Page 1 of 2

Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Wed 29 Aug 2012, 22:28
by Måns
Jag håller på och skriver och speltestar en slags blandning mellan V0 och Apocalypse World (+ lite eget), som utspelar sig i en Mutantliknande värld. Spelet heter Zonen (jag sa till Tomas att V0 skulle heta det, men han ville inte lyssna... ;) ) och är i princip klart, men allt är inte renskrivet. Men, redan nu kan du läsa spelets första kapitel:

Kapitel 1 - Introduktion av spel och spelvärld. 5 sidor
Kapitel 2 - Spelregler. 23 sidor.

Det går att kommentera texten i dokumentet och jag uppskattar all form av feedback.

Förresten, jag vet inte riktigt vilka det är som hänger på det här forumet, så jag kan dra lite om min rollspelshistoria:

Jag skrev åt Järnringen (blandade texter i Härskaren & Ättlingen, Rebellen & Överlevaren, Österhavets riken och Karle), främst Ulvriket - Den Längsta marchen och bollade en hel del tankar med Tomas när han skrev Version Noll.

Så, nu var det avklarat. :) Fler kapitel kommer framöver. Karaktärskapandet är färdigt men ska snyggas till lite.

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Wed 29 Aug 2012, 23:27
by Tomas
Coolt!

Har ni hunnit testa det?

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 06:44
by Måns
Coolt!

Har ni hunnit testa det?
Japp. Tredje spelmötet idag. Men jag spelat både V0 och AW en del, så jag är ganska klar på vad jag pysslar me :)

Den stora skillnaden mot V0 är att det inte finns några zontärningar och att alla förmågor är nya, om någon undrar. Färdigheterna är också nya eller iaf omdöpta.

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 08:35
by Tomas
Kul att se AW och V0 smälta samman (fast sen har du ju en hel del eget också förstås!) - båda systemen kör 2T6+värde mot en svårighet, så det känns som en rätt bra match. De spender- och återladdningsbara färdigheterna smakar V0 medan framgångstrappan och principen att enbart spelare (aldrig SL) rullar tärning ju är väldigt AW.

Spelar ni i Pyri eller? Settingen känns ju väldigt Pyri utan att det sägs rakt ut... :)

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 09:06
by Måns
Kul att se AW och V0 smälta samman (fast sen har du ju en hel del eget också förstås!) - båda systemen kör 2T6+värde mot en svårighet, så det känns som en rätt bra match. De spender- och återladdningsbara färdigheterna smakar V0 medan framgångstrappan och principen att enbart spelare (aldrig SL) rullar tärning ju är väldigt AW.

Spelar ni i Pyri eller? Settingen känns ju väldigt Pyri utan att det sägs rakt ut... :)
Ja, vi spelar i Pyri. 10 år efter den ödesdigra nyårsnatten, och mycket har ändrats. Det är dock inte spelets officiella setting, men du har helt rätt i att skillnaden inte är jättestor. Den stora skillnaden är att världen i Zonen är döende. Det är mer The Road än nybyggaranda. Sedan är Mutantfrågan inte en jättestor grej i Zonen. Det är mer Mad Max helt enkelt. Egentligen efterfrågade jag det redan runt 2006 eller nått, när Gryningsvärlden bara blev mer och mer civiliserad för varje ny modul som dök upp. Det är också orsaken till att settingen kallas Skymningszonen. Så de förändringarna har jag även gjort i det Pyri vi spelar i: (den fulla texten är full av spoilers för de som inte har spelat hela UA)

...[Skymningszonen består av] ett lopptäcke...av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun.

[...]

Överallt i det sönderfallande samfundet är det samma sak. Makten är bräcklig och kan lätt rubbas. En storfräsare med en laddad laserkarbin och några grova kompanjoner kan ändra det geopolitiska läget lika snabbt som ett storskövlarsvin kan lägga en skrotby i ruiner och skoningslöst gluffsa i sig den tidigare obestridlige borgmästaren.

Och bakom smoggen tar solen snart sitt sista väsande andetag.

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 09:30
by Tomas
Coolt.

Bakom kulisserna i Ligans fabrik har vi börjat jobba lite mer på allvar på År Noll. Vore kul att bolla lite vid tillfälle. :)

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 11:09
by Patrik
Fantastiskt bra och inspirerande Måns!

En sak förstod jag inte med de olika skadenivåerna, hur går man från skakad till sargad till bruten? Räknar man poäng eller hur går det till?`

Samma sak med zonröta och svår zonröta? Blir den svår om man tar effekten två gånger? Hur ofta slår man om man är inne i zonen, 1 gång/dag?

Såg att nedhållande eld kom med också! Och nog i en mycket överskådligare form än du tänkt först. :) Men vad betyder +1 för gruppen i beskrivningen?

Vänligen,

Patrik

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 11:20
by Måns
Fantastiskt bra och inspirerande Måns!
Kul, tack!
En sak förstod jag inte med de olika skadenivåerna, hur går man från skakad till sargad till bruten? Räknar man poäng eller hur går det till?`
Ah, det måste jag så klart beskriva. Det funkar som i V0, typ. Du har rutor:
OOO - Skakad
OO - Sargad
O- Bruten

Varje gång då får en skada kryssar du en ruta. Simple as that.
Samma sak med zonröta och svår zonröta? Blir den svår om man tar effekten två gånger? Hur ofta slår man om man är inne i zonen, 1 gång/dag?
Antal slag är godtyckligt. SL bestämmer, men aldrig mer än 1ggr/dag. Och ja, Zonröta blir svår om man får två kryss. Hmmm...Det kanske är för farligt. Får nog återinföra de fyra nivåerna från V0 igen.
Såg att nedhållande eld kom med också! Och nog i en mycket överskådligare form än du tänkt först. :) Men vad betyder +1 för gruppen i beskrivningen?
Jag börjar alltid i det detaljistiska för att sedan kunna koka ner det till en enkel med hyfsat korrekt mekanik. Eller vad det nu rör sig om. Du skulle sett mina och Thomas anteckningar rörande truppslag, vapenkonstruktioner och gud vet vad när vi skrev Ulvriket. Sedan blev det kanske inte mer än "bössan gör 2T6 i skada" av det, men det var en välresearchad skada! :)

+1 Innebär att alla inblandade (allierade) får addera 1 till sitt dådslag. Ska snygga till den beskrivningen.

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 12:37
by Måns
Coolt.

Bakom kulisserna i Ligans fabrik har vi börjat jobba lite mer på allvar på År Noll. Vore kul att bolla lite vid tillfälle. :)
Absolut! Det är bara att sparka iväg bollen. :)

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Posted: Thu 30 Aug 2012, 17:40
by Peter
Det låter som många goda lösningar både hos Ligan och Måns - vore grymt om ni hittar ett samarbete. Tror även att en mad maxigare och mer Mutant 1-ig v. av Pyri är rätt väg att gå. Bevakar denna rymd med spänning :)