesspridning och vidskepelse. 200 år efter de förra processerna!

Ser gärna ett scenario baserat på denna bisarra historia!
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 06:10

Vore spännande med ett scenario om Sundsvalls timmerindustri också - träpatroner, lösarbetare, hjon och uppviglare i Sveriges Klondyke. Expeditioner för att ta reda på vad som hänt arbetslaget i skogen, vad plågar de nya arbetarbarrackerna nattetid (det är inte bara vägglöss) osv.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 07:17

Hehe, peppen inför Vaesen... ser liksom fiktiva Egerkransbilder av egna idéer... en båt på dimmig sjö där några spanar i mörkret efter sjöodjur(?), vampyrjakt i Upsalas gränder, några som ljusskyggt gräver upp ett vikingakumle, mustachprydd ingenjör som konstruerar något steampunkigt vid ett trolskt vattenfall osv.

Ett scenario baserat på historiska händelser som borde skrivas: Kautokeinoupproret! Finnmark. En mystisk väckelserörelse som fått fäste, predikant- o samekonflikter som riskerar att spridas, alkoholhandel osv. Spelarna dras in i det hela men det är inte en klar konflikt alls och situationen riskerar att eskalera vid fel beslut.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 10:16

Ta in Mathias Ståhle för att skriva ett scenario, hans Tale of Snow White and Red Rose rill WFRP var otroligt bra. Dr Fausts Manuskript  m m alster likaså. Passande känsla i hans verk för Vaesen - lite sagolikt, men mörkt, burleskt och skevt.
Last edited by Byrax on Thu 14 Nov 2019, 10:26, edited 1 time in total.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests