Byrax

Re: Vaesen/Nordiska väsen

Sat 30 Nov 2019, 19:07

Någon som har boktips el. filmtips som utspelar sig under tidsepoken (1800-talet) och då gärna med övernaturliga inslag i form av folklore o sägner? Helst Norden.

PS Sett Vargarnas Pakt, Kautekino-upproret, Sleepy Hollow, Brothers Grimm, Forbidden Empire, Soloman Kane, (och Gräns samt The Ritual men de utspelas ju i modern tid).

Ruter

Mon 02 Dec 2019, 01:53

Kolla in tv-serien Taboo med Tom Hardy

Byrax

Mon 02 Dec 2019, 11:46

Tackar! Inte hört talas om.

Byrax

Mon 02 Dec 2019, 12:26

Hoppas att settingen kommer att följa illustrationerna, dvs ge samma "sago- & sägenkänsla", utan att bli för mjäkig. Ett idylliskt, förlorat 1800-tal, men med en mörk baksida. Inte helt realistiskt, utan mer som en vuxensaga åt Sleepy Hollow-hållet, som tar ut svängarna med karaktärer och historia. Lite Harry Potter-vibes för vuxna.

Jag ser gärna en övergripande metaplot som klarnar allteftersom, där väsensidan spjärnar emot den framväxande industrialismen och det moderna samhällets baksida. Inte bara fristående "veckans-monster", utan namngivna väsen och deras allierade, med ambitioner, intrigerande och planer som påverkar spelet. De olika väsenklanerna får gärna bråka internt också om bästa strategin mot människan... lite som the Covenant i HALO och antagonisterna i Hellboy-serien (Gruagach, Rasputin, Nieme, Baba Yaga etc). 

Jag vill veta vad trollprinsen över Dimdalen heter och hur hans krigshetsande och försök att väcka storsjöodjuret ur dess dvala krockar med en individualistisk näck som inte tänker ansluta sig, men passar på att skörda offer i det tilltagande osäkra läget, och småfolket som inte valt sida ännu, men är varit allierade med den ännu sovande isprinsessan Tingeltangel av det Första Folket osv!

Hur kommer settingen att hantera tro? Kommer "djävulen" f'låt Hin Håle och demoner att "existera", eller är det bara folktron som krockar med kristendomen?

Vader

Mon 09 Dec 2019, 20:22

Hur kommer settingen att hantera tro? Kommer "djävulen" f'låt Hin Håle och demoner att "existera", eller är det bara folktron som krockar med kristendomen?
.
Det senare, hoppas jag verkligen!
This will be a day long remembered.

Vader

Mon 09 Dec 2019, 20:33

Apropå titeln: har svårt att se ngn säga ’har du spelat ’Nordiska Väsen?’’. Jag tycker ’Vaesen’ (med den stavningen) räcker och sticker ut från ett varumärkesperspektiv. Antar att föreslagna fulla titeln är någon licensdeal med Egerkrans förlag för boken?

Någon annan som tänker som jag? Vaesen for the win!
Väsen tycker jag väl låter bättre för den svenska versionen.
.
Håller med om att "Väsen" vore den titel för den svenska versionen som klart vore att föredra.

"Nordiska Väsen" blir lite väl omständigt. Perfekt som titel för en fackbok i ämnet, men som en speltitel ... känns den för akademisk.
"Vaesen" ... är inte svenskt, dessvärre. Det blir liksom "va' e' se'n?" Det blir främmande ... alienerande.
This will be a day long remembered.

Byrax

Mon 09 Dec 2019, 21:20

Njae, jag håller nog Vaesen som ett bättre varumärke - tydligare egen särprägel med ålderdomlig stavning - även på svenska marknaden. Det sticker ut lite; helt enkelt. 

Det finns dessutom redan i vart fall ngn rollspelsmodul till annat system med bara Väsen som titel. Nåväl, det finns säkert ngn förlagslicenskoppling till just Nordiska Väsen, men då blir kortformen nog Väsen ändå i vardagsspråket.
GZIP: Off