Eftersom öde och förbannelse är två av de absolut viktigaste parametrarna i spelet så tänkte jag det kunde vara bra om folk kunde dela med sig av tips på sådana från den egna spelgruppen eller skapa diskussion kring bra och dåliga öden/förbannelser som andra kanske har nytta av i sin spelgrupp.
I vår pågående konfluxkampanj har jag gjort om "Melobin den Vackre" från Järntornet till en karaktär istället för biroll men där han något mer oskyldig dragits in i shaguliternas affärer. Efter att ha lirkat rätt mycket under speltesterna med detta så har han fått "Att förvalta och sprida Kmordas lära" som öde.
Förbannelsen har hittills varit ganska diffus och ofta inneburit ren panikångest från allt den stackars karaktären utsatts för i livet. Vi har nu en diskussion om att slipa till förbannelsen och har så sent som idag kommit fram till att den skall vara något i stil med "Verklighetstvivel" eller "Skapelsetvivel". Trots sitt öde att sprida skapelsetro så tvekar Melobin alltså på sitt kall och har gradvis börjat tappa sin tro.
(Detta får mig förövrigt att tänka på Bergman-filmen Nattvardsgästerna där prästen förlorat sin tro på det budskap han sprider).
Käpp i eget hjul kommer här av att i vissa fall handla emot något skapelsestörande (t.ex. i en retorisk konflikt) där han kanske får slut på argument för skapelsens förträfflighet (rent av börjar prata emot den) eller kanske låter sin magi misslyckas då han inte tror tillräckligt på sitt kall. Att skapa konflikt borde inte heller vara några problem och kanske speciellt inom gruppen då en av de andra karaktärerna är orubbligt skapelsetrogen.
Ser egentligen inget större problem med förbannelsen så länge man håller isär den från eländet Tvivel (som enligt mig syftar mer till självtvivel).