Nusos
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sun 19 Sep 2021, 23:55

Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:03

Hej!

Jag ska vara DM för första gången nu på onsdag och har gjort mitt bästa med att förstå reglerna och hur saker och ting ska/bör gå till.
Min fundering är dock hur många tärningar man ska slå vid ett anfall.

Låt oss säga att jag anfaller med ett gevär, karaktären som anfaller har 4 Precision, 3 Skytte och +2 i bonus från vapnet. Slår jag då 9 tärningar för att lyckas med denna handling?

Jag är otroligt tacksam för svar

Vänliga hälsningar

Alex
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:13

Yup, alla färdigheter slås med Grundegenskapsvärdet + Färdighetsvärdet + eventuell bonus för utrustning +- temporära modifikationer så som fördelar, tillstånd eller skador.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nusos
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sun 19 Sep 2021, 23:55

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:31

Yup, alla färdigheter slås med Grundegenskapsvärdet + Färdighetsvärdet + eventuell bonus för utrustning +- temporära modifikationer så som fördelar, tillstånd eller skador.
Jag vill bara tacka så mycket för ett riktigt snabbt svar, helt otroligt.

Det lät nästan som att det var för mycket tärningar att slå när jag satt och simulerade en strid. Det skulle dock bli fruktansvärt tråkigt att nästan alltid misslyckas med en handling.

Tack igen, det ska bli sjukt kul!

-Alex
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:34

Yup, alla färdigheter slås med Grundegenskapsvärdet + Färdighetsvärdet + eventuell bonus för utrustning +- temporära modifikationer så som fördelar, tillstånd eller skador.
Jag vill bara tacka så mycket för ett riktigt snabbt svar, helt otroligt.

Det lät nästan som att det var för mycket tärningar att slå när jag satt och simulerade en strid. Det skulle dock bli fruktansvärt tråkigt att nästan alltid misslyckas med en handling.

Tack igen, det ska bli sjukt kul!

-Alex
Ja en person som har 4+3+2 är en person som är bra på att skjuta och bör således som oftast träffa. Han är väl då för man förmoda inte så bra på en del annat.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nusos
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sun 19 Sep 2021, 23:55

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:43


Ja en person som har 4+3+2 är en person som är bra på att skjuta och bör således som oftast träffa. Han är väl då för man förmoda inte så bra på en del annat.
Hur skulle en bra fördelning på Färdigheter se ut för en ny karaktär i början av en kampanj?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 00:53


Ja en person som har 4+3+2 är en person som är bra på att skjuta och bör således som oftast träffa. Han är väl då för man förmoda inte så bra på en del annat.
Hur skulle en bra fördelning på Färdigheter se ut för en ny karaktär i början av en kampanj?
Färdigheterna bör väl spegla vad man är för en karaktär. Sedan så får väl spelarna lösa mysteriet på ett sådant sätt som passar deras karaktärer. Jag tror inte det är så väldigt viktigt. Man är bra på någonting så det viktigaste är att spelarna spelar karaktärer som de vill spela sedan så löser sig det mesta.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nusos
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sun 19 Sep 2021, 23:55

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 20 Sep 2021, 01:03


Ja en person som har 4+3+2 är en person som är bra på att skjuta och bör således som oftast träffa. Han är väl då för man förmoda inte så bra på en del annat.
Hur skulle en bra fördelning på Färdigheter se ut för en ny karaktär i början av en kampanj?
Färdigheterna bör väl spegla vad man är för en karaktär. Sedan så får väl spelarna lösa mysteriet på ett sådant sätt som passar deras karaktärer. Jag tror inte det är så väldigt viktigt. Man är bra på någonting så det viktigaste är att spelarna spelar karaktärer som de vill spela sedan så löser sig det mesta.
Det låter förnuftigt.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Fundering kring att anfalla

Mon 25 Oct 2021, 14:00

Jag tycker att den slumpade framtagningen av karaktärer funkade överraskande bra och underlättade uppstart för nya spelare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests