Fri 31 Aug 2012, 10:31
Hur skiljer sig Zonen från Version Noll (V0)? Vad är lånat från Apocalypse World(AW)?
1. SL slår inga tärningar alls, vilket innebär att hon inte behöver ha koll på några värden när det gäller SLP:s och monster m.m. förrutom hur mycket skada de klarar av och om dehar något skydd. Precis som i V0 måste SL så klart lista ut vad SLP:n vill m.m., men det finns lite verktyg för att lösa det i spel. Det här skiljer sig inte så mycket från AW.
2. Zonen lägger större fokus vid vad som faktiskt händer vid spelbordet. Vem gör vad, när och inte bara hur. Jag har lånat lite av "moves"-tänket från AW men de flesta slag uppstår organiskt i spel. Zonen ligger nog närmre klassiskt BRP när det gäller tärningsfilosofin, men inte när det gäller att tolka slaget och dess konsekvenser.
3. Zontärningar är ersatta med resursen jos, som används för att aktivera förmågor.
4. Alla förmågor är nya och alla är ganska kraftfulla. Saxat ur spelet:
"Din äventyrare är inte som andra. Hon är unik, ett praktexemplar. Hon är fränare, starkare, kvickare och flottare än de andra. Det som skiljer henne från zonens övriga invånare är hennes förmågor. Förmågorna är kraftfulla och gör äventyraren till en av skymningszonens verkliga överbaddare, en zonhjälte som det pratas om på joshak och bodegor."
Förmågorna påminner en hel del om moves i AW och en del är tagna rät upp och ner därifrån.
5. Att skapa en äventyrare sker på exakt (98% iaf) samma sätt som i V0.
6. Färdigheter, återhämtning och fristäder funkar på samma sätt. Det här tycker jag är en stor del av V0:s kärna.