Tror vi gör nåt fel
Posted: Mon 06 Apr 2020, 11:23
Tjena. Ny SL och ny rollspelare här.
Har läst igenom regelböckerna ett par ggr men man minns ju bara hälften och begriper 75% av det man minns, så tänkte se om man kunde få lite tydligare svar av veteranerna här.
1) Tycker det går alldeles för lätt för RPs när man har så många tärningar. Nästan alla i min grupp slår över 8 tärningar för t.ex Speja och får alltid minst en sexa. Känns inte som vi gör rätt. Någon som vet om det finns något nybörjarfel som kan tänkas vara boven här?
2) Hur ska man som SL hantera Manipulera? Har en RP som har rätt bra stats i KNS och kan i princip gå rätt in i ett fiende-gömställe och säga åt alla att lämna området. Känns som vi missat något när det går så orimligt enkelt.
3) Hur hanteras Bossens Kommendera och Mutant Med Hund och hans Bussa på? Ska man rulla för att se om underhuggaren/hunden lyder eller om de lyckas med det de blivit beordrade att göra?
4) Är det omöjligt att som SL styra storyn lite om oförutsedda beslut tas av RPs? Jag förstår att Mutant är byggt på ett annat vis än typ DnD, men det är ju inte så kul för någon om en RP får för sig att försöka och lyckas med att döda storyns huvudskurk på 200m med ett välriktat skott och massa sexor. I DnD verkar det ju som att SL sätter en svårighetsgrad i huvudet som går att "fuska" lite med.
I Mutant är det ju "Antingen får du en sexa eller inte", man kan liksom inte lyckas halvbra. Det är antingen 100% eller 0%. Eller har jag missförstått?
Har läst igenom regelböckerna ett par ggr men man minns ju bara hälften och begriper 75% av det man minns, så tänkte se om man kunde få lite tydligare svar av veteranerna här.
1) Tycker det går alldeles för lätt för RPs när man har så många tärningar. Nästan alla i min grupp slår över 8 tärningar för t.ex Speja och får alltid minst en sexa. Känns inte som vi gör rätt. Någon som vet om det finns något nybörjarfel som kan tänkas vara boven här?
2) Hur ska man som SL hantera Manipulera? Har en RP som har rätt bra stats i KNS och kan i princip gå rätt in i ett fiende-gömställe och säga åt alla att lämna området. Känns som vi missat något när det går så orimligt enkelt.
3) Hur hanteras Bossens Kommendera och Mutant Med Hund och hans Bussa på? Ska man rulla för att se om underhuggaren/hunden lyder eller om de lyckas med det de blivit beordrade att göra?
4) Är det omöjligt att som SL styra storyn lite om oförutsedda beslut tas av RPs? Jag förstår att Mutant är byggt på ett annat vis än typ DnD, men det är ju inte så kul för någon om en RP får för sig att försöka och lyckas med att döda storyns huvudskurk på 200m med ett välriktat skott och massa sexor. I DnD verkar det ju som att SL sätter en svårighetsgrad i huvudet som går att "fuska" lite med.
I Mutant är det ju "Antingen får du en sexa eller inte", man kan liksom inte lyckas halvbra. Det är antingen 100% eller 0%. Eller har jag missförstått?