User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Den sista cykladen (modifikation)

Sun 21 Feb 2021, 18:52

Image




Introduktion

Hej alla! Jag är tillbaka med en modifikation av Ikonernas nåd del 2 - Den sista cykladen. Jag har modifierat kampanjer med Fria Ligan sen År Noll, mest relevanta här är Arams hemlighet och Emissarien som försvann. Jag kommer återanvända vissa saker från mina kampanjer så kolla gärna in dem om ni tycker detta är intressant. I skrivande stund (februari, 2021) så är jag fortfarande på Mira med mitt spelgäng, jag räknar med att vi är redo för Den sista cykladen om några månader och ville förbereda lite. Innan jag börjar skriva på min modifikation vill jag göra tydligt med vad jag gillar/ogillar med kampanjen samt metadiskussion om var allt är på väg.



Tankar om kampanjen

Jag har varit spelledare för Fria Ligan-kampanjer sen Vägen till Eden i Mutant: År Noll och trots att jag bara spelat alla kampanjer för Mutant och Coriolis måste jag säga att saker bara blivit bättre med tiden och jag ser alltid fram emot nya kampanjer. Här är några konkreta tankar om vad jag gillar och ogillar. Jag förstår att mycket är tyckte och smak samt att min kampanj behöver bara roa mig och min grupp, ingen annan med annorlunda spelstilar, så ta allt jag säger med en nypa salt. Jag förlänger våra kampanjer också så där Fria Ligan ville skynda igenom kanske jag breder ut det ordentligt, det är också något jag inser inte är objektivt bättre.


Det jag gillar
  • Kampanjen ger mycket utrymme för spelare att uttrycka sig olika, vilken fraktion dem vill stödja osv.
  • Fria Ligan experimenterar med generatorer och sandlådespel samt verktyg för SL att skapa det.
  • Ordentlig introduktion till alla fraktioner och deras motivationer (för SL).
  • Tidsperspektivet är större, vilket gör det enklare att låta RP utforska och upptäcka i sin egen takt, till skillnad från Emissarien (del 1).
  • Tydligare kartor som känns diegetiska, d.v.s. ser ut att existera i spelvärlden.
  • Fortsätter en del trådar från tidigare kampanjdel som återkommande SLP:er osv.
  • Intressant blandning av äventyr, del 1, 2 och 3 är väldigt annorlunda.
  • Ger mer information om platser som bara snuddats vid innan.
  • Bättre förståelse för hur första och andra horisonten funkar och resonerar.
  • Utmärkt layout, grafisk design och illustrationer, som alltid!
  • Jag gillar fortfarande att Fria Ligan gör lite "nordic noir" eller "jantelagen-rollspel", d.v.s. att RP inte är episka hjältar som räddar universum.
  • Att spelarna (RP) får men efter del 1, d.v.s. sjukdom som dem måste spendera 10 ERF för att helt bota. Det ger intressanta möjligheter att utforska karaktärernas svagheter.


Det jag inte gillar
  • Spelarna förväntas ta del i fraktionernas intriger, men trots att min grupp har spelat spelet i två år har dem (och ärligt talat jag med) inte stenkoll på mer än hälften av fraktionerna. Hur ska en kunna göra bra val i slutet av del 1 om en inte ens förstår vad t.ex. Drakoniterna sysslar med? Emissarien (namnet för kampanjbok 1 hädanefter) introducerade Zenits hegemoni, Konsortiet och Pariatet i stort sett, Arams hemlighet introducerade Nazareems offer. Små deläventyr snuddar på andra fraktioner.
  • Del 1 - Ekot från Uharu känns lite osannolik att Pariatet, som har en ganska hög teknologisk nivå samt ett nitiskt förhållningssätt, har missat ett slagskepp som Zafirah. Om dem har en blockad kan dem i lugn och ro genomsöka systemet och finna det.
  • Del 1 utnyttjar inte skräckscenariot att befinna sig på skeppet Zafirah till fullo, det finns mycket potential för mörkret mellan stjärnorna som inte utforskas.
  • Del 1 introducerar inte fraktionernas agerande särskilt mycket, det är nästan som ett eko från Emissarien, d.v.s. Konsortiet/hegemonin versus Pariatet.
  • Överlag bättre introduktioner av fraktionerna hade varit trevligt, inte för mig som SL utan för RP.
  • Del 2 känns lite tunn som den är nu, och ja, jag fattar att det är menat att spelledaren ska skapa saker där, men jag tycker den röda tråden är tunn! Det känns som en serie av lösa händelser och sen börjar del 3.
  • Den sista cykladen (som jag nu kallar Cykladen) balanserar hela tiden där emellan sandlådespel och en tydlig röd tråd, i del 2 är det för löst och i del 3 lite för rälsat i mitt tycke.
  • Nazareems offer känns mindre mystiska och läskiga än vad som händer med olika fraktioner i Emissarien. Jag tror inte det beror på att vi vet mer utan just stämning, jag tycker Sultraträsket och allt som hände där var riktigt bra mörk stämning.
  • Cykladen kan inte bestämma sig för om den handlar om politiskt spel eller action. I slutet av boken står det något i stil med att om spelarna inte bryr sig om politiken så tvinga dem inte in i det. Men jag känner personligen att det är en fråga om pedagogik, d.v.s. hur en involverar spelarna. Allt är politik på sätt och vis. Tv-serier lyckas göra det enkelt genom att personifiera fraktioner, ett bra exempel är serien The Expanse som kanske har max 2-3 huvudskådespelare för varje fraktion. Visst, det kan både vara action och politik, men jag tycker den kunde varit modigare här.
  • Spelarna har väldigt lite att göra i tredje delen som påverkar berättelsen, det är lite av ett antiklimax. Jag fattar, det är inte tänkt att RP ska rädda eller förändra hela världen, som sagt gillar jag att en inte är en odödlig superhjälte som i så många andra sci-fi och fantasyvärldar. Men det går fortfarande att hitta en personlig motivation. Att ta sig ner till Kua innebär mest att en ska undvika att vara i monoliten (trots att RP springer dit för att dem blir lockade?) och kanske hitta Kurahans son en inte har någon relation till. Alternativt rädda rådsmedlemmar en aldrig träffat samt rädda sig själva.
  • Vissa äventyrsplatser i del 2 känns lite tunna, det finns bra uppslag för mer, men en måste göra ganska mycket jobb för att det ska bli mer än en session på varje plats.
  • Det är tydligt för SL att det finns en countdown för att Coriolis ska bli rymdmos, men det är inte så tydligt för gruppen.


Metadiskussion - var är vi på väg?

Jag gillar Coriolis väldigt mycket, det är en rik sandlåda där inspirationen sällan tryter, det är lite som en korvtårta, det finns allt! Du kan göra skräckrollspel, du kan utforska gammal historia inspirerad av Mellanöstern och gamla myter och sagor, du kan utforska politiska konflikter som har intressanta paralleller med Mellanöstern - Västvärlden och vad som händer i båda områden. Det är nästan som det prickar in allt jag är mest intresserad av.

Som jag förstår denna kampanjsvit handlar det om imperialism, kolonialism och olika politiska samt filosofiska åskådningar runt det. Just nu läser jag en bok om islamisk mysticism, d.v.s. sufism, vad jag förstått så här långt är ett återkommande tema att en sann sufist både är en del av världen och bortom den. Med andra ord förespråkas en levnadsstil som varken går ut på att skärma sig från världen eller vältra sig i stundens synder. Som jag tolkar det är Första horisonten en hedonistisk "leva nu och utnyttja andra" kultur medan Andra horisonten handlar om det inre livet och försakar den fysiska kroppen. Tredje horisonten blir på det sättet någon slags tredje väg, kanske sufismens väg? D.v.s. att en varken är hedonist eller en världsfrånvänd asket, då båda idéer verkar vara okej med att målen helgar medlen i proxykrigen i Tredje horisonten. Det finns kanske inte tydligt "onda" och "goda" sidor här, men jag gillar att Andra horisonten känns mindre trevliga efter deras utnyttjande av massor med mystiskersmittade.



Image



Summering av modifikation

Här kommer en kort summering av vad jag kommer ändra i delarna, detta kommer nog uppdateras.


Ändring av del 1 - Ekot från Uharu
  • Pariatet har spärrat av Uharu för att dem har hittat Zafirah-skeppet, dem känner av att mörkret mellan stjärnorna existerar ombord och funderar på vad dem ska göra.
  • Eftersom fraktionen Pariatet är en av dem enda som till fullo förstår mörkrets fasor så har dem beslutat att sätta skeppet i karantän och innan RP dyker upp har det gått några veckor.
  • De andra fraktionerna försöker på diplomatisk väg häva blockaden men övertygar senare Pariatet att sätta ihop en gemensam expedition.
  • Expeditionen har aktörer från alla fraktioner plus RP då Kurahan ger en rekommendation till dem som neutrala observatörer men också som experter för mörkret mellan stjärnorna.
  • Zafirah befinner sig i rymden och inte nere på en himlakropp, den har blivit stabiliserad (styrraketer eller liknande) av Pariatet.
  • Zafirah kommer ha ett mycket större utrymme och jag tänker att det blir ett skräckäventyr á la Event Horizon, System Shock, Bioshock etc. Ett "haunted mansion" i rymden.
  • Det finns några överlevare ombord, men dem flesta är förvridna eller galna.
  • När RP hittar Zafirah kommer vestalen att ta skeppet in i mörkret mellan portalerna (och samtidigt förgöra blockaden som i originalet).
  • Expeditionen med alla fraktionsmedlemmar kommer vara ett psykologiskt drama likt The Thing där vissa är Nazareems offer och en inte riktigt vet vem en kan lita på.
  • Tanken är att RP ska lära känna alla fraktioner bättre innan dem behöver göra ett val i akt 3 om vilken fraktion dem vill jobba med.
  • När Zafirah är i mörkret mellan portalerna måste dem utforska skeppet, bekämpa vestalen, besättningen och splittringar i expeditionen.
  • RP måste hitta en väg ut ur mörkret mellan stjärnorna, ett enkelt sätt vore att besegra vestalen som kanske uppehåller dem mellan portalerna, sen spottas RP oxh expedition ut till Hamura systemet.
  • RP och co/ får fortfarande hypersjuka, men om RP varit mån om att skydda andra expeditionsmedlemmar kommer dem att överleva, ju fler som överlever desto bättre är RPs anseende. Om ingen överlever utom RP ser det ganska suspekt ut.
  • Alla fraktionsmedlemmar som överlever inser att mörkret mellan stjärnorna och Första horisonten är farligare än lokala dispyter och bildar ett nätverk som dubbelagenter där RP kommer vara med. Dem har inte särskilt mycket makt i sina fraktioner, men dem kan hjälpa varandra att influera fraktionerna i rätt riktning (bekämpa Nazareem).
  • RP måste välja fraktionsmecenat precis som innan eller välja att gå sin egen väg.


Ändring av del 2 - Cykladens dans
  • Alla överlevande expeditionsmedlemmar samlas i ett hemligt möte på Nätet utanför Coriolis.
  • Överlevarna har försökt övertyga sina överordnade att Nazareem har återuppstått och har agenter från en annan horisont. Dem flesta fraktioner tror inte på dem och de få som förstår som Pariatet och Drakoniterna anser inte att dem är lämpade för jobbet.
  • Första uppdraget kommer gå ut på att RP och "Nazareem-gruppen" bevisar att Nazareems offer existerar, ge fraktionsrådet bevis.
  • När fraktionsrådet är övertygat så kommer alla fraktioner leta reda på Nazareem, Nazareem-gruppen (expeditionens överlevare) blir som en sorts dubbelagenter och delar information med varandra, utan fraktionernas vetskap, som en cell eller internationell gruppering som säg, Interpol eller liknande (men mer hemlig).
  • RP gör uppdrag för att kartlägga operationerna.
  • RP gör uppdrag för att stoppa operationer.
  • RP gör slutuppdraget, precis som Ikonernas eld i kampanjboken.


Ändring av del 3 - I skuggan av Zenit
  • RP och Nazareem-gruppen pustar ut.
  • Nazareem-gruppen blir förråd, finns det Nazareems offer kvar?
  • RP undersöker vem som förrådde dem.
  • Det visar sig att Nazareems offer finns kvar i liten skala och att dem har nästlat sig in i Zenits hegemoni och Konsortiet.
  • RP utreder planerna och får reda på att Kurahan har information hon vill dela.
  • RP försöker lappa ihop Nazareem-gruppen för ett sista uppdrag, att stoppa Zeniternas planer.
  • RP blir medvetna om Maskinikonen och Sångens barn samt att Andra horisonten kanske inte är så trevliga trots all.
  • Kravaller och grejer på Coriolis sker i slutet av del 3 (lite senare än i originalet).
  • RP försöker rädda Nazareem-gruppens medlemmar samt rådsmedlemmar för att fly ut i rymden.
  • I slutet får RP reda på Sångens barns planer, d.v.s. att aktivera monoliten.
  • Skepp blir saboterat precis som i originalet och RP måste frenetiskt lösa att fly.
  • Nazareem-gruppen och fraktionsmedlemmar drar till Djachroum och upprättar Horisontens råd.
  • RP blir betrodda att i framtiden utföra uppdrag åt Horisontens råd som fria agenter, om dem vill. Rådet har flera team (Nazareem-gruppen).


------------------------


Format

Jag kommer posta nya delar i denna tråd, antingen en del för sektion (del 1, 2, 3) eller när tydliga avbrott funkar. Jag kommer säkert redigera originalposten med, men förvänta er att kommande poster finns nedanför (kan länka sen).

DEL 1 - EKOT FRÅN UHARU



Använd kampanjen

Ni får gärna använda texter och kommande bilder och illustrationer i era spelgrupper. Men jag vill be er att bara använda för eget bruk och inte posta på nätet eller reproducera på annat sätt.


------------------------



Era kommentarer är varmt välkomna!
Last edited by Greipur on Sun 28 Feb 2021, 19:45, edited 1 time in total.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Den sista cykladen (modifikation)

Sun 28 Feb 2021, 19:43

Del 1 - Ekot från Uharu
Denna post för del 1 är under konstruktion, jag uppdaterar i regel varje vecka.

Akt 1 - Expedition Uharu
RP blir inbjudna att vara med i en expedition till Uharu som "neutrala" observatörer. I min kampanj var RP tvungna att fly Kua-systemet efter Emissarien då fraktionernas agentbyråer ville veta sanningen, dem gömde sig på Mira och uträttade diverse äventyr. Runt 6 månader har gått och domare Kurahan på Coriolis rekommenderar att ge RP amnesti och låta dem leda expeditionen som tillsätts av Fraktionernas råd, på det sättet kan en viss maktbalans hållas mellan de förstkomna och zeniterna. RP får reda på att dem fått amnesti från en agent från t.ex. Konsortiet och blir eskorterade (med samtycke) till Coriolis.


Expeditionen består av RP och två andra grupper:

De förstkomna (ledare - Ikram)
  • Ikram [Pariatet] - krigare, man, ledare för förstkomna, tystlåten
  • Asra [Pariatet] - f.d. martyrkrigare, kvinna, hjärntvättad av en vestal och Nazareem cell
  • Nuan [Drakoniterna] - nomadättling, fager, kvinna, vänlig, vältränad
  • Kiran [Ahlams tempel] - kurtisan och lönnmördare, hijra, äventyrslysten
  • Abu [Ikonkyrkan] - gammal tempelväktare, man, barsk

Zeniterna (ledare - Nishat)
  • Nishat [Konsortiet] - KSS agent, ledare för zeniterna, kvinna, paranoid
  • Haroun [Legionen] - soldat, disciplinerad, man, hemligt drogberoende
  • Ihsan [Legionen] - agent för Nazareem, kvinna, startar gärna konflikter (direkt eller indirekt), beräknande
  • Halim [Zenits hegemoni] - skjutglad diplomat, arrogant, man, nyzenit
  • Basim [Fria Ligan] - humanit (döljer det), androgyn man, upprorisk, får lätt skuldkänslor


Akt 2 - Fraktionernas dans
Under konstruktion



Akt 3 - Mörkret mellan portalerna
Under konstruktion



Akt 4 - Mörkrets boning
Under konstruktion


Akt 5 - epilog
Under konstruktion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests