Sunset Superman
Topic Author
Posts: 9
Joined: Sun 15 Dec 2019, 21:36

Dominera

Sun 15 Dec 2019, 21:37

[font=Segoe UI, Segoe UI Web (West European), Segoe UI, -apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, Helvetica Neue, sans-serif]Har en fråga om att "Dominera", vilket är ett viktigt inslag i kampanjen. Är inte säker på att jag förstått det helt, därav min fråga. Om jag tolkat reglerna rätt får man minus ett på slaget per lägre rang än den man försöker dominera och det är här jag blir förvirrad för med nyskapade RP kommer de inte upp i särskilt hög rang (4) för att dominera tex General Rotus som har rang 12 blir det mycket minus för en RP med rang 4. Minus 8 bara där, sedan tillkommer övriga minus, tex större flock för Rotus. Detta gör ju Dominera omöjligt om jag tolkat reglerna rätt? Även övriga SLP som är viktiga att dominera har betydligt högre rang än 4 så även dessa slag blir omöjliga eller iaf väldigt svåra. [/font]
[font=Segoe UI, Segoe UI Web (West European), Segoe UI, -apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, Helvetica Neue, sans-serif] [/font]
[font=Segoe UI, Segoe UI Web (West European), Segoe UI, -apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, Helvetica Neue, sans-serif]Kan någon förklara om jag tolkat detta rätt eller fel vore jag tacksam. [/font]
[font=Segoe UI, Segoe UI Web (West European), Segoe UI, -apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, Helvetica Neue, sans-serif] [/font]
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4440
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Dominera

Sun 15 Dec 2019, 22:13

Det ska vara extremt svårt att dominera en SLP med hög ranking. Omöjligt är det inte. Om man har 3 i Dominera och får -8 så slår man visserligen 5 negativa färdighetstärningar men det betyder ju inte att de tärningarna utfaller med 'Nukes' och då drar ned resultatet. I Elysium så hade en utav mina spelare -6 i en Manipulation och han lyckades (och slapp straff).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sunset Superman
Topic Author
Posts: 9
Joined: Sun 15 Dec 2019, 21:36

Re: Dominera

Tue 17 Dec 2019, 09:15

Tack för svaret! Kan du förklara det där med negativa tärningar är du snäll. Är det så att man alltid slår det man själv har att dominera men sedan slår eventuella negativa tärningar och utläser resultatet dem emellan samt mot de tärningar den man försöker dominera slår (motståndsslag)? 

Som i exemplet :Om man har 3 i Dominera och får -8 så slår man 5 negativa färdighetstärningar och sedan jämför man resultatet med motståndsslaget som den man försöker dominera slår? Om man då har fler "Poaitiva Nukes" har man lyckat dominera? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4440
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Dominera

Tue 17 Dec 2019, 11:15

Alla modifikationer till färdighetsslag görs med färdighetstärningarna. Om man har så mycket minus i ett färdighetsslag så att man hamnar på minus (som t.ex. -5 i exemplet som jag gav) så slår man 5 färdighetstärningar. Eventuella 'Nukes' som dessa negativa tärningar utfaller med sänke de antal 'Nukes' du slår med dina andra tärningar.

Så om du har Insikt 4 och Dominera 3 men får en modifikation på slaget med -8 så slår du 4 grundtärningar och 5 negativa färdighetstärningar. Alla 'Nukes' du slår med de negativa tärningarna sänker eventuella 'Nukes' du slår med grundtärningarna.

Dominera är sedan ett motståndsslag så den som försöker dominera någon måste få mer 'Nukes' än vad målet slår.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sunset Superman
Topic Author
Posts: 9
Joined: Sun 15 Dec 2019, 21:36

Re: Dominera

Tue 17 Dec 2019, 17:34

Härligt! Nu fattar till och med jag. Tack för klargörandet! 
 
Sunset Superman
Topic Author
Posts: 9
Joined: Sun 15 Dec 2019, 21:36

Re: Dominera

Tue 07 Jan 2020, 20:10

Två ytterligare frågor har dykt upp. Vid motståndsslaget man slår vid försök att dominera - använder man "bara" den man försöker domineras FV i dominera eller exempelvis Lajkas FV i dominera + hennes instinkt?

Om en djurförmåga "snedtänder" hinner djurförmågan ändå ta effekt för att sedan snedtända eller uteblir effekten för djurförmågan helt och hållet och resultatet av slaget på "snedtändningsabellen" inträffar omgående? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4440
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Dominera

Tue 07 Jan 2020, 20:16

Vid motståndsslaget man slår vid försök att dominera - använder man "bara" den man försöker domineras FV i dominera eller exempelvis Lajkas FV i dominera + hennes instinkt?
Ett färdighetsslag slås alltid med GE + FV. Det finns ett undantag, vilket jag inte kommer ihåg nu vad det är, men det är inte det här i vilket fall som helst (undantaget har med någon talang att göra).

Om en djurförmåga "snedtänder" hinner djurförmågan ändå ta effekt för att sedan snedtända eller uteblir effekten för djurförmågan helt och hållet och resultatet av slaget på "snedtändningsabellen" inträffar omgående? 
Mutationer och djurförmågor misslyckas aldrig, en snedtändning är bara en konsekvens som kan hända ibland.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sunset Superman
Topic Author
Posts: 9
Joined: Sun 15 Dec 2019, 21:36

Re: Dominera

Tue 07 Jan 2020, 20:29

Tackar! Reglerna inte solklara här då det står att motståndsslaget görs mot det FV i dominera den man försöker dominera har (står inget om GE därav min fråga). Tänkte att motståndsslaget kanske inte definieras som ett färdighetsslag. Men så är det alltså inte? 

Ok så djurförmågan tar effekt och sedan "barkar det åt skogen" om man snedtänder alltså :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests