• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sat 25 Jun 2011, 14:54

på tal om att nämna saker för den framtida regelboken, en annan sak som jag skulle vilja se är ett kvalitet system lik det man ser i andra rollspel, med grundboken i hand tycker jag det är lite slätstruket att en högt uppsatt, privilegierad officer har en Vulkanpistol med samma värde som den säkert simpla piratkopia en buse i slummen har.
Det beror väl först och främst på upplösningen i det nya systemet, om detaljskillnader kan alls modelleras, om dess konstruktörer ens är intresserade av att strid ska hållas på en nivå där de blir relevanta.
 
remmus
Posts: 10
Joined: Mon 20 Jun 2011, 21:20

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sat 25 Jun 2011, 20:44

på tal om att nämna saker för den framtida regelboken, en annan sak som jag skulle vilja se är ett kvalitet system lik det man ser i andra rollspel, med grundboken i hand tycker jag det är lite slätstruket att en högt uppsatt, privilegierad officer har en Vulkanpistol med samma värde som den säkert simpla piratkopia en buse i slummen har.
Det beror väl först och främst på upplösningen i det nya systemet, om detaljskillnader kan alls modelleras, om dess konstruktörer ens är intresserade av att strid ska hållas på en nivå där de blir relevanta.
personligen tycker jag att samma stund som ett vapen har värden (speciellt i en sci-fi miljö) så som skada så är ett kvalitetssystem relevant, det ger ett kreativt djup och ger spelaren ett verktyg för att göra sin karaktär ännu mer unik.

Det för mig tycker jag är Grundbokens största svaghet, den täcker mycket, men ändå så lite, om du förstår vad jag menar.
 
Alendor
Posts: 14
Joined: Thu 26 May 2011, 17:52

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Sat 25 Jun 2011, 21:35

på tal om att nämna saker för den framtida regelboken,....
Det beror väl först och främst på ...
personligen tycker jag att samma stund som ett vapen har värden (speciellt i en sci-fi miljö) så som skada så är ett kvalitetssystem relevant, det ger ett kreativt djup och ger spelaren ett verktyg för att göra sin karaktär ännu mer unik.

Det för mig tycker jag är Grundbokens största svaghet, den täcker mycket, men ändå så lite, om du förstår vad jag menar.
Jag gillar detaljerade utrustningslistor med massor med olika vapen som kan va bra i olika miljöer och situationer. Men det är ju bara intressant och regelsystemet tillåter små modifikationer utan att skapa allt för stor skillnad, gör det int det så är det ju bara slöseri med tid att skapa listor o sådant.

Vad ja därimot gärna ser är ju beskrivningar på företag och vad dom tillverkar. Det kan ju va företag som tillverkar hela skepp eller kanske bara gör delar som tex motorer till stora fraktare. Vapen och rustningar för millitärer eller kanske bara för civilt bruk. Dessa kan ju sen spelare och speledare använda fritt sen fr att skapa nå mer unikt. Bör ju då också beskrivas kvalite, ett företag kan ju tillverka vissa saker i budgetklass medans andra tillverkar dom i hög kvalite.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Wed 29 Jun 2011, 00:36

Att beskriva olika skeppsvarv och vapentillverkare och låta deras produkter ha olika speltekniska nyanser är en sak som vi diskuterat i arbetet med regelkompendiet, sannolikt blir det så!

Vad gäller vapen och deras kvalitet - ska det vara spelteknisk skillnad på officerens välputsade vulkanpistol och slumbusens billiga kopia? Ja! Måste denna skillnad mätas i ett siffervärde? Nej!
Jag kommer att förklara detta närmare i nya designer notes på bloggen inom kort...
Fria Ligan
 
Zzzonked
Posts: 7
Joined: Fri 23 Sep 2011, 03:01

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Fri 23 Sep 2011, 04:10

Första posten så, hejhej!

Vår spelgrupp har faktiskt nyligen gett sig på Coriolis med mig som SL efter att ha haft det stående i hyllan i 1,5 år. Jag tror nog att det berodde på den drastiska skillnaden på systemet som gjorde att det tog sån tid (avsaknaden av grundegenskaper comes to mind). Jag fullkomligen älskar att det är så radikalt annorlunda kontra andra svenska regelsystem, men nog om det.
Det jag saknar i Coriolis är(och detta är iakttagelser efter att bara spelat ett fåtal gånger, men läst boken i många omgångar;

• struktur - för mig är detta det som saknas mest. Till stor del appendix, en lista över alla fördelar/nackdelar i korthet (både för slpskapande men också för spelarna). En bättre och mer fullständig lista över utrustning samt beskrivningar med funktioner.
Gärna också konkreta exempel( dvs inte: mat 1 birr. Utan kanske lammspett m. Bulgur 1 birr, detta kanske skulle göra listorna på tok för långa men kanske bara en sidebar med mat?)
Lathund över stridsmanövrar där de är beskrivna i korthet. Jag älskar mängden manövrar, spelarna också. Men för mig som SL så känner jag verkligen att det är viktigt att strider går smidigt och behåller känslan av stress och realtid.
Struktur i kapitlen. Det tog mig en evighet att hitta hur många dagar ett år är. Tydligt strukturerad SL-avsnitt à la Götterdämmerung. Dvs en sektion avsedd för sl med kanske sanningen om fraktioner(deras RIKTIGA agenda. Även fraktionernas teknologi, viktiga personer etc.
Personligen gillar jag det upplägget, spelarna har en viss text om fraktionerna att läsa, gemene mans uppfattning om vad dom handlar om, medans sl vet sanningen bakom nät av intriger och lögner. Spänningen i att t.ex. Komma över fraktionsteknologi är inte lika stor när man redan vet vad det gör och vad det är värt.
Så i korta ord, struktur.

• Ytterligare info om världen. Info om varje planet och kanske största bosättning, i korthet räcker. Bara för att både SL och spelare ska få en känsla för vad som gör planeten intressant och spännande. Enligt mig ligger Coriolis största styrka i känslan som etablerats av bilder, texterna i koncept etc. Namnen på företagen och deras huvudsakliga produkter är helt otroligt bra för känslan. Bara att säga "Du plockar upp karbinen och finner att det är en Plastig kopia av en Vulkanor 2000" istället för "du hittar en boomstick" är faktiskt fantastisk.
Och så lite kortare punkter.

• Ett drägligt sätt att representera grundegenskaper. Missförstå mig inte, jag tycker inte att ni ska ta med dom. Utan ha ett trovärdigt sätt att representera dom i spel. En person försöker bryta upp en dörr, lyckas han bara om han har fördelen stark? Eller ska man använda närstrid? Är då en kampsportsmästare duktigare på att bräcka dörrar än en stuvare med armar som kanoner?

• Formulär. Snygga formulär som inte känns så tomma. Kanske fält för kön(såg jag omnämnas tidigare tror jag?) en ruta för bakgrund i korthet, ruta för karaktärsbild? Götterdämmerungs formulär är dom bästa jag stött på hittills och det efter många års spelande och spelledande.
Jag skulle Älska om ni ville släppa dessa i block att köpa i affär, och sett ur en försäljningssynpunkt så borde det vara bra då det är en förbrukningsvara. Snällasnällasnälla?

Och avslutningsvis. Jag såg lanseringen så jag vet att det inte kommer hända. Detta är också ytterst personliga åsikter. Men att släppa mängder av böcker à la DnD med lite av varje i bok är plågsamt när man ska leta efter viss info. T.ex. 2-3 fördelar i varje bok utspridda över mängder av böcker. Hellre en uttalad spelarbok med alla fördelar, en bok med bara fraktioner och organisationer etc. Detta ger även köparen möjligheten att bestämma vilka böcker han vill prioritera för sin spelstil. Jag kommer visserligen köpa allt ni släpper, men alla kanske inte ser det på samma sätt.

Och massor av äventyr!


Allt detta är personliga åsikter och jag kan ana att vissa inte stämmer överrens med Fria Ligans syn på saken. Men när man ser chansen att påverka sitt nya favoritspel.
Jag inser också ironin att jag hungrar efter struktur när jag anar att min post är horribelt ostrukturerad, men det beror på att jag skriver på mobilen.

Det var allt för mig, tack för att ni håller Coriolis vid liv!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Fri 23 Sep 2011, 14:49

Hej och välkommen till forumet! :)

Vi återkommer med ett utförligare svar, jag vill bara säga att vi läser och begrundar.
I går hade vi ett mycket givande möte om Coriolis och vår planerade regelrevision. Massor föll på plats och vi är rejält taggade inför fortsättningen!
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Fri 23 Sep 2011, 21:53

Som Tomas skrev - välkommen och askul att ni börjat spela Coriolis!

Lite mer svar på dina frågor då:

Struktur:
Vi ska verkligen se till att tabeller finns där de är relevanta. Då det ser ut som för/nackdelar blir annorlunda i det nya Coriolis, men det som ersätter kommer vara strukturerat. Dessutom kan man tänka sig att göra lathundar som online/pdfmaterial.

För min del älskar jag utrustning, el snarare ball utrustning och tech, så jag lovar att det kommer med - det ingår i sf, även om centrum i Coriolis är något annat. Angående fraktionsteknologi kommer det antagligen komma en del då och då, och introduceras i olika produkter (just nu kan jag egentligen bara komma på en enda sak i Sanningen om SS-18).

Info om världen:
Ja, jag vill som du ha något om alla planeter och system. Det kommer i det Nya Coriolis där bla härkomst blir mer än ett ord på rollformuläret. Just nu finns det faktiskt rätt mkt info om Kuasystemet, ja alla planeter är nu beskrivna i olika produkter el artiklar. Jag tycker som du att det är roligare att säga att legionärerna är beväpnade med den klassiska Dayalkarbinen än Vulkankarbin UNS, och så vidare.

Grundegenskaper:
Mitt generella förslag är att ersätta dem med färdigheter, Rörlighet etc. Generellt tycker jag väl den sortens konflikter i spel, som slå upp dörren - är rätt tråkiga. Men vill man ha det, så föreslår jag Rörlighet. Roligare är att låta Hjältarna få upp dörren och stöta på något... otrevligt (som driver spelet framåt). Det blir mao inga GE i nya Coriolis.

Formulär:
Klart de nya blir snygga - och välgjorda med plats för det som ska finnas. Vi kommer nog ha onlinevarianter att trycka ut - till en början iaf.

Lansering:
Det kommer nog ingen lanseringsplan - utan vår blogg funkar som den informationskällan, eller när ni frågar om det. Högst prio har ESF som just nu skrivs (om/tillägg). Vi har funderingar på någon sorts fraktionsbok och atlas, men det är mest funderingar idag. Ang fördelar/nackdelar så blir det så pass annorlunda att det inte spelar någon roll.

Massor med äventyr så klart :)

Hoppas det svara på dina frågor.

/Kosta
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 06 Oct 2011, 02:36

För att inte alla träd ska skymma sikten till skogen, tillåter jag mig en liten flashback från trådens början...
Vad är det egentligen man vill ha mer av i Coriolis och tredje horisonten? Det snackas ju mkt om att världen behöver byggas ut. Nu undrar jag nyfiket vad som saknas, el snarare vad ni vill ha - nu när man har chansen.
:D
Det jag främst är intresserad av är att se skaparnas vision för sin värld och sitt spel. Alltså att lyssna till JFAB och nu Fria Ligan när de berättar Tredje Horisontens historia och öde.

Inte att använda spelet för att tillgodose önskemål. Jag är införstådd med att det finns dem som vill spela sina egna sf-historier och söker ett bra hem för sina tankar.

Sådan är inte jag. Jag vill spela en kampanj med en röd tråd, en berättelse i rollspelsform, utgiven av er.

Ur den synvinkeln är jag lite oroad av frågan "vad saknas i världen?". Det är ju inte så att världen ansetts färdig, och nu bara ska finputsas.

Att sedan bygga ut världen med en sådan planet här och ett folkslag där, det kan man ju göra när stomkampanjen som definierar spelet väl är utgiven, och såpass uppskattad att folk vill leva kvar i världen och själv hitta på historier i den.

Istället är det ju så att vi bara fått en "teaser trailer" i form av regelboken som hintar till en historia om Tredje Horisonten som behöver berättas. Coriolis är fortfarande ofärdigt, i det formativa skedet. Ännu finns inte dess Undergångens Arvtagare eller Enemy Within. Det är som att se en karta över Midgård innan Sagan om Ringen finns att köpa.


Ur den synvinkeln finns det bara ett svar på frågan om vad som saknas:


Det ni världsskapare och äventyrsförfattare behöver för att berätta era historier.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 06 Oct 2011, 23:02

Bra poäng - som jag ser det behövs det en del mer i detalj om tex Kua (nu finns det) och Coriolis (finns i ESF) för att spela ESF. Men sen måste det även finnas saker att spela mellan de olika delarna i IN och tillräckligt med "värld" för att folk ska kunna improvisera fram kul saker också.
Fria Ligan
 
Karfevali
Posts: 58
Joined: Sun 10 Apr 2011, 12:42

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Tue 29 Nov 2011, 19:32

Tid att skapa relationer. . I nuvarande produkterna så introduceras det mycket nytt men det är sällan saker återkommer. Detta gör att saker känns plottrigt och tungt samt att man aldrig hinner skapa några relationer till platser eller folk innan man ska iväg för att aldrig komma tillbaka. Visst är det kul med nya saker men man ska inte underskata att gå på djupet. För hur känner man sig som spelare om man får valet att hjälpa någon ”gammal vän” ur en knipa som man aldrig har spelat emot jämfört med att ha sprungit på samma karaktär och hunnit utveckla en vänskap till denne innan han ber om en tjänst, vilket skapar mest motivation? Många rollspel har en tendens att bete sig som grässhoppor där de förstör en plats för att inte kunna komma tillbaka. Jag skulle vilja dra parallellen till Star Trek vs Battelstar Galactica. I ST drycker det nästan varje avsnitt upp en ny ras, fenomen, uppfinnig eller dylikt. Medan större delen av BST utspelar sig med samma personer och samma platser. Vad gör detta då? Jo när jag ser ST så känner jag knappt något när någon riskerar att dö eller skadas bortsänt från de typ 7 huvudkaratärena men i BSG så blir ledsen när Hottdog blir skjuten eller när Kat dör eller Nova osv. På liknande sätt väcker karaktärer man fått en relation till andra känslor och motivationen.

Kultur. För att spelet inte ska bli svenskar i rymden med turbaner så behöver man poängtera att detta är en annan värld och kultur. Vad skillnaden mellan Sverige och tredje horisonten? Själv vill jag se sådant som hur man talar till exempel tilltal hederstitlar (tänk japans san sama osv), vanliga uttryck som tex kraftuttryck, fraser, ordspråk, välsignelser m.m. (det är coolare att säga ”du påminner om ett Mirianskt Fyridon” än att säga ”fan va ful du är”). Exempel på mat och drycker. Populära serier artister sporter m.m gör att man kan ge färg i tillvaron. Piloten med en fin examen är mycket tråkigare en piloten med fin examen som avgudar sångerskan Ab Eshanti och ständigt spelar upp hennes musik i interkommen om han inte sätter upp nya bilder av henne på bryggan. Det är som med vapnen att ha en Vulcania 2000 är mer intressant än en en vulkankarbin.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Livet är ett test så också spelarnas idioti ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests