Frimurarna, eller Svenska Frimurare Orden som de heter formellt (med särskrivning och allt), borde väl också kunna vara en fraktion? De är otäcka på riktigt och har dessutom ett spännande arkivsystem där varje hierarkinivå ger tillgång till mer material (man får en ny nyckel helt enkelt, om jag inte minns fel). Jag tror att nycklarna går till olika skåp. Det känns väldigt rollspelsaktigt.
Hierarkin är förstås också spännande. På 1850-talet var det Sveriges kungar som var ordens stormästare. Frimurarna skulle kunna funka som riktiga ärkeskurkar (de har förmodligen redan läst det här), ungefär som Järnringen i Mutant.
Frimurarna beskrivs mer utförligt här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_Frimurare_Orden
Carl von Linné var aktiv ungefär 100 år före spelets tidsperiod och även hans lärljungar tillhörde, vad jag vet, inte heller riktigt verklighetens 1850-tal. Däremot tycker jag att man här kan böja lite på verkligheten och göra Linnélärljungarna (eller Apostlarna som de också kallades) till en mäktig grupp, som i generationer har ägnat sig åt att resa världen runt och kartlägga olika väsen. De har förstås ett stort arkiv och även ett eget laboratorium. Kanske dyrkar de också sin sedan länge döde läromästare, på ett inte hälsosamt vis (hans huvud har bevarats i en glasburk och talar ibland förvirrat till lärljungarna om olika vetenskapliga spörsmål). Man kan tänka sig att de vetenskapliga idealen har utvecklats till fanatism - allt för vetenskapen. Lärljungarna befinner sig alltså i en moralisk gråskala. Det akademiska passar också väl in i Uppsala. Kanske är RP ättlingar till den första generationens Apostlar? Det skulle kunna finnas arv i form av hemlig forskning (eller unika specimen) i varje släktlinje. Möjligen har Linnélärljungarna redan fungerat som en inspirationskälla för spelet?
Mer om verklighetens Linnélärljungar:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Linnés_lärjungar
Ytterligare en intressant fraktion är Pinkertons detektivbyrå. Den är visserligen mest känd för sin verksamhet under och efter amerikanska inbördeskriget, men byrån grundades 1850. Byrån lade grunden för mycket av den moderna brottsbekämpningen med systematiska register (rouge cards) över brottslingar i och utanför Amerika. Byrån skickade ut detektiver (operatives) som ofta uppträdde under förklädnad. Ibland tog sig även Allan Pinkerton och hans söner själva iväg för att jaga brottslingar. Byrån inspirerade Conan Doyle till berättelserna om Sherlock Holmes. I Vaesen skulle Pinkertons även kunna intressera för andra varelser än människor. Grundaren Allan Pinkerton är då fortfarande ung och har många visioner för sin växande byrå. Passar de inte riktigt in i den nordiska settingen kan de vara utländska besökare (svengelsktalande) med resurser och agenda som man bara anar.
Verklighetens Pinkertons:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pinkert ... ve_agency)
Utöver detta skulle kanske pseudovetenskaper som alkemi och frenologi vara intressanta inslag i spelet. Det fanns säkert sällskap för dessa läror också. I ett rollspel skulle jag dock gärna vilja att det funkade: alltså att bly kan bli guld (om man är riktigt skicklig) och att en frenologisk tolkning kan vara avslöjande (herr Wrede har något av örnens egenskaper).
P. S. Jag ska också tillägga att jag inte har det här spelet ännu och därför är lite osäker på exakt hur mycket verklig historia som passar in i settingen. Vet dock att det finns många mytologiska väsen. 1850-talets Uppsala verkar vara en sandbox (?) i spelvärlden. Är det alltså lite åt Harry Potter-hållet? Jag brainstormar gärna kring olika organisationer (och kanske även andra gruppkoncept, om det nu kan finnas flera) och sandboxar, men det kan betyda lite nya trådstarter, den här tråden är väldigt spretig...