Begriper inte hur man köper/handlar under ett äventyr. Min förståelse är att RP ska slå sina tillgångar antal tärningar och räkna framgångar. Om det är lika eller högre än saken man vill köpa så hade man råd, annars inte. Betyder det att man bara får köpa en sak eller kan man slå för alla saker i butiken? Kan de försöka igen i nästa butik? Om man failar på en får man köpa andra saker då? Jag antar att de andra spelarna kan chippa in och slå också. Verkar lite konstigt det här.
När man köper något (dvs "vanlig handel") så är det inte alltid pengar man betalar med direkt utan även sitt namn (alltså löfte om pengar, på krita alltså). Så om du misslyckas med att köpa något så betyder det med all sannolikhet att säljaren inte godkänner dig att handla på krita, hen kanske inte känner till dig och vet inte hur mycket man kan lita på dig. Det är därför du alltid kan köpa varan för ditt kapital som ju är det du har i rena kontanter. Andra spelare kan ju givetvis också slå, deras namn och status kanske fungerar bättre.
Att handla i en butik är en scen och att gå till en annan butik så kanske ditt namn visserligen funkar bättre men tiden går också (en ny scen) och tid är något som är knapert när man löser mysterier (mysteriet kanske går vidare till nästa akt tack vare att tiden rinner iväg, istället för att spelarna får mysteriet till nästa akt).
Märk väl att det är något helt annat att försöka övertyga en SLP som inte vill skiljas från föremålet då slår man ett motståndsslag i stället där du får en modifikation baserad på dina Tillgångar.
Hur ska Manipulera användas när RP vill övertyga en SLP? Visst, spelaren slår för Manipulera, men SLP borde väl får ett motståndsslag? Alltså om det är en random SLP så är det väl ok, men om det är en mer central SLP kan det bli lite fånigt att spelarna helt sonika slår Manipulera för att få sin vilja genom.
Det här är lite 'player-facing'. Idén är att du som SL bestämmer en svårighetsgrad (hur många lyckade som behövs) baserat på hur bra du tycker att SLPn är på att motstå manipuleraförsöket. Visst det går ju slå om man vill men då blir det mer slump bakom svårighetsgraden.
Samma sak gäller också Genomskåda kan jag tycka. För centrala SLP kan det ju vara superviktigt för äventyret att spelarna litar på en viss karaktär, även om den har ont uppsat. Så genom att de går runt och slentrianmässigt genomskådar/manipulerar kan de ju rätt enkelt breaka spelet.
Nu måste man ju tillbringa tid i SLPs närvaro för att få slå. Dessutom så år ju detta en social scen där spelaren måste interagera med SLPn. Det går ju t.ex. inte få fram att SLPn ljuger om ett visst ämne om SLPn inte pratar om det ämnet. Så detta är en ganska stor social scen vi pratar om som tar lite mer tid än just slentrianmässigt gå runt. Dessutom så kan man ju tänka på att ett misslyckande har effekt i spelet så inte nog med att en sådan här social scen tar tid i anspråk i mysteriet, ett misslyckande kan få allvarliga konsekvenser. Båda dessa faktorer gör att detta knappast är någonting man gör med alla SLP i ett scenario (då lär man få många emot sig och tiden man har att lösa ett mysterium lär ha runnit ut).