Crone
Topic Author
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Resonanskrafter

Sun 02 Jun 2019, 12:23

Hej!

Håller på och läser igenom ESF och i epilogen stötte jag på Resonanskrafter som nya regler för mystiska krafter. Är det någon som funderat mer kring detta och tänkte introducera det för sin spelar grupp?
De är ju rätt kraftfulla men även intressant att ha en RP som börjar lära sig symetrins mystiska krafter.
Jag har i min spelargrupp en spelare som har mystiska krafter och frågan är väl om reglerna gällande resonanskrafter ska introduceras nu eller upptäckas. Tror de får växa fram utan att RP vet vad det är men ju mer erfaren RP blir ju mer kommer reglerna introduceras.

Hade varit intressant att se hur Fria ligan ser på mörkerkrafterna som finns i Första horisonten och hur det kommer utvecklas och om det är på samma sätt som resonanskrafter men med MP som  valuta istället för RSP.
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Resonanskrafter

Tue 04 Jun 2019, 10:30

Vi har spelat klart ESF och efter det så fick Mystikern i gruppen lov att "utöka" sina krafter med dom nya reglerna. Dock så kostar dom 10 respektive 15 XP att öka plus att de ger 2 respektive 3 mörkerpoäng att aktivera. Ja, dom är mäktiga men jag har inte märkt att dom rubbar balansen i spelet än så länge. 

Mina spelare är dock försiktiga med sina Mystiska krafter då de inte vill dra till sig för mycket uppmärksamhet. I min kampanj var Pariatet väldigt aktiva med att eliminera mystiker så spelarna är rätt så rädda. Men det är ju olika från grupp till grupp. Vissa spelare kan säkert missbruka de mystiska talangerna.
 
Crone
Topic Author
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Resonanskrafter

Tue 04 Jun 2019, 18:35

Skönt att höra, var lite orolig där. Är inne på samma spår att ha Pariatet som väldigt aktiva med utrensningsförsök eller liknande.
Har två spelare som kan mystiska krafter så de ska verkligen känna sig jagade =)

Vad det gäller kostnader så har jag redan gjort om erfarenhetspoäng och talang/färdighetsköp. Har redan nivåer på talangerna såsom resonanskraftera presenteras. Tog inspiration från "Svärdets Sång". Vi gillar att känna att man blir belönad och utvecklar sin karaktär utan att det går för fort upp till max. Får se hur det utvecklar sig men tror jag landat på en bra nivå.
 
Crone
Topic Author
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Resonanskrafter

Sat 24 Aug 2019, 20:17

Ytterligare en fråga kring resonanskrafter.

Beskrivningen av Telekinesi, sid 239 i Ikonernas Nåd del 1 står följande:

3.      Materiavägg – Svävande föremål, porösa material bildar ett skydd runt dig (reaktiv) med skyddsvärde 6. Varje extra lyckad tärning ger +3 till skyddsvärdet. Att forcera barriären kräver ett motståndsslag för Kraftprov mot skyddsvärdet. Skyddet upprätthålls med koncentration.

4.      Telekinesi – Skyddet drar till sig solida material som sten, metall och uppsliten mark (barriär med KP 10, nära avstånd). Skölden är tät och kan inte forceras. Lösa föremål och vapen dras in om inte offren lyckas med Kraftprov. Barriären upprätthålls med koncentration och kan flyttas. En attack med Mystiska Krafter (snabb handling) får den att explodera mot valfria mål (skada 4, KRIT 1, mål inom kort räckvidd). Barriären förbrukas men kan skapas på nytt.

I nivå 3 skapar man en barriär med skyddsvärde 6 +3 per extra lyckad 6:a. I nivå 4 en barriär med KP 10? Ingen annanstans i reglerna har jag hittat att ett skydd har KP istället för skyddsvärde. 
Ingen annan som funderat kring detta? Om ett skydd har KP, förstörs det då efter att KP blir 0? Har det i sig ett skyddsvärde? 
Generellt är ju ett skyddsvärde bättre, framförallt om det i detta fall borde ha ett högre skyddsvärde än 6 som det är i nivån innan där barriären är skapad av porösa material.

//Crone

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests