• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 06 Jan 2020, 00:16

Tänker att Vitterhetsakademien är ett hot som inte syns. Det har agenter som försvåra arbetet, hyr ett gäng busar som klår upp RP mm. Att Vitterhetsakademien tror att RP är en ockult sekt eller någonting liknade. 
Så att RP vet att det finns en kraft som motarbetar dem utan att ha en öppen konflikt.
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 06 Jan 2020, 00:21

Hur hade ni gjort eran upptäckare?

UPPTÄCKSRESAND

NAMN
Förnamn: Ester, Nils, Fredrika, Sven, Gertrud, Otto
Efternamn: Bergman, Eberholt, Silvercrona
DRIVKRAFT
Äventyrlig
Berömmelse
Leta efter ett visst föremål
TRAUMA
En expedition gick fruktansvärt fel
Svårt skadad
Din bästa vän dog för dig
MÖRK HEMLIGHET
Skuldsatt
Ingår ett avtal med ett väsen
Kleptoman
RELATIONER
Du är min protege
Vi är bästa vänner
Upplever dig som opålitlig

BÄSTA GRUNDEGENSKAP: Fysik
BÄSTA FÄRDIGHET: Kraftprov
TALANGER: Hårdhudad, Fina dolda ting, Navigera
TILLGÅNGAR: 2-5
UTRUSTNING: Kartbok, Fältkikare

Hårdhudad: Färdigheten låter dig överleva i dåligtväder (+2), Fina dolda ting: Hitta dolda ingångar eller gömda ting (+1), Navigera: Bildning vid navigation (+1)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 06 Jan 2020, 00:24

Snyggt! Precis så!
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 09 Jan 2020, 20:01

jag är inte riktigt insatt i upplägget kring vaesen men läser bury my heart at wounded knee för tillfället
och det slog mig att man kanske kunde sno lite däriftån?
amerikanska regeringen lovade ofta guld & gröna skogar åt de olika indianstammarna men höll inga av löftena nån längre tid
och de anlitade besegrade indianstammar till att bekämpa ännu fria indianstammar
båda för att spåra upp dem och angripa dem militärt
om man skalar ned det lite kanske man kan applicera samma sak på diverse nordiska väsen?
något litet myndighetsorgan som länge har haft kontakt med olika väsen
först erbjuder dem att få behålla skogarna / bergen / sjön mot lite hjälp (kanske att finna råämnen till industrin eller hjälp som skydd mot fientliga vaesen?)
sedan inskränka deras del av skogen & tillslut tvångsförflytta dem & anlita vissa väsen att angripa andra
ett slags skuggkrig som gynnat industrilalismen & kan ha pågått en längre tid redan men som vanliga människor inte alls märker något av?
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 22 Jan 2020, 21:53

Frimurarna, eller Svenska Frimurare Orden som de heter formellt (med särskrivning och allt), borde väl också kunna vara en fraktion? De är otäcka på riktigt och har dessutom ett spännande arkivsystem där varje hierarkinivå ger tillgång till mer material (man får en ny nyckel helt enkelt, om jag inte minns fel). Jag tror att nycklarna går till olika skåp. Det känns väldigt rollspelsaktigt.

Hierarkin är förstås också spännande. På 1850-talet var det Sveriges kungar som var ordens stormästare. Frimurarna skulle kunna funka som riktiga ärkeskurkar (de har förmodligen redan läst det här), ungefär som Järnringen i Mutant.

Frimurarna beskrivs mer utförligt här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_Frimurare_Orden

Carl von Linné var aktiv ungefär 100 år före spelets tidsperiod och även hans lärljungar tillhörde, vad jag vet, inte heller riktigt verklighetens 1850-tal. Däremot tycker jag att man här kan böja lite på verkligheten och göra Linnélärljungarna (eller Apostlarna som de också kallades) till en mäktig grupp, som i generationer har ägnat sig åt att resa världen runt och kartlägga olika väsen. De har förstås ett stort arkiv och även ett eget laboratorium. Kanske dyrkar de också sin sedan länge döde läromästare, på ett inte hälsosamt vis (hans huvud har bevarats i en glasburk och talar ibland förvirrat till lärljungarna om olika vetenskapliga spörsmål). Man kan tänka sig att de vetenskapliga idealen har utvecklats till fanatism - allt för vetenskapen. Lärljungarna befinner sig alltså i en moralisk gråskala. Det akademiska passar också väl in i Uppsala. Kanske är RP ättlingar till den första generationens Apostlar? Det skulle kunna finnas arv i form av hemlig forskning (eller unika specimen) i varje släktlinje. Möjligen har Linnélärljungarna redan fungerat som en inspirationskälla för spelet?

Mer om verklighetens Linnélärljungar: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Linnés_lärjungar

Ytterligare en intressant fraktion är Pinkertons detektivbyrå. Den är visserligen mest känd för sin verksamhet under och efter amerikanska inbördeskriget, men byrån grundades 1850. Byrån lade grunden för mycket av den moderna brottsbekämpningen med systematiska register (rouge cards) över brottslingar i och utanför Amerika. Byrån skickade ut detektiver (operatives) som ofta uppträdde under förklädnad. Ibland tog sig även Allan Pinkerton och hans söner själva iväg för att jaga brottslingar. Byrån inspirerade Conan Doyle till berättelserna om Sherlock Holmes. I Vaesen skulle Pinkertons även kunna intressera för andra varelser än människor. Grundaren Allan Pinkerton är då fortfarande ung och har många visioner för sin växande byrå. Passar de inte riktigt in i den nordiska settingen kan de vara utländska besökare (svengelsktalande) med resurser och agenda som man bara anar.

Verklighetens Pinkertons: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pinkert ... ve_agency)

Utöver detta skulle kanske pseudovetenskaper som alkemi och frenologi vara intressanta inslag i spelet. Det fanns säkert sällskap för dessa läror också. I ett rollspel skulle jag dock gärna vilja att det funkade: alltså att bly kan bli guld (om man är riktigt skicklig) och att en frenologisk tolkning kan vara avslöjande (herr Wrede har något av örnens egenskaper).

P. S. Jag ska också tillägga att jag inte har det här spelet ännu och därför är lite osäker på exakt hur mycket verklig historia som passar in i settingen. Vet dock att det finns många mytologiska väsen. 1850-talets Uppsala verkar vara en sandbox (?) i spelvärlden. Är det alltså lite åt Harry Potter-hållet? Jag brainstormar gärna kring olika organisationer (och kanske även andra gruppkoncept, om det nu kan finnas flera) och sandboxar, men det kan betyda lite nya trådstarter, den här tråden är väldigt spretig...
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 27 Jan 2020, 10:13

När jag läste regelboken så tolkar jag att gruppen som rollspelarna tillhör är ganska unik och det finns få andra (eller inga) grupper som gör samma sak som dem. Men när jag SL så kommer det i min värld finnas andra grupper...
Carl von Linné har en stor del i boken!

Vet någon när rollformulär finns att få tag på och vart?
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 27 Jan 2020, 10:17

Bengt Petter tack för tipsen!
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Tue 04 Feb 2020, 20:34

haha jätteroliga förslag av bengt petter..  

den unge pinkerton kanske kommer till uppsala med några anställda amerikanska agenter för att lära sig systematiken från en annan framgångsrik hemlig organisation
ungefär som nazisterna var till uppsala och lärde sig av rasbiologiska intitutet (eller vad nu hette) då på 3o-talet?
en organisation som har sitt ursprung i linnés systematik men har utvecklats vidare åt det ockulta hållet av en av hans förfallna lärjungar
(pinkerton äger förresten securitas numera har jag läst nånstans om det vara av intresse?)
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 06 Feb 2020, 16:20

hann bara logga ut sist innan jag kom på en kanske lite väl grov men ändå häftig idé..

det slog mig att det svenska sällskapet för rashygien som bildades 1909 & sedan det rasbiologiska institutet 1922 
skulle kunnat ha utvecklas ur en obskyr (statlig?) organisation med kopplingar till linnés lärjungar, eller kanske en "13:e relegerad lärjunge"??
isåfall utvecklade denna lärjunge linnés system med foton / teckningar, hår & hud prover & noggranna beskrivningar för att systematisera alla de väsen som påträffades
samt använde klassiska skallmätningar för identifiera hamnskiftare & bortbytingar som de tror har infiltrerat det mänskliga samhället?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_i ... rasbiologi

apropå skotten pinkerton så bildades scotland yard redan 1829 och har för mig de också var tidiga med sytematisering av brottsjournaler mm

kom precis nu på att i torbjörns säfves roman om anarkisten/målaren/världsresenären/mystikern/språkvetaren ivan agueli
så bifogas några sidor av en helt sjuk noggrann kropps & skallmätning, mm av herr agueli då han hamnar i finkan i paris nångång ca år 1900
ärr registreras exakt var på kroppen de finns men även saker som slö / skarp blick ansiktsuttryck & allmän utstrålning samt gångstil mm

gissar att det var en del av Eugène François Vidocq's system för att katalogisera & identifiera kriminella
han sägs ha varit den förste riktige detektiven, han hade tidigare varit brottsling själv men i början av 1820-talet i paris blev han polis
han uppfann massa nya tekniker för att spåra brottslingar

i början av filmen führerns elit sorteras pojkarna i hitlerjugend enligt nåt liknande system, sanska osmakligt men effektiv selektering
minns inte exakt nu men fanns bland annat flera nyanser av hud, hår & ögonfärg att välja bland..

så i ett liknande 1850-tals register över olika väsen skulle ju hårtestar & hudbitar kunna vara bifogade ihop med tecknade "mugshots"?
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 06 Feb 2020, 16:47

isåfall kanske RP finner hemliga dokument som beskriver planer på att ett sådant framtida institut & instruktioner om skallmätningar mm
samt snarast nazistiska tankegångar om förintelse av vissa människogrupper som man misstänker har beblandat sig med olika väsen i historisk tid
kanske även konspirationsteorier om att vissa bortbytingar har lyckats blivit väldigt rika, gift sig med varandra & planerar att styra & förslava mänkligheten
dessa dokument kan ju vara undertecknade av politiker, industrialister, militärer (som alla är frimurare?;) & kanske även nån högre upp inom deras egen organisation?
man kan om man vill även binda ihop det hela med namn som påminner om de som var inblandade i rasbiologin i vår riktiga värld för att få det än mer autentiskt..

om man vill göra registren över olika väsen än mer osmakliga kan det ju bifogas kliniska obduktionsrapporter även över olika varelsers foster eller från gravida väsen
samt känslokalla rapporter om hur dessa reagerar på smärta & olika gifter mm
kanske även referenser till kalla lagerutrymmen i välbevakade källarutrymmen som kyls med isblock & där kyltorkade kroppsdelar av väsen förvaras?
skulle dessutom kunna finnas labb där de experimenterar på väsen för att gynna vetenskapen
eller rena förintelseläger i liten skala där väsen får arbeta med deras talanger eller stympas för att utvinna vissa kemiska ämnen..

gissar att det här är utanför ramarna för väsen rollspelet men det skulle onekligen tillföra en hemskare stämning till spelet
och även om vissa väsen kanske är riktiga monster så kan nåt sånt här tillföra lite gråskale problematik, för det ligger kanske i deras natur att bete sig som ett rovdjur
är det då okej att utföra smärtsamma experiment på en varelse bara för att mänskligheten ska finna en kur mot åldrandet etc..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest