• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 10:25

Vill se: Ett scenario om Västra Stambanans byggande. Rallare och rälsdragning genom landsbygden mellan Göteborg och Stockholm 1855. När man borrar en tunnel genom ett otillgängligt berg i obygden börjar mystiska saker hända; rallare försvinner, sabotage, försvunna prylar, gruvingenjörer går vilse i mörkret och det pratas om förbannelser och guldskatter i bergshålorna, bland den ogästvänliga lokalbefolkningen. Jernwägs-Bureaun kallar in några esoteriska experter för att se vad som ligger bakom.
Last edited by Byrax on Tue 19 Nov 2019, 20:15, edited 1 time in total.
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 15:46

OJ; OJ vad många bra förslag på scenario!

Sitter och filar på ett mer dungeon crawl i tre delar där gruppen ska leta efter tre artefakter som håller ett väsen fången. tänkte att gruppen skall leta upp dem och inte ont annat så när det tre artefakterna är ihop så släpps varelsen ut. 
Temat är oden, tor och Freja så ett av ställena är Uppsala högar som ibland kallas för oden, tor och Freja. Så en utgrävning av en av dem och en krypta där nere. Andra stället är gamla slottet Tre kronor som ligger under nuvarande slottet. Några menar att vapenskölden Tre kronor symboliserar oden, tor och Freja. Så under slottet finns det katakomber som måste sökas igenom... Tyvärr har jag inte hittat tredje stället än eller så för jag hitta på ett ställe (gärna förslag tack)….
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Thu 14 Nov 2019, 22:07

Coolt. Skall fundera lite. Tänker på Dumasklubbens tre kopior av De Nio Portarna....

Vill se: Känns som ett scenario på en avlägsen fyrvaktarö är en no-brainer också; tänk Kall Hud, The Vanishing, Människohamn, Fyren, Pappan och havet, Nattfåk och Lighthouse. Galna fyrvaktare, isolation, trytande förråd, dimma, legender om vrakplundrare, mystiska irrsken, något som vakar ute i det gråa havet... hoppas att Wreckers Island i Silver of the Sea har sådana vibbar och en fyr!
Last edited by Byrax on Fri 15 Nov 2019, 06:31, edited 2 times in total.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Fri 15 Nov 2019, 06:25

Jag hoppas på mer artwork från Egerkrans som visar typiska äventyrare i både dramatiska och lugnare/undersökande situationer i spelmiljön - inte bara diverse vaesen. Även bilder på byar, städer, hus, interiörer från slott o koja, och naturen från den tiden. Vill se klädstilar, föremål, redskap, vapen = visuella bryggor in i spelet. Egerkrans stil kommer att bli härlig till detta spel!
Last edited by Byrax on Tue 19 Nov 2019, 20:14, edited 1 time in total.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 18 Nov 2019, 06:44

Jag antar att äventyren till Vaesen är mer detaljerat skrivna än motsvarande till MYZ? Dvs inte zonkompendiestuk som ju mer är en äventyrsplats. Ser helst komplexa och kluriga äventyr till spelet, mer än bara en beskrivning av typ en förfallen bondgård och en bråkig vätte eller ngt, med luftiga illustrationer.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Mon 18 Nov 2019, 06:50

Ruter: förslag till plats 3. Nedgrävd vid Ale Stenar? En alltjämt aktiv ritualmagisk zon från forntiden som hindrar vaesen (eller deras medhjälpare) att ta sig dit/beträda stencirkeln.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Tue 19 Nov 2019, 19:48

Metaplotten med de ökande väsenmanifestationerna i Johannes Pinters "Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött" skulle funka väl som en minikampanj i Vaesen, om jag minns rätt (det var ett par år sedan jag läste boken). 

Hm, Ligan; kontakta Pinter och kolla om han kan tänka sig att skriva en liten kampanjoutline baserat på boken? 
Last edited by Byrax on Sun 01 Dec 2019, 17:13, edited 1 time in total.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 20 Nov 2019, 11:21

Även om Egerkrans finfina illustrationer i Väsen fokuserar rätt så mycket på oknytt, skrömt och småfolk, skulle jag helst se att dessa tonas ned något i Vaesen. Både bildmässigt och innehållsmässigt. De är lite för “whimsical” söta, och IMHO troligen svåranvända i spel. De får gärna vara med, men inte uppta t ex 40 % av bokinnehåll (och då helst de mörkare varianterna av oknytten.) 
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 20 Nov 2019, 17:06

Lite söt är monsterna...

Jag kommer att plocka från Johan Egenkrans andra bok ”odöda” och göra det mer mörkare. Kan tänka mig världsbok med dem senare av fria ligan.
Tror att jag kommer driva spelet 50% åt ”Indiana Jones” och 50% åt”Sherlock Holmes”.

Mats Strandberg skulle vara kul om han skrev någonting. Boken ”Färjan” fast på en båt mellan Sverige och Finland år 1850.
 
Ruter
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 11 Nov 2019, 11:36

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Wed 20 Nov 2019, 17:20

När jag tänker på att driva det åt ”Indiana Jones” handlar om att jag får känslan att monstrerna är lite snälla.
Men det är ett val jag tar... finns ju Varulvar sim man kan göra riktigt mörka.

Tack för tipset om en plats
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests