User avatar
ekofest
Topic Author
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Österhavets otämjda riken, Version Noll

Sat 12 May 2012, 11:00

Jag har haft Mutant UA Böckerna liggandes hemma sedan 2002. Det var mitt första rollspelsköp på 10 år. Nånting gjorde att det inte riktigt klickade, vi fick inget riktig morot att gå på. Den gamla "Ni sitter på en krog och en man kommer fram till er och undrar om ni kan hjälpa till" kändes daterad.
Nu ska jag iallafall sätta igång en skattjaktskampanj med Version Noll och Österhavets otämjda riken som grund. Jag kommer att ha en vuxen och två barn (8 år) med i spelargruppen och det känns som att version noll stöder barnens fantasi och kreativitet mer än BRP.

Jag tänker mig en ganska cartoony stämning med en hel del comic relief, men ändå dammigt och ihoplappat.
Jag tänker dessutom se till att Spelarna blir mycket mer drivande från början än vad som föreslås i kampanjtexten, de ska redan vara grymma skattletare med en egen båt (som dock håller på att falla sönder) och en besättning som har specialiteter. De ska även känna till de andra kaptenerna Abrahamian von Rosen och Jack san Schack.
Detta blir första gången jag spelleder en sandlådekampanj då jag bara spellett Gumshoe i modern tid :)
Eftersom fornfynndsjakt är i fokus funderar jag på hur spelarna ska få nys om fyndigheterna... En variant är att de självmant smyger på konkurrenterna, en annan är genom kontakter i städer runt kusten. Har någon fler förslag?
Har läst lite om s.k. Hexcrawls. Skulle man göra ett sånt av den fina kartan jag hittade på nätet?
Finns det nåt man behöver tänka på när man kör sandlåda?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Österhavets otämjda riken, Version Noll

Sat 12 May 2012, 19:16

Spännande! Har inga briljanta tips på fisktanksspel att förmedla just nu, men ska klura.
Följer detta med spänning. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests